Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

5 важни хранителни добавки за всеки атлет

5 важни хранителни добавки за всеки атлет
Теми по категории
5 важни хранителни добавки за всеки атлет

11 януари, 2016

Когато стане дума за хранителни добавки, най-вероятно първият съвет, който ще чуете, е да оправите хранителния си режим. Иначе няма да постигнете желаните резултати, независимо колко и какви суплементи включите в него. В интерес на истината до голяма степен е така.

Означава ли това, че трябва да се вманиачите на тема „диета”. Със сигурност не! Просто трябва да я контролирате. С други думи, идеята е да правите съзнателни хранителни избори въз основа на конкретните цели, които сте си поставили.

Според общите препоръки между 10 и 35% от калориите през деня трябва да идват от протеини, 20-35% от мазнини и 45-65% от въглехидрати. Разбира се, ако тренирате редовно, нуждите Ви са по-различни, отколкото на средностатистически човек, който не спортува. Но в случай, че нямате идея какво количество от трите макронутриента приемате, тогава тези препоръки са добра отправна точка. Ако тренирате редовно, добър вариант е над 30% от калориите Ви да идват от протеини.

Хранителните добавки работят в зависимост от конкретните Ви цели, точно както и разбивката на макронутриентите. Щом обаче си изградите систематичен подход към храненето, може да добавите тези пет суплемента към общия си план, за да постигнете още по-добри резултати, независимо какъв спорт сте избрали.

1. Мултивитамини

Наистина, мултивитамините не са Ви нужни винаги. Но ако спазвате стриктна диета и се опитвате да ограничите калориите, тогава е доста трудно да си набавите всички необходими хранителни вещества. В такъв случай на помощ Ви идват тези суплементи, които с едно хапче Ви осигуряват дневната доза витамини и минерали.

Когато избирате мултивитамини, обърнете специално внимание на етикета. Някои видове са предназначени за спортисти, други са по-добри за мъже или за жени, трети са преназначение за определени възрастови групи и т.н. Разберете какви са разликите и защо даден продукт е добър или не е добър за Вас. Също така в някои видове, особено в желираните витамини, често не се съдържат определени вещества. Изберете нещо с високо качество и без ненужни добавки.

2. Витамин D3

Витамин D често е много подценяван, въпреки че огромен процент от хората (особено жените) страдат от недостиг. От друга страна ползите от него са прекалено много, за да ги изреждаме подробно тук. Той е изключително важен за нормалния метаболизъм на калция, имунната система, нервната система и костната плътност. Хроничният му дефицит изобщо не е за подценяване, тъй като води до влошено здраве на костите и Ви излага на риск от остеопороза (особено в напреднала възраст). Ако решите да вземате витамин D, потърсете D3, тъй като е най-биоактивната му форма.

3. Рибено масло

Рибеното масло е един от суплементите, подходящи за почти всеки човек, независимо какво искате да постигнете. То Ви осигурява ценните омега-3 мастни киселини, които тялото не може да произвежда само. Дори да ядете риба 1-2 пъти седмично, няма да си осигурявате достатъчно омега-3. Тези мастни киселини намаляват нивата на триглицеридите, предпазват Ви от депресия и подобряват сърдечното здраве, възстановяването след тренировка и функциите на мозъка. А все повече изследвания сочат, че дори могат да Ви помогнат да се отървете от излишните мазнини. Както и при мултивитамините, качеството е от изключително значение. Гледайте маслото, което сте избрали, да Ви осигурява обща дневна доза от минимум 2 грама EPA и DHA.

4. Суроватъчен протеин

Въпреки че може изцяло да си набавите нужните протеини от естествена храна, протеиновите шейкове имат два плюса. Първо, те са много удобни. Мнозина нямат апетит след тренировка и не обичат да ядат. А и шейковете са вкусни и лесни за прeнасяне. И второ - тъй като са в течна форма, се усвояват по-бързо.

Суроватъчният протеин пък неслучайно е най-популярният вид, като не само оптимизира растежа на мускулите, но и помага за стопяването на излишните мазнини. Той е най-термогенния от всички протеини, което ще рече, че тялото изразходва повече калории за усвояването му.

Произвежда се от суроватка, която е вторичен продукт, получаващ се при превръщането на млякото в сирене. Тя е не само най-богата на верижно разклонени аминокиселини (BCAA), но и ги съдържа в оптимално количество - около 11% левцин и общо 9% изолевцин и валин (т.е. съотношение 2:1:1). Левцинът е много важна аминокиселина, защото има директна роля за оптимизирането на протеиновия синтез след усилени тренировки. Изводът? С помощта на суроватъчния протеин бързо и лесно ще си набавите качествени калории и важните аминокиселини.

5. Креатин

Това е една от най-изследваните хранителни добавки в историята и като такава е напълно безопасна. Днес, креатинът вече намира мястото си извън фитнес залите и се използва успешно от стотици хиляди атлети в най-различни спортове.

С какво помага? Накратко, зарежда мускулите Ви с повече от най-предпочитаното от тях гориво при интензивни натоварвания, като спринтове и вдигане на тежести. По този начин увеличава силата и скоростта и Ви помага да увеличите мускулната си маса.

Ползите от него обаче не се изчерпват само с това. Той има важна роля и за мозъчните функции, доставяйки повече енергия на мозъка (което пък се отразява в по-бързо обработване на постъпващите данни и по-добро умствено представяне). Освен това подобрява аеробната форма и възстановяването, увеличава плътността на минералите в костите, оптимизира метаболизма на глюкозата и дори има антиоксидантен ефект. Благодарение на всичко това той има място във всеки спорт и е отлично допълнение към хранителния план.

Автор: 2beFit

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца