Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Нови доказателства, че липсата на сън води до напълняване

Нови доказателства, че липсата на сън води до напълняване
Теми по категории
Нови доказателства, че липсата на сън води до напълняване

08 декември, 2016

Когато не се наспиваме, тялото преминава в режим на оцеляване. Причината за това може да се потърси в еволюцията. В древността липсата на сън вероятно се е свързвала с конкретна опасност.

Днес учените са наясно, че недоспиването предизвиква редица метаболитни процеси, подсигуряващи оцеляването ни. Например, ставаме по-гладни (така че да имаме повече енергия, за да посрещнем опасността). Някога това ни е помагало да оживеем. В днешно време обаче допълнителните калории водят единствено до преяждане.

Анализ на съня

Скорошен мета-анализ на 11 изследвания открива доказателства, че недостигът на сън кара човек да изяде средно 385 допълнителни калории през деня (това е горе-долу колкото средни картофи от „Макдоналдс”). Не е цял тон храна, но пък е достатъчно, за да започнат да се покачват цифрите на кантара.

В дългосрочен план това може да доведе до напълняване”, се заключва в анализа, публикуван през ноември в European Journal of Clinical Nutrition. Неговите автори от Кралския колеж в Лондон посочват като причина, че участниците в изследванията не само изяждали повече, но и не компенсирали допълнителните калории с изразходването на повече енергия. Освен това анализът открива известни доказателства, че недоспиването кара хората да предпочитат калорични храни, богати на мазнини, вместо протеини.

При всички 11 изследвания участниците съзнателно ограничавали съня си до около 4 часа на нощ. На сутринта били следени внимателно какво закусват и колко енергия изразходват. Освен това във всички изследвания имало контролна група, в която хората спели доста добре – между 7 и 12 часа. Общо всички участници били около 500 души. При някои изследвания сънят бил ограничаван само за няколко дни, докато при други – за няколко седмици. Повечето се провеждали в лаборатория или болница.

Връзката с глада

Но как точно недоспиването увеличава глада? Една от хипотезите на учените е, че зле отпочиналият мозък се чувства по привлечен от храната. Тази теория се потвърждава от по-ранно изследване на Колумбийския университет в Ню Йорк, което показва, че недостигът на сън прави по-активни онези региони в мозъка, отговарящи за храната.

Друга хипотеза (която не е толкова добре подкрепена в анализа) е, че лошият сън влияе на хормоните на глада. Отделно изследване с 1024 души, проведено от учени от Станфордския университет и Уисконсинския университет, показало, че недоспиването пречи на тялото да регулира ефективно хормоните на глада лептин и грелин, а това води до повишен апетит.

Като цяло учените не се притесняват какъв ефект върху тялото оказва една нощ с недостатъчно сън. Това, което предизвиква истинска тревога, е хроничното недоспиване. Близо половината от българите спят по-малко от препоръчителното. В същото време все повече хора са с наднормено тегло или страдат от затлъстяване. Така че много учени смятат, че евентуалната връзка между тези два проблема не бива да се пренебрегва.

Поредното доказателство

Мета-анализът на Кралския колеж е поредното от трупащите се научни доказателства, че лошият сън – независимо дали недостигът на сън, честото будене нощем или лягането и ставането в различни часове, влошава здравето и се свързва с проблеми, като повишен индекс на телесната маса, високо кръвно налягане и калциране на артериите.

Освен това недоспиването предизвиква редица метаболитни реакции, водещи до увеличен риск от диабет. При експеримент на бостънската болница „Бригам” хора, които в лаборатория спели само по 5 часа на нощ в продължение на една седмица, станали по-малко чувствителни към инсулин, което прави трудно поддържането на нормални нива на кръвната захар. В Чигакския университет пък изследвали отделни мастни клетки на хора, които спели по 4,5 часа на нощ в продължение на четири дни. „Инсулиновата резистентност в тези клетки бе толкова силна, колкото при човек, болен от диабет тип 2”, казва Жозиан Брусар, която е съавтор на изследването и от години се занимава с проучвания върху съня.

При стриктно контролиран експеримент на „Харвард” 24 души трябвало да спят в лаборатория, като всеки ден с един час било измествано времето им за сън (както при смяната на часови пояси). За три седмици иначе здравите участници изпаднали в преддиабетно състояние. Метаболизмът им в спокойно състояние пък се забавил с 8%. „Без промяна в хранителните им навици или активността им това забавяне би довело до напълняване с 5,67 кг в рамките на година”, заключват авторите на проучването.

Заключение

Недостатъкът на всички тези изследвания е, че се провеждат при стриктни условия в лаборатория. Участниците били следени денонощно и били събуждани насила, ако спели повече време. Възможно е резултатите всъщност да преувеличават ефектите от лошия сън.

Освен това няма сведения дали добрият сън може да противодейства на признаците за поява на диабет, сърдечни болести и затлъстяване, предизвикани от недоспиването. Дългосрочните изследвания са сложни за провеждане, защото причините хората да не се наспиват са трудни за контролиране – различни работни смени, шумни съседи, грижата за малки деца и т.н. Но ако можете да си осигурите по-пълноценен сън, защо да не опитате? Най-малкото е по-приятен начин да поддържате теглото си, отколкото стриктните диети.

Автор: vox.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца