Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

5 начина, по които разходката сред природата подобрява здравето Ви

5 начина, по които разходката сред природата подобрява здравето Ви
Теми по категории
5 начина, по които разходката сред природата подобрява здравето Ви

25 август, 2017

Докато се търкаляте в леглото, бързият поглед във Facebook прераства в няколко часа разглеждане на случайни снимки и заглавия (и няколко допълнителни минути, през които се чудите в какво сте си изгубили времето). Звучи ли Ви познато? Не сте единствени.

Според проучване на Samsung от 2015 г. българските потребители използват електронни устройства средно по 10 часа и 36 минути на ден. За сравнение в Европа като цяло хората прекарват пред екраните средно по 8 часа.

Ако искате да си спестите част от това време и да презаредите вътрешната си батерия, насочете се навън. Да бъдете сред природата Ви предоставя възможност да сте по-активни и в същото време да се забавлявате, например с планински преходи или катерене. Пък и все повече изследвания сочат, че това може да подобри здравето Ви и по друг начин. Ето пет причини да захвърлите телефона и да излезете от вкъщи.

1. Ще рестартирате вътрешния си часовник

Вдигнете ръка, ако Ви се е случвало да прекарате прекалено много часове, гледайки любимия си сериал, след което не сте успели да заспите. Това е често срещан проблем и причината е, че прекарваме твърде много време пред екрана. Мелатонинът е хормон, който се отделя в отговор на тъмнината. Само че при излагане на ярка изкуствена светлина може да започне да се отделя много по-късно, което изкарва от строя съня.

Да излезете навън обаче може да е доста полезно в това отношение. Миналата година изследване на Елън Стотард от лабораторията по хронобиология в Университета в Колорадо Боулдър показа, че само един уикенд в гората рестартира вътрешния часовник на човек (т.е. циркадния ритъм). Участниците, които били на палатка през уикенда, заспивали и се събуждали по-рано, отколкото контролна група, която нощувала у дома. Това обаче далеч не е всичко.

Когато участниците се завърнали от времето, прекарано сред природата, нивата на мелатонин в организма им били по-високи. Това означава, че можели да заспят по-бързо и да останат заспали по-дълго. В заключението си обаче учените отбелязват, че лесно може да загубите тези ползи, ако продължите да прекарвате твърде много време пред екрана (независимо дали на телевизора, телефона или компютъра) преди лягане.

2. Ще увеличи креативността Ви

Ако често не можете да се концентрирате или зацикляте на работа, решението на проблема може да е точно зад вратата. Според изследване на Канзаския университет, публикувано в журнала PLOS ONE, да прекарвате време на открито стимулира креативността и подобрява вниманието.

В продължение на четири дни участниците трябвало да останат сред природата без да използват никакви технологични джаджи. В това време направили няколко теста, оценяващи креативността им. След четвъртия ден резултатите им се подобрили с до 50%.

Помислете за това по следния начин – постоянното използване на модерните технологии е като да се подлагате на серия тежки интервални тренировки. И тялото, и мозъкът неминуемо се изтощават. Природата обаче действа като масаж за мозъка, помагайки му да се възстанови от стреса.

3. Ще станете по-съобразителни

Умирате от глад и трябва да се оправите само с няколко основни съставки в хладилника. Или може би се налага да тренирате у дома, но нямате никакво оборудване. Вместо да се чудите какво да правите, излезте навън.

Според горното изследване на Канзаския университет, прекараното сред природата време също така стимулира уменията за разрешаване на проблеми и подобрява когнитивните функции на мозъка. Като се откъснете от технологиите и ежедневните задачи, позволявате на тази част от мозъка, отговорна за решаването на проблеми, селективното внимание и продуктивността, да се възстанови. Това може да Ви помогне да измислите перфектната вечеря само с пет съставки или да си съставите отлична тренировка само от упражнения със собствено тегло.

4. Ще бъдете в по-добро настроение

Ако сте стресирани или се чувствате в дупка, това е най-лесният и достъпен начин да се издърпате сами от нея. Според изследване на Станфордския университет 90-минутна разходка сред природата намалява значително активността в ключова област на мозъка, свързана с депресията.

Учените разделили участниците на две групи, които трябвало да ходят еднакво време. Едните обаче се разхождали по градските улици, а другите – сред природата. Извършените след това тестове на мозъка показали, че при втората група спаднала невралната активност в областта на задния цингуларен кортекс, който е отговорен за негативните мисли.

5. Ще подобрите здравето си като цяло

Представете си, че сте седнали на камък край бистър поток и около Вас се чува единственото водата и песента на птиците. Сякаш сте си пуснали мобилно приложение за медитация, нали? Е, тишината всъщност е нещо добро и липсата й вреди на здравето.

Според Американската психологична асоциация „шумовото замърсяване“ е сериозен проблем, който може да доведе до високо кръвно налягане, повишен стрес и дори инфаркт. Щом се измъкнете от града и прекарате известно време сред природата, умът Ви има време да се стабилизира и да си почине, което ще Ви помогне да бъдете по-здрави.

Автор: 2beFit

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца