Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

9 храни и напитки, които могат да са в менюто на атлетите всеки ден

9 храни и напитки, които могат да са в менюто на атлетите всеки ден
Теми по категории
9 храни и напитки, които могат да са в менюто на атлетите всеки ден

10 май, 2018

Какво трябва да ям?“ Това е въпрос, чийто отговор хората търсят в Google открай време. Той обаче зависи от целите Ви. Ако, например, искате да свалите няколко килограма, трябва да се храните по различен начин от човек, опитващ да излезе от застой в тренировките.

И все пак за спортистите има универсални храни, които е добре да присъстват в менюто им всеки ден. Ето девет от тях. Те ще Ви помогнат да подобрите както спортните си резултати, така и здравето си като цяло.

Зеленолистни зеленчуци

Зеленчуците, като спанак, къдраво зеле и рукола, са богати на нитрати – химически вещества, които подобряват кръвообращението. Благодарение на тях и по-краткото, и по-продължителното натоварване Ви се струва по-леко.

Изследване на Ексетърския университет от 2013 г. показва, че атлети, които използвали 500 мг нитрати под формата на суплементи, подобрили резултатите си при спринтове със средно 4,2%. Според сходно изследване на Университета „Сейнт Луис“, който има кампуси в САЩ и Испания, червеното цвекло (в порция, съдържаща 500 мг нитрати) помага на бегачите да свалят средно 41 секунди от времето си на 5000 метра.

Затова може да хвърлите малко зеленолистни зеленчуци в любимото си смути, да ги добавите към салатата си или да си приготвите с тях домашно песто.

Протеинови шейкове

Миналата година международен екип, воден от Робърт Мортън от Университета „Макмастър“, публикува мащабен анализ на 49 изследвания с 1863-ма участници. Изводът от него е, че оптималното количество протеини, които трябва да приемате, е около 1,62 грама на килограм от собственото Ви тегло. Това подобрява здравето, ускорява възстановяването и дори може да ускори метаболизма, помагайки Ви да отслабнете.

Можете и дори е желателно да си набавите повечето си протеини през деня от естествени храни. Но реално погледнато 1,62 грама на килограм от теглото Ви е доста сериозно количество (Това са 81 грама за 50-килограмова жена или 130 грама за 80-килограмов мъж). Протеиновите шейкове обаче са евтин и удобен начин да увеличите количеството протеини в диетата си, ако се затруднявате да ядете достатъчно.

Горски плодове

Изключително много изследвания категорично установяват, че горските плодове имат положително и сериозно влияние върху човешкото здраве, спортно представяне и борбата с болестите.“ Това пишат от Калифорнийския университет в заключението на свой анализ и просто няма как да го кажем по-добре.

Горските плодове, като ягоди, малини, къпини и боровинки, са пълни с антоцианини – химикали, които са много полезни за мозъка. Изследване на новозеландския университет „Меси” пък показва, че да пиете смути с горски плодове може да Ви помогне да ускорите възстановяването си. Освен това може да хвърлите шепа боровинки или малини в купичка с цедено мляко или в овесените си ядки.

Чесън

Годишно в България над 70 000 души умират от сърдечно-съдови заболявания, което отрежда на страната ни челно място в Европа в тази черна статистика. Това сочат данните на Европейската асоциация по сърдечен ритъм. Именно по тази причина се нуждаете от чесън.

Огромно количество изследвания показват, че чесънът може да подобри съотношението на добрия спрямо лошия холестерол и да намали триглицеридите и кръвното налягане. Освен това подсилва имунитета и намалява продължителността на болестите. Най-добре е да го ядете суров – накълцан или намачкан.

Кефир

Тази ферментирала млечна напитка е пробиотична бомба. Все още текат дебати за това какво влияние върху здравето оказва чревната микрофлора. Неотдавна международен екип, воден от антрополога Алиса Критъндън от Университета в Невада, Лас Вегас, с голяма изненада откри в членовете на племето Хадзапи, приемани за едни от най-здравите хора на планетата, повече от смятаните за „лоши“ бактерии и по-малко от смятаните за „добри“.

Предварителните изследвания по въпроса сочат, че Вашият микробиом е от огромно значение за всичко – от общото Ви здраве до спортните Ви резултати. По тази причина кефирът може едновременно да подсили имунитета Ви, докато се бори с възпаленията в тялото – два важни фактора за възстановяването след тренировка. Може да го пиете директно или да го добавите към сутрешното си смути.

Картофи

Картофите са оригиналната суперхрана. Много култури са ги използвали като основна храна в продължение на хилядолетия, което е постижимо благодарение на това, че Ви осигуряват доста въглехидрати, протеини (може да си набавите препоръчителното количество от диета, базирана на картофи) и почти всички основни витамини и минерали.

Това ги прави перфектно гориво за атлетите в спортовете за издръжливост. Някои ултрамаратонци дори си носят намачкани картофи вместо гелове. При това са изключително евтини, така че получавате наистина много за всеки вложен лев. Опечете си един с малко сол, ако искате бърза и лесна гарнитура.

Слънчогледови семки

Всички ядки и семена са супер. Пълни са с полезни мазнини и съществени мастни киселини. В същото време осигуряват сериозно количество магнезий и селен. Магнезият намаляват стреса за тялото, предизвикан от тежките натоварвания, докато селенът пък е силен антиоксидант.

Защо обаче открояваме слънчогледовите семки? Много са евтини – поне 3-4 пъти по-евтини от бадемите или орехите, например.

Овесени ядки

Изписали сме цяла ода за това защо овесените ядки са суперхрана за спортисти. Така че ето още един довод – изключително щадящи са за бюджета Ви. Може да купите 1 килограм за под 2 лева. Ако намерите по-евтино и също толкова ефикасно гориво за спортисти, вероятно сте го откраднали.

Кафе

Какво можем да кажем за кафето, което вече не е било казано, щом стане дума за стимулантите, подобряващи спортните резултати? В този списък кофеинът е едно от най-добрите легални вещества. Редица изследванията постоянно потвърждават, че той подобрява анаеробната форма, издръжливостта и времето за реакция. В същото време пък подтиска усещането за умора и вложени усилия. Само че внимавайте. За да извлечете максимална полза от него, не е достатъчно просто до обърнете някое и друго еспресо. Ето как да го използвате преди състезание.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца