Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Супер храна за повече издръжливост

Супер храна за повече издръжливост
Теми по категории
Супер храна за повече издръжливост

11 март, 2013

Червеното цвекло е любима храна на повечето кулинарни експерти, но всъщност в него се крие нещо много повече от вкуса му. Ползите от този „супер корен” се дължат най-вече на необичайно високото му съдържание на нитрати. В един грам има около 20 пъти повече, отколкото в доста от другите зеленчуци.

Нитратите получиха лоша репутация заради употребата им в хранително-вкусовата промишленост като добавки. Заради някои изследвания с животни, през 60-те години Световната здравна организация поставя ограничения за използването им. Скорошни проучвания обаче сочат, че нитратите в цвеклото намаляват кръвното налягане и значително подобряват спортните резултати.

Изборът на атлетите

Изследване на Ексетърския университет, избран за висше учeбно заведение на 2012 г. в престижната класация на The Sunday Times, показва, че нитратите подобряват издръжливостта. Възрастните, които пили 500 мл сок от цвекло всеки ден, успявали да се упражняват 16% по-дълго. Това означава, че някой, който може да издържи да бяга в продължение на час, би тичал допълнителни 10 минути. В проучването участвали осем мъже между 19 и 32 години. Те покривали тестове на велоаргометър два пъти – след като пили сок от цвекло и след като пили добавка без никакви нитрати в нея.

„Нитратите работят заедно с други антиоксиданти, които се съдържат в цвеклото, за да намалят нуждата на мускулите от кислород. Това помага на хората да действат по-ефикасно и с по-бавно настъпваща умора”, обяснява доктор Стивън Бейли. Златният медалист от Параолимпиадата в Лондон през 2012 г. Дейвид Уиър отдава успеха си именно на редовния прием на сок от „супер корена”. Английският ръгби национал Бен Фоудън и маратонският бегач Хелън Дейвис също оценяват високо напитката като средство за увеличаване на издръжливостта.

„Открихме, че ефектът е най-голям при интензивни натоварвания, обикновено състезания с продължителност до 30 минути”, обяснява професор Анди Джоунс от Ексетърския университет. Той допълва, че средният или непрофесионалният бегач ще изпитат по-голяма полза от цвеклото, спрямо професионалните атлети с изключително тренирана мускулатура.   

Рецепта

Ако искате да постигнете нов личен рекорд, ще трябва да ядете поне по 4-5 глави цвекло на ден. Това е и причината при изследвания да се залага на напитки. Ползата от свареното цвекло е ограничена, освен ако не изпиете и водата, в която е варено. Проблемът с добавките е подобен – ще са ви нужни между 8 и 10 капсули дневно.

Според експертите най-добрият начин да се възползвате от зеленчука е като си го приготвите на сок. Някои спортни компании вече предлагат бутилчици със 70 мл концентрат и допълнителни нитрати, разработени специално за спортисти. Същият ефект можете да постигнете с половин литър сок от цвекло, приготвен в домашни условия. Консумацията му няма никакви странични ефекти според професор Джоунс. Единствено при между 10 и 14% от хората урината за съвсем кратко може да стане розова, но ученият успокоява, че това не е повод за притеснение.

Медицина

Ползите от цвеклото далеч не се изчерпват с подобрени спортни резултати. Изследване от 2010 г. на Университета „Куин Мери” в Лондон показва, че ежедневният прием на 250 мл сок от този зеленчук драстично понижава кръвното налягане за няколко часа. При това колкото е по-високо то, толкова по-сериозен е ефектът. Съвсем ново проучване на Института за сърдечни заболявания и диабет „Бейкър” в Мелбърн, Австралия потвърждава тези резултати. Според него 500 мл от напитката водят до положителна промяна само след шест часа. Учените в института смятат, че широката употреба на сок от цвекло би довела до 10% спад на смъртните случай вследствие на сърдечни заболявания. Нитратите понижават кръвното налягане, защото бактерия в устата и червата ги превръща в азотен окис, който разширява кръвоносните съдове, помагайки по този начин на кръвта да циркулира по-свободно.

Нутриционистът доктор Елизабет Филипс пък препоръчва зеленчука при проблеми с храносмилането. Според нея само 100 гр от него на ден допринасят да се регулира стомаха благодарение на съдържащите се в тях фибри. „Освен това цвеклото подпомага в голяма степен и черния дроб”, добавя Филипс.

Проучване, проведено през 2011 г. в Уейк Форест Юнивърсити в Северна Каролина, открило, че цвеклото може да забави дори развитието на деменция. Най-вероятната причина за това е, че азотният окис усилва притока на кръв към мозъка. Високото съдържание на фолиева киселина – около 75% от препоръчителния дневен прием в 2-3 малки глави, води до повишена защита на организма от болестта на Алцхаймер. Съвсем ново изследване на Ексетърския университет пък твърди, че цвеклото подобрява когнитивните функции на мозъка в условия на голямо изтощение.

Ползата от цвеклото като цяло е голяма и извън терените и пистите. Според професор Бен Бенджамин от болницата в Торбей 500 мл от напитката могат да помогнат на възрастните хора да станат от стола и да се движат по-свободно и да изкачват стълби без чужда помощ. „Това е една от историите на десетилетието. Цвеклото далеч надхвърля пределите на спорта – можем да го използваме, за да подобрим здравето”, съгласен е професор Анди Джоунс.

Автор: 2beFit

Затвори прозореца