Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Най-честите въпроси за хидратирането

Най-честите въпроси за хидратирането
Теми по категории
Най-честите въпроси за хидратирането

01 октомври, 2013

Няма никакво съмнение – водата е критично важна. Всъщност тя представлява две трети от телесната Ви маса. За много хора да бъдат хидратирани изглежда трудна задача, обаче реално не е. Ето отговорите на някои от най-често срещаните въпроси за хидратирането:

Наистина ли са ми нужни осем чаши вода на ден?

Не. Според д-р Хайнц Валтин, експерт в хидратирането и професор от колежа Дартмуд, няма никакви доказателства в подкрепа на теорията, че трябва да се пият осем чаши вода на ден. Освен това Вие постоянно приемате вода без дори да го осъзнавате, като например от други течности или сочни храни. Най-хидратиращи са плодовете и зеленчуците (например марулята е 95% вода).

Колко време мога да изкарам без никакви течности?

„Това зависи от много фактори, сред които са масата Ви, колко се потите, в каква среда се намирате и какви действия извършвате”, обяснява професорът по кинезиология Дъглас Каза. Човек може да умре за един ден без вода в пустинята и да издържи до две седмици, ако се намира в болница, твърди Валтин.

Ако съм жаден, дехидратиран ли съм?

Не или поне не сте напълно дехидратирани, а просто изпитвате недостиг на течности. Хидратирането се измерва чрез концентрацията на кръвта (т.е. концентрацията на натрий в кръвта). Колкото е по-висока, толкова по-дехидратирани сте. Ако тази концентрация се повиши само с 2%, ще започнете да изпитвате жажда. „Жаждата е предупредителен сигнал, че дехидратацията се задава. За да се стигне обаче до нея, кръвната концентрация трябва да скочи с 5%”, обяснява Валтин. Ами можете ли да съхранявате течности? „Това не се получава. Ако сте здрави, всички приети течности ще напуснат тялото до 30 минути”, допълва Хайнц Валтин.

Спортните напитки по-добър избор от водата ли са?

Понякога. Тяхното предназначение е да бъде приемани по време на натоварвания с продължителност над един час. Особено полезни са за атлети, защото имат малко въглехидрати, които захранват мускулите и мозъка, както и малко натрий, който ускорява усвояването на течностите.

Напитките с кофеин, като кафето и чая, дехидратират ли ме?

Абсолютно не, твърди д-р Каза. „Както и всички други напитки, те Ви осигуряват течности. Малко по-голям процент от приетите течности могат да напуснат тялото по-бързо с урината, но все пак Ви зареждат с вода”, допълва Каза.

Водата подтиска ли апетита?

„Няма категорични доказателства в подкрепа на това твърдение. Понякога обаче хората бъркат жаждата с глад и ядат без да имат нужда”, твърди нутриционистът Нанси Кларк. Как да направите разлика? Изпийте чаша вода, когато почувствате глад, и после преценете дали все пак се нуждаете от храна. Някои изследвания пък твърдят, че ако започвате храненето с течности, например супа, това все пак намалява глада.

Студената вода по-добра ли е за тялото ми от водата със стайна температура?

Не. По-студените течности се препоръчват за рехидратиране, особено при спортисти, поради няколко причини – изпразват стомаха по-бързо, охлаждат тялото и могат да увеличат желанието Ви да приемате течности.

Автор: active.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца