Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Яденето нощем прави ли ни дебели?

Яденето нощем прави ли ни дебели?
Теми по категории
Яденето нощем прави ли ни дебели?

17 октомври, 2013

Късното ядене предизвиква кошмари у хората, като повечето са свързани с напълняване. Някои нови проучвания действително откриват връзка между храненето вечер и покачването на теглото. Но дали наистина приемането на калории след залез може да Ви направи дебели?

Дебат

Яденето преди да си легнете отдавна е смятано за голям грях от хората, стремящи се да отслабнат. Затова някои си забраняват каквато и да е храна след 20:00 часа. Едно изследване с над 400 участници открило, че нощното ядене се свързва с повишен индекс на телесната маса. Още няколко проучвания сочат, че приемът на храна, докато тялото би трябвало да е в покой, е вреден. При едно от тях били използвани мишки, които качили значително повече тегло, когато се хранели през деня в часовете, в които обичайно трябвало да спят.

Други проучвания обаче опровергават твърдението, че късното хранене води да напълняване. Поне при приматите. Експеримент с маймуни показал, че тези, които приемали повечето си калории нощем, не станали по дебели от тези, които се хранели денем. Това значи ли, че е пълна глупост да се притеснявате от яденето в късните часове?

Вечерните калории може и да не са главният виновник, но късните гуляи биха могли да повлияят на други фактори, които да Ви докарат няколко излишни килограма. Тези, които се хранят след 20:00 часа, е вероятно да спят по-зле. А както е известно, лошият сън води до напълняване и дори затлъстяване. Освен това тенденцията е вечерните закуски да бъдат доста калорични, като така лесно превишавате дневния препоръчителен прием на калории. А и храненето вечер обикновено се случва пред телевизора, където е доста лесно да преядете.

Виновници

Късното ядене действително може да доведе до покачване на теглото, но изследователите не посочват конкретната причина за това. Изглежда основните виновници са сънят и източникът на калориите. Явно човешкото тяло успява да метаболизира храната по-лесно през определени периоди от денонощието и това не включва късните часове. Прочуванията сочат, че късното хранене влияе на съня, като изважда тялото от обичайния му ритъм и това води до покачване на теглото. Затова се съсредоточете върху подобряването на качеството на съня, като избягвате храни, съдържащи захар, и като не ядете в разсейваща среда. 

Какво мислят експертите

Лиза Московиц, диетолог: Тъй като хормонът грелин, който контролира апетита, се регулира по-добре от тялото сутрин, е по-лесно да предотвратите преяждането през деня, отколкото нощем. Това означава, че сутрин е по-лесно да се почувствате сити и да спрете да се храните. Като цяло обяснявам на хората, че е най-важно да открият баланс между приетите и изгорените калории. Особено тези, които тренират или работят късно, тъй като те имат нужда да се хранят след 20:00 часа. Не е толкова важно по кое време ядете, а как го съгласувате с индивидуалния си режим. Затова внимавайте какво и колко често ядете, а не кога. Обикновено е най-добре да се храните през 3-4 часа, да закусвате най-късно 1-2 часа след ставане и да спрете да приемате храна 1-2 часа преди лягане.

Шери Пагото, психолог: Важно е да се отбележи, че хората, които се хранят късно вечер, обикновено пропускат закуската. Това води до един порочен кръг, при който те са по-гладни през деня, отново преяждат в по-късните часове и не закусват. Няма значение как се разпределя общият брой калории през деня.

Автор: greatest.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца