Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

8 прости съвета как да бъдете по-здрави и да живеете по-дълго

8 прости съвета как да бъдете по-здрави и да живеете по-дълго
Теми по категории
8 прости съвета как да бъдете по-здрави и да живеете по-дълго

28 декември, 2017

През последните няколко години постоянно нараства интересът към биотехнологиите и удължаването на живота. Изследвания, спонсорирани от медицинския колеж „Алберт Айнщайн“ и одобрени от Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ, проверяват дали метформина - лекарство за диабет тип 2, може да забави стареенето. Твърденията на компанията Elysium Healthа, че хранителната добавка Basis удължава живота, са подкрепени от няколко носители на Нобелова награда. Прелива се кръв от по-млади на по-възрастни хора. Има още цял куп трикове, чиято идея е да Ви помогнат да живеете по-дълго и да бъдете по-здрави.

Макар някои от тях да са интригуващи и да си заслужава да се изследват по-дълбоко, хората често забравят, че вече съществува научно доказан метод за удължаване продължителността и качеството на живота. Просто трябва да си изградите няколко полезни навика, които да прилагате всеки ден.

„Още от средата на 60-те години е известно, че начинът на живот има огромно влияние върху здравето и дълголетието“, казва физиологът Майкъл Джойнър от престижната верига болници Mayo Clinic. Въпреки че оттогава все повече хора се опитват да намерят еликсира на младостта, продължават да се трупат доказателства за положителното влияние на здравословния живот.

През 2011 г. изследване на Центъра за контрол и превенция на заболяванията в Атланта, публикувано в American Journal of Public Health, показва, че развиването на здравословни навици – редовни упражнения, полезна диета и никакво пушене – води до увеличаване на продължителността на живота със средно 11 години. През 2016 г. пък изследване с участието на учени от Вашингтонския университет и „Харвард“, публикувано в British Medical Journal, демонстрира, че здравословното живеене намалява риска от преждевременна смърт с невероятните 61%.„Иронията е, че идеята на много от въпросните чудодейни медикаменти, хранителни добавки и джаджи е да копират вече доказаните положителни ефекти от няколко важни действия“, казва Джойнър.

Обри де Грей, шеф на научен отдел в SENS Research Foundation – базиран в Силициевата долина институт за изследвания в областта на дълголетието, наскоро заяви: „Чрез неща, като оптимизиране на митохондриалните мутации, мога да пия колкото си искам без да ми повлияе. Дори няма нужда да правя упражнения, защото ще съм толкова добре оптимизиран.“ Може би. Но междувременно има по-лесен и доказан начин за удължаване на живота.

1. Движете се

Ако упражненията можеха да се бутилират и да се продават като медикаменти, това би бил бизнес за милиарди. Десетилетия наред изследвания показват, че само 30 минути упражнения на ден (с умерено до интензивно темпо) намаляват риска както от физиологични заболявания, като сърдечни болести и рак, така и от психически заболявания, като депресия и Алцхаймер.

Според Джойнър много от модерните еликсири на дълголетието имат за цел да предотвратят митохондриалната дисфункция. Това е повреда в клетките, заради която вече не могат да използват енергията както трябва – нещо нормално при стареенето. „Само че хората, които тренират, могат да удвоят броя на митохондриите в мускулите и да подобрят функциите на цялото тяло. Точно затова упражненията се борят толкова ефективно със стареенето“, казва Джойнър.

2. Яжте естествени храни

Избягвайте нещата, които идват в пластмасова опаковка. „Храните, преминали много тежка обработка, обикновено са лишени от полезни вещества“, казва д-р Йони Фрийдхоф, специалист по затлъстяване от Университета в Отава. Друга причина да избягвате този тип храни е енергийната им плътност – т.е. броят калории на всеки грам. „Казано най-просто, преминалите тежка обработка продукти имат по-голяма енергийна плътност, отколкото приготвени от пресни и натурални съставки“, допълва канадецът.

Идеалната според него диета за здраве и дълголетие? „Такава, която е богата на естествени храни, които са особено засищащи. Така може да намалите калории и да оптимизирате храненето си. Това означава менюто Ви да е бъде пълно със зеленчуци, пълнозърнести продукти, риба и сухи меса. В същото време трябва да консумирате редовно, но в умерени количества, плодове, ядки и полезни масла“, обяснява Фрийдхоф.

3. Обадете се на приятелите си

Има все повече научни доказателства, че да прекарвате време с приятелите и семейството си не само Ви кара да се чувствате добре на момента, но и подобрява здравето в дългосрочен аспект. Активните социални връзки се свързват с понижаване на нивата на хормона на стреса кортизол, подобряване на съня, намаляване на риска от сърдечни проблеми, забавяне на влошаването на когнитивните функции на мозъка и подобряване на функциите на имунната система.

При изследване, публикувано през 2010-а в PLOS Medicine, учени от университета „Бригам Йънг“ проследили над 300 000 души в продължение на средно 7,5 години. Открили, че рискът от преждевременна смърт е много по-голям при хората, които били самотни, отколкото при хората, които били затлъстели и физически неактивни. Освен това бил съизмерим с риска от преждевременна смърт, предизвикан от пушенето.

4. Избягвайте хранителните добавки (ако нямате доказана нужда)

Според сайта statista.com през 2017 г. в световен мащаб хората са похарчили 106,2 млрд. долара за витамини, минерали и други суплементи. От 2012-а насам пазарът на хранителни добавки е нараснал с около 23%. Въпреки това от повечето няма полза, а в някои случаи дори могат да Ви нанесат вреда.

През 2016 г. в своя статия, публикувана в Journal of the American Medical Association, Питър Коен от „Харвард“ цитира над 20 години проучвания и стига до следното заключение: „Изследванията, оценяващи хранителните добавки, стигат до предимно разочароващи резултати относно потенциалните им ползи за здравето, докато в същото време продължават да се трупат доказателства за вредата от тях.“

Макар суплементите често да са обгърнати от привлекателни обещания, Фрийдхоф смята, че е разумно да ги избягвате. „Просто няма хранителни добавки, за които да са налице достатъчно доказателства, че е добре да се използват от човек, който не страда от определен дефицит или няма доказана нужда от тях“, заключва канадецът.

5. Спете осем часа на нощ

С дрямки и спане на пресекулки няма как да си набавите достатъчно сън, за да бъдете в отлично здраве. Трябва да сте спали поне един час, за да може анаболните хормони, като тестостерон и хормона на растежа, които имат огромно значение за здравето и оптималното функциониране на тялото, да започнат да се отделят. При това през 2007 г. изследване на Чикагския университет показва, че с всеки следващ 90-минутен цикъл на съня получавате още повече от тези хормони. Това означава, че ползата от съня се натрупва все повече и е важно човек да спи между 7 и 9 часа на нощ – нещо, което често не правим.

Дълбокият сън е важен и за психическото ни здраве. През 2011 г. Ерин Уомсли и Робърт Стикголд от „Харвард“ доказват, че само по време на дълбокия сън мозъкът подрежда и запаметява информацията, получена през деня. „Има причина всички културисти и хората, занимаващи се с интелектуален труд, да са вманиачени на тема сън. Просто той прави чудеса“, казва Джойнър.

6. Насладете се на природата

В бестселъра на Черил Стрейд „Моето приключение в дивото“ тя описва, как майка й казва, че лекът за всичко, което я измъчва, е „да застане на пътя на красотата“. Изглежда това е точно така. Поне според науката.

Времето, прекарано сред природата, е антидот на стреса и предотвратява развитието на депресия. Освен това подобрява креативността. Макар причините за това да не са съвсем известни, учените спекулират, че има нещо уникално в природата – може би фактът, че сме еволюирали сред нея – което ни действа успокоително и възстановява тялото и ума ни.

7. Не пушете

Пушенето се свързва с всевъзможни видове рак, сърдечни болести, деменция и хронична обструктивна белодробна болест. Според Националния център по обществено здраве и анализи у нас близо 18 000 българи на година умират заради тютюнопушене. То е е причина за всеки един от три смъртни случая във възрастовата група 30-44 години и за всеки втори в групата 45-59 години.

В САЩ Американската ракова асоциация посочва, че употребата на тютюн води до смъртта на повече хора, отколкото катастрофите, оръжията и наркотиците взети заедно. Добрата новина е, че ако откажете цигарите, тялото започва да възстановява нанесените от тях щети в рамките на броени дни.

8. Не прекалявайте с алкохола

Както и пушенето, прекомерната употреба на алкохол се свързва с редица хронични заболявания, като цироза, рак на гърлото и сърдечни болести. Освен това пречи на съня, който е доста важен, както вече стана ясно. Но и тук има добра новина. Ако пиете в умерени количества – едно питие на ден за жените и две за мъжете – рискът е минимален. „Ключът е в това да да сте умерени“, предупреждава Джойнър.

Автор: 2beFit

Снимка: pixabay.com

Затвори прозореца