Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Най-добрите храни и напитки, когато се разболеете

Най-добрите храни и напитки, когато се разболеете
Теми по категории
Най-добрите храни и напитки, когато се разболеете

11 октомври, 2016

Дори когато сте направили всичко, за да избегнете грипа и настинките, не е изключено в един момент да се разболеете, особено по това време от годината. Ако се окажете затворени вкъщи с висока температура и течащ нос, би било добре знаете как да организирате менюто си, така че максимално бързо пак да сте на крака.

Защо калориите са важни

Може и да нямате апетит, но когато сте болни, тялото Ви се нуждае от повече калории, за да функционира нормално. За всеки градус, с който се покачва телесната Ви температура, метаболизмът Ви се ускорява с около 7%. Затова едно от най-лошите неща, които може да направите, е да не се храните, тъй като имате нужда от гориво, с което да захранвате имунната си система.

Най-добре е да се храните по график. Няколко изследвания откриват, че ако не приемате достатъчно калории, не само ставате по-податливи на болести, но след това симптомите се влошават и оздравяването става по-бавно. Затова дори болестта да подтисне апетита Ви, трябва да се погрижите да сте добре нахранени и хидратирани. Може да заложите на по-малки, но по-чести порции. Следващия път, когато се почувствате зле, си осигурете достатъчно течности и включете някои от следните храни и напитки в менюто си.

При простуда и грип

За да прогоните простудата, имате нужда от много течности и храни, които укрепват имунната система и Ви помагат да се отървете от натрупалите се в белите дробове секрети.

1. Пилешка супа

За това поне баба Ви е права – пилешката супа наистина може да прогони простудата. Пилешкото месо е богато на аминокиселината цистеин, която помага да се отървете от насъбралите се в белите дробове секрети. Зеленчуковият бульонът от супата пък Ви хидратира, прочиства дихателните пътища и се бори с възпаленията в гърлото.

2. Горещ чай

Пиенето на горещ чай помага да се преборите с инфекциите, благодарение на някои натурални противобактериални вещества в него. Освен това топлите течности успокояват възпаленото гърло и облекчават хремата, така че чаша зелен чай с лимон определено ще Ви помогне да бъдете по-хидратирани и да отпушите носа си.

3. Цитрусови плодове

Макар че витамин С, който се съдържа в големи количества в цитрусовите плодове, не е задължително лек при простуда, както твърди популярният мит, той може да намали продължителността на болестта и да облекчи симптомите. Освен това портокалите, лимоните, лаймът и грейпфрутите са богати на флавоноиди – тип антиоксиданти, които подсилват имунната система и Ви помагат по-бързо да оздравеете.

4. Тлъсти риби

Както е добре известно, омега-3 мастните киселини подтискат възпаленията. Затова е добре през седмицата да ядете 200-300 грама от богатите на тези мазнини тлъсти риби, като сьомга, риба тон и скумрия. Според изследване, публикувано в Journal of Leukocyte Biology, рибеното масло, богато на DHA, подобрява функциите на някои бели кръвни телца, както и производството на определени антитела, което значително повишава способността на тялото да се бори бактериите.

5. Пикантни храни

Ако прекалите с лютото, може да Ви потече носа и да се насълзите, но пикантните храни освен това са естествен лек срещу хрема. Ако искате да се преборите със сополите, гарнирайте обяда или вечерята си с люти чушки или хрян.

При стомашни проблеми

Грипът често настъпва със стомашни проблеми и тогава е най-добре да заложите на възможно най-прости храни без ясно изразен вкус, които са лесни за храносмилане. Освен това доброто хидратиране също ускорява възстановяването.

1. Препечен хляб или крекери

Крекери без овкусители и сол или просто препечен хляб са богати на скорбяла храни, които са лесни за храносмилане и няма да раздразнят стомаха Ви, така че ще помогнат да се оправите по-бързо.

2. Банани

Тези плодове са богати на калий, който обикновено е в недостиг при обилно потене, повръщане или диария. Също са лесни за храносмилане и помагат да запълните изчерпаните електролити.

3. Джинджифил

Изследване на Тайландския университет в Чианг Май показват, че джинджифилът изключително ефективно неутрализира гаденето и други стомашни проблеми (като повръщане, запек или подуване). Друго по-ранно изследване на Ексетърския университет пък показва, че чаят от джинджифил премахва ефекта от т.нар. морска болест при пътуване.

Освен това джинджифилът съдържа вещества, наречени сесквитерпени, които помагат при запушен нос и кашлица. Изследване на Медицинския университет в Гаосюн, Тайван открива, че пресният джинджифил пречи на риновирусите да се прилепят към клетките, докато в същото време подпомага организма в борбата с вирусите в лигавицата.

Какво да избягвате

1. Пикантни и кисели храни (в някои случаи)

Да, пикантните храни наистина облекчават хремата, но пък може да раздразнят стомаха, увеличавайки болката и дискомфорта, което важи и за цитрусовите плодове. Така че стойте настрана от тях при стомашни проблеми. В случай, че искате да си набавите повече витамин С, може да заложите на някоя от тези храни, които са по-богати на него дори от портокал.

2. Сладкиши

Две независими изследвания – на Университета в Торнто и на Френския национален институт по агрикултурни науки, показват, че повишеният прием на захар подтиска имунната система и увеличава възпаленията.

3. Мазни храни

Ускореният метаболизъм и нуждата от калории не Ви дават зелена светлина да посегнете към хамбургера, гарниран с пържени картофи. Богатите на мазнини храни са по-трудни за храносмилане в сравнение с въглехидратите и протеините, така че могат да подсилят стомашните проблеми.

Автор: 2bFIT.bg

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца