Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Яденето пред телевизора кара ли Ви да се храните по-зле

Яденето пред телевизора кара ли Ви да се храните по-зле
Теми по категории
Яденето пред телевизора кара ли Ви да се храните по-зле

24 ноември, 2015

След дълъг и тежък ден в офиса нищо не изглежда по-привлекателно от дивана пред телевизора и малко вкусна храна. Е, това обаче може да е истински ад за тялото. Изследванията сочат, че хората, които ядат, докато гледат телевизия, не само правят по-лоши хранителни избори, но и по-често преяждат.

Защо е важно

Според данни от проучване на Samsung Electronics, проведено по-рано тази година, от всички европейци българите гледат най-много телевизия – средно по 4 часа и 8 минути на ден. От всички хора у нас, 93% пък заявяват, че прекарват част от свободното си време пред телевизора. Това може и да не води директно до напълняване, но в комбинация с калорична среднощна закуска може да Ви докара няколко допълнителни килограма.

Изследване на австралийския публичен университет „Дикин” показва, че децата, които гледат телевизия по повече от два часа на ден, избират повече висококалорични храни и напитки (като чипс и газирани безалкохолни) и по-малко нискокалорични (като плодове и вода), отколкото връстниците им, които гледали по-малко телевизия. Всъщност първата група приемала до 106 калории повече. 

Теория на разсейването

Като цяло хората, които имат навика да се хранят, докато се разсейват с нещо друго, като телевизия, игри, четене или сърфиране в интернет, консумират до 25% повече калории през целия ден. Това показва преглед на 24 изследвания, изготвен от британски учени. „Отделни опити вече са показвали такава зависимост, но резултатите им не са били събирани накуп“, обяснява д-р Ерик Робинсън от Университета в Ливърпул.

Фактът че не обръщате внимание колко сте изяли може и да Ви звучи като дреболия, но не е. Анализът на учените сочи, че хората, които имат представа колко са изяли при последното хранене, са склонни да приемат по-малко калории по-късно през деня. „Макар че с привидна лекота постоянно вземаме решения какво и кога да ядем, те всъщност са доста комплексни и могат лесно да се променят“, обяснява д-р Сюзън Хигс, съавтор на анализа и психолог от Университета в Бирмингам.

Въпросните 24 проучвания са проведени между 1997 и 2011 г. При всички активно са манипулирани вниманието, паметта и усещанията на участниците, докато се хранели. Това ставало с различни методи, но всички изследвания били строго контролирани и внимателно наблюдавани. При едно от тях, например, карали участниците да ядат и да гледат телевизия, докато при друго (което вече сме разглеждали) участниците получавали шамфъстъци, но черупките от ядките веднага били премахвани, за да нямат идея колко са консумирали.  

В крайна сметка екипът британски учени открил статистически значими разлики между хората, които внимателно се хранели, и тези, които се хранели в условия на разсейваща среда. Във втория случай участниците изяждали на момента средно 10% повече и 25% повече при следващите хранения през деня.

Рекламите и глада

Освен че Ви разсейва, телевизията може да Ви повлияе негативно и по друг начин, докато се храните – чрез рекламите, от които около 1/3 са на храни и напитки. Често външните знаци (картини и звуци) вземат превес над вътрешните (чувствата за глад и ситост). В такъв случай хората започват да се хранят не защото са гладни, а защото рекламите пораждат такова желание у тях.

Изследване на Университета в Ливърпул например отчита, че телевизионни реклами на вредни храни засилват апетита ни за тях. Учените наблюдавали деца на възраст между 6 и 13 години и установили, че те имат по-голямо желание да хапнат нещо сладко, след като са гледали реклама на такъв тип храни, отколкото ако са гледали реклами на играчки.

Изводите 

Като се има предвид, че според повечето специалисти отрязването на калориите е по-важно (или поне по-лесно) от тренировките, ако целта Ви е да отслабнете, изглежда една от най-важните стъпки е да започнете да обръщате повече внимание на храната си. В крайна сметка, за да намалите приетите калории и да увеличите удоволствието от храната, най-добре не включвайте телевизора, когато сядате на масата.

Автор: 2bFIT.bg

Снимка: pexels.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца