Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Суперхраните няма да Ви спасят от грипа и настинките

Суперхраните няма да Ви спасят от грипа и настинките
Теми по категории
Суперхраните няма да Ви спасят от грипа и настинките

18 март, 2019

Колегата в офиса не спира да киха. Дете на приятел е болно от грип. В претъпканото метро се чува кашляне от всички страни. Затова включвате в менюто си много храни, които подсилват имунитета, като портокали, чесън и джинджифил, надявайки се да отблъснете болестите.

Това е добре за Вас. Пълноценната диета може да помогне на имунната система (и всяка друга система) да работи оптимално, твърди диетоложката Катерин Зератски от Mayo Clinic. Джинджифилът и чесънът са чудесни, особено ако ги използвате за овкусяване на натурални, пресни храни. Ако обаче мислите, че ще Ви превърнат в имунизиран от вируси супергерой, грешите. Връзката между яденето и имунитета е далеч по-неясна, отколкото вероятно си мислите.

"Никоя храна не може магически да подсили имунитета“, казва Леонард Калабрезе, директор на Центъра по клинична имунология към Cleveland Clinic. "Няма каквито и да е било доказателства, че манипулации чрез диетата може да ограничат настинките и грипа по време на даден сезон“, допълва той. От всички избори, които може да направите – пълноценно хранене, достатъчно сън, спортуване, намаляване на стреса – храната има най-малка роля в борбата с инфекциите, допълва Калабрезе.

Недостигът на някой важен нутриент, като цинк или витамин Е, наистина може да намали съпротивителните Ви сили срещу микробите. Това обаче не означава, че допълнителният прием на този нутриент непременно ще повлияе на имунната система, в сравнение с нормалните му нива, твърди Симин Никбин Мейдани – директорка на Лабораторията по хранителна имунология от Университета "Тафтс“.

Нужно е внимателно да се проследи ефектът от приемания нутриент с течение на времето, за да се определи категорично връзката му с имунитета. А и надеждните изследвания в тази област са трудноосъществими. Например воден от Мейдани екип неотдавна изследва пълнозърнести храни (които, макар да не се смятат за подсилващи имунитета, довели до леко подобрение при биомаркерите на имунната система и чревните бактерии). За целта тя и колегите й приготвяли всяко ястие за 80 доброволци – половината с пълнозърнесто брашно, другата половина с рафинирано – и събирали фекални проби за анализ на бактериите. Това е трудно и скъпо, а производителите на храни, които биха платили за такива проучвания, обикновено имат по-малки бюджети за изследвания, отколкото фармацевтичните компании, допълва Мейдани.

На този етап изследванията на някои популярни храни, за които се смята, че подсилват имунитета, далеч не са категорични. Затова преди да започнете да се тъпчете с тях, вижте какви проучвания има (или няма) по въпроса.

Цитрусови плодове и сокове

Да, те са богати на витамин С, който има ключова роля за функциите на имунната система, ускорявайки производството на убийците на патогени – Т-клетките. От друга страна само защото този витамин участва в имунната защита, не означава, че приемът на повече от препоръчителното количество ни прави по-силни. Обширен анализ на организацията за медицински изследвания "Кохрейн“ от 2013 г. не открива доказателства за ползата от огромни дози витамин С под формата на хранителни добавки. Изключение правят само хора, изложени на сериозен стрес, като маратонци или войници в условията на субполярен климат (вие обаче така или иначе няма да си набавите чак толкова много от чаша портокалов сок или няколко мандарини).

Джинджифил

В лабораторни условия учени от Медицинския университет в Гаосюн, Тайван, демонстрирали, че екстракт от този корен попречил на бактерии да инфектират човешки клетки от дихателните пътища. Освен това при опити с животни в Университета за ветеринарни науки в Лахор, Пакистан, джинджифилът и извличани от него вещества ограничили развитието на грип и други инфекции. Тези проучвания са стъпка напред, но "трябва да повторим изследванията и с хора, за да докажем ефекта“, смята Мейдани. Засега опитите с хора показват, че джинджифилът може да помогне в определени случаи, най-вече при гадене, но не и при инфекции.

Чесън

На този етап науката не може да потвърди, че чесънът се бори ефективно с инфекциите. Друг анализ на "Кохрейн“ върху осем изследвания от 2014 г. открива само едно сериозно проучване, което демонстрира чесъна като лек срещу настинка. При него хората, които в продължение на три месеца всеки ден вземали хапче с екстракт от чесън, се разболявали 50% по-малко, отколкото контролната група на пласебо. Това определено дава повод да се направят по-задълбочени изследвания, но не е достатъчно сериозно доказателство. Според Мейдани е нужно повече опити да покажат сходни резултати и то с повече хора и в по-разнообразни условия.

Пилешка супа

През 2000 г. учени от медицинския център към Университета в Небраска изпробвали рецепта за домашна пилешка супа, приготвена с много кореноплодни зеленчуци, цяло печено пиле и допълнително пилешки крилца. Един от начините, по които простудата създава проблеми, е чрез инфекция, настъпваща щом вирусите предизвикат нахлуване на имунни клетки в дихателните пътища. Супата подействала като леко противовъзпалително средство, успокоявайки движението на някои от тези клетки, наречени неутрофилни гранулоцити, в лабораторни камери. Това, както и простият факт, че е хидратираща топла течност, може временно да Ви накара да се почувствате по-добре, но няма доказателства, че ще съкрати продължителността на инфекцията. А и едно изследване в лаборатория не е доказателство, че нещо работи и в реалния свят, отбелязва Мейдани.

Цинк

От всички предполагаеми средства за подобряване на работата на имунната система, за цинка има най-много доказателства. Мета-анализ на Хелзинкския университет, публикуван през май 2017 г., обобщава седем изследвания, всички с контролна група на пласебо. Резултатите показват, че таблетки с големи дози цинк могат да намалят с една трета продължителността на простудата. Само че въпросните големи дози могат да предизвикат други неприятни странични ефекти, включително гадене и повръщане. Освен това могат да попречат на действието на други предписани лекарства, като антибиотици и медикаменти за високо кръвно налягане. В крайна сметка ефектът от тези таблетки би бил най-добър при хора, които имат много ниски нива на цинк (според проучване, водено от Мейдани, около 30% от възрастните страдат от дефицит на този минерал). Може да определите нивата на цинк в организма си с кръвен тест.

Заключение

Изводът е, че това, което ядете всеки ден, има много по-голямо значение от това, с което тръгнете да се тъпчете при първите признаци на влошаващо се здраве. Пълноценна диета с много зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни и риба ще Ви осигури достатъчно витамин С, цинк и всички останали нутриенти, подобряващи защитата на тялото. Един добър вариант е средиземноморската диета.

Автор: outsideonline.com

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца