Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Три новогодишни резолюции, от които е по-добре да се откажете

Три новогодишни резолюции, от които е по-добре да се откажете
Теми по категории
Три новогодишни резолюции, от които е по-добре да се откажете

17 януари, 2019

Придържането към новогодишните резолюции изглежда като загубена битка. Още през 1988-а учени от Скрантънския университет в Пенсилвания, САЩ, решават да проследят 200 доброволци в продължение на две години и установили, че само 19% от тях изпълнили резолюциите си. 15 години по-късно същият екип учени направил сравнение между хора, които си поставяли цели за новата година, и такива, които не го правели. Оказало се, че при първите имало повече позитивни промени в следващите 12 месеца, въпреки че повечето от тях не се придържали към първоначалния си план.

Кристин Кейм, спортен психолог, твърди, че е вредно да се подлагате на прекалено голямо напрежение. Вярваме, че началото на новата година е една нова възможност, но това не означава, че трябва да следваме принципа „всичко или нищо“. Според Кейм е по-добре да започнем с малки промени, които могат да доведат до значими резултати с течение на времето. Идеята не е да се откажете от резолюциите, а само да ги преосмислите. Ето няколко цели, които не са толкова добра идея, колкото звучат.

1 „Ще спра захарта“

Защо не работи: Негативните резолюции са по-трудни за следване, защото ограниченията Ви карат да мислите за нещата, от които искате да се откажете. В дългосрочен план това почти никога не е продуктивно.

Какво да правите вместо това: Според Кейм би било по-добре първо да си отговорите на няколко въпроса. Защо искате да спрете захарта? Какви са предизвикателствата? Как ще се справите с тях? Какво може да промените още от следващата седмица?

„Първо помислете защо искате да предприемете дадено нещо. Ако не сте наясно, няма как да успеете“, казва тя. След това започнете да въвеждате малки промени. Например, поставете си за цел да ядете повече плодове и заменете с тях десерта след вечеря.

2 „Ще сваля 5 кг“ (или 10, или 20).

Защо не работи: Теглото варира заради различни фактори, като тренировките, стреса в ежедневието, хормоните и т.н. Това означава, че отслабването (особено от порядъка на 5 килограма) е трудно за проследяване в краткосрочен план. А и да смъкнете само няколко килограма не е гаранция, че ще станете по-силни, по-бързи или по-щастливи.

По-важното обаче е, че това не е добър план, а е крайна цел. Не е лошо да имате крайни цели, като да свалите определено тегло, но трябва да обърнете повече внимание на това как ще ги постигнете.

Какво да направите вместо това: Какви са стъпките за постигането на целта Ви? Вместо да си набележите определено число на кантара, по-добре си поставете някаква конкретна цел – като да ходите на планина веднъж седмично или да замените пицата в петък вечер със салата.

3 Не се захващайте с много неща накуп

Защо не работи: Поставянето на нови цели води до отделянето на голямо количество допамин – хормонът, който Ви кара да се чувствате добре, обяснява Кейм. Това е чудесно, но също така може да се окаже доста обременяващо. Особено ако искате до края на годината да участвате в маратон, да постигнете по-големи успехи в любимия си спорт, да започнете нова диета и да си направите градина с подправки.

Чудесно е да си представите как ще изпратите 2019 г. по-силни, по-бързи и изобщо по-добри във всяко отношение. Но ще имате ли време и енергия за всичко? Ще се наложи ли да направите сериозни жертви в личния си живот? С толкова много цели накуп е по-лесно да се откажете след първия лош ден, предупреждава Кейм.

Какво да направите вместо това: Започнете с една цел и помнете, че може да си поставите нова по всяко време от годината. „Промяната е хубаво нещо и води до развитие. Тя дава смисъл и цел на живота. И все пак хората трябва да погледнат и отвъд януари“, казва Кейм.

Ако постигнете целта си бързо, поставете си нова. Ако не се получи, преосмислете я. Не се отчайвате от трудностите. Може би просто е време да започнете отначало.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: unsplash.com

Затвори прозореца