Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Приемате ли достатъчно витамин D

Приемате ли достатъчно витамин D
Теми по категории
Приемате ли достатъчно витамин D

24 март, 2014

Може би не е лоша идея да постоите на слънце, похапвайки кисело мляко, за да си набавите дневната доза витамин D. Той има огромно значение за костите, имунната система, нервната система и мускулите. Повечето българи обаче страдат от недостиг на този витамин, което може да доведе до сериозни здравословни проблеми, като остеопороза, сърдечни заболявания и високо кръвно налягане. Така че как може да сте сигурни, че си набавяте достатъчно?

Какво трябва да знаете

Витамин D е мастноразтворим витамин, който е нужен на тялото за усвояването на калция, растежа на клетките, функционирането на имунната система и борбата с възпаленията. Основната задача на този витамин е да поддържа оптимални нива на калция и фосфора в кръвта. Ако той е в недостиг, костите няма да се развиват правилно, което ще доведе до болести, като остеопороза и рахит. Витамин D се набавя от три източника - слънчева светлина, храна и хранителни добавки. За да си го набавите в достатъчни количества, трябва да успеете да балансирате трите източника.

Количество

Какво количество е достатъчно? Възрастните между 19 и 50 години е препоръчително да приемат около 15 мкг на ден. Проблемът е, че витамин D се намира в малко храни, затова в магазините е пълно с обогатени с него продукти, като млека и портокалови сокове. Ако все пак сте решили да го приемате само по естествен път, имайте предвид, че той се среща в по-големи количества в яйчения жълтък, рибата (особено сьомга, лефер, скумрия и риба тон) и растящите на слънце гъби.

И макар че слънчевата светлина е може би най-ефикасният начин да си набавите витамин D, не бързайте да вадите плажните кърпи и банския. Едно изследване на Американската дерматологична академия от 2009 г. твърди, че хранителните добавки и естествените храни са по-безопасен начин за увеличаване на количеството му в тялото. Това се дължи на факта, че продължителното излагане на слънчеви лъчи може да е опасно.

И понеже, както стана ясно, е трудно да приемате достатъчно витамин D само чрез ядене, редица проучвания свързват суплементите, богати на него, с намален риск от сърдечни болести и дори рак. Внимавайте обаче и с хапчетата. Прекаляването с витамин D (най-често след прекомерна употреба на хранителни добавки) може да доведе гадене и намаляване на апетита.

Автор: greatest.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца