Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Най-лесният начин да оправите диетата си? Наспете се

Най-лесният начин да оправите диетата си? Наспете се
Теми по категории
Най-лесният начин да оправите диетата си? Наспете се

17 март, 2018

Пролетта идва бързо. За мнозина това означава, че на хоризонта се задава първото състезание за годината и е време за усърдни тренировки и оптимизиране на диетата. Но докато обмисляте как да подобрите спортното си представяне през часовете, в които сте будни, трябва да обърнете внимание и на онази една трета от времето си, когато не правите абсолютно нищо – съня.

Често се изправям пред дилемата дали да стана рано и да изляза да тичаме или да поспя 20-30 минути повече“, казва Крис Уинтър – невролог и специалист по съня, който е консултант на редица професионални спортисти и отбори. „В повечето дни предпочитам да заложа на съня“, допълва той.

Връзката между съня и апетита

Близо половината от българите спят по-малко от препоръчителното. В същото време качественият сън се свързва с по-добри спортни резултати. Самият Уинтър е автор на изследване, според което професионалните бейзболисти, които не спят достатъчно, имат по-кратка кариера на най-високо ниво. Една от причините може би е, че сънят помага да се възстановите от тежките физически натоварвания. „Най-голяма част от хормона на растежа се отделя, докато спите“, обяснява Уинтър.

И макар научните среди да са съгласни, че ограничаването на калориите е най-добрият начин да отслабнете, да подобрите съня си може да е един от най-лесните начини да свалите излишните килограми. Колко часа на нощ спите е пряко свързано с това колко ядете. При съвместно изследване на Йейлския университет и верига болници „Майо Клиник“ хората, които спели пет часа или по-малко, изяждали около 700 калории повече от тези, които си осигурявали пълноценна нощна почивка. Това е почти като да извадите един Бик Мак с малки пържени картофи от диетата си всеки ден.

Когато Ви се спи, опитвате да се храните, за да останете будни“, казва Уинтър. Виновна за това е биологията. Ако сте недоспали, спада нивото на регулиращия апетита хормон лептин и се увеличава нивото на хормона на глада грелин. При това в такъв момент най-вероятно ще Ви се приядат калорични и богати на въглехидрати храни, като чипс или сладкиши, а не зеленчуци.

Свалянето на излишните килограми и увеличаването на мускулната маса придобиват още по-голямо значение, когато започнете да вдигате интензивността на тренировките. Според проучване на Медицинския университет в Южна Каролина в края на зимата повечето хора са над два килограма по-тежки, отколкото в началото. Това допълнително тегло обаче не само влияе на здравето, но е и много негативно за спортните резултати. Джовани Танда от Университет в Генуа и Беат Кнехтле от Цюрихския университет събират данни през 2010 и 2011 г. за маратонци и стигат до заключението, че по-високият процент телесни мазнини се свързва с по-лошо финално време.

Затова се постарайте да се наспите. Най-простия начин да подобрите съня си е като превърнете спалнята си в пещера:

1. Затъмнете помещението

Ако изобщо може да видите нещо в спалнята си през нощта, значи е прекалено светла. Уинтър отбелязва, че светлината най-много пречи на съня. Според него решението е да си купите дебели завеси и да махнете електрониката от стаята (или поне да поставите лепенка върху светлините). В краен случай може да пробвате и маска за сън.

2. Отървете се от шума

Ако заспивате пред телевизора, оставяте сериозна опасност сънят Ви да бъде нарушен. Това от своя страна ще повлияе негативно на отделянето на важния за възстановяването хормон на растежа, предупреждава Уинтър. Ако въпреки това има шумове, които Ви пречат, инвестирайте в тапи за уши.

3. Нагласете температурата

Новите изследвания показват, че температурата оказва толкова голямо влияние на съня, колкото и светлината“, казва Уинтър. По-добре е помещението да бъде по-хладно. Според Националния здравен институт в САЩ оптималният вариант е около 18 градуса. Според американските учени при тези температура хората не само спят по-добре, но качественият сън води и до по-добро метаболизиране на мазнините и захарите.

Автор: outsideonline.com

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца