Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Наистина ли суплементите с витамини са загуба на пари

Наистина ли суплементите с витамини са загуба на пари
Теми по категории
Наистина ли суплементите с витамини са загуба на пари

20 септември, 2015

„Витамините са загуба на пари”, твърди едно заглавие, което обиколи медиите по-бързо от селфи на Ким Кардашян. Не само, че тези суплементи са загуба на пари, твърдят историите в медиите, но дори могат да са вредни. Това мнение за витамините и минералите се появи в научните среди под заглавие „Достатъчното: Престанете да пилеете пари за хранителни добавки с витамини и минерали”. Автори на документа са екип лекари, които основават заключението си на три изследвания, публикувани в едно издание на Annals of Internal Medicine. Точно така – три изследвания, докато в същото време игнорират множество изследвания, проведени в продължение на десетилетия, които потвърждават ползата от тези суплементи.

Така че нека първо разгледаме трите изследвания, които са основата на тази сензация:

Изследване №1

Първото е всъщност подизследване на Physicians Health Study II. Това е анализ на близо 6000 души на 65 години или по-възрастни. Учените не открили разлика в когнитивните функции при тези, които получавали мултивитамини и останалите, които пиели пласебо.

Интересно е, че авторите заключват, че използваните суплементи може да не съдържат достатъчно количество витамини и минерали, за да бъде постигнат желания ефект. Също така е интересно, че друго подизследване, публикувано през 2012 г. в „Журнал на америаканската медицинска асоциация”, заключва, че участниците във Physicians Health Study II, които получавали мултивитамини, имало по-малък риск да развият рак. Това не било отбелязано в оригиналните документи.

Изследване №2

Второто изследване разглежда потенциалните ползи от високите дози мултивитамини при пациенти, преживели инфаркт. Резултатите показали, че мултивитамините изобщо не намаляват риска от нови сърдечни проблеми за участниците, които ги пиели близо пет години, отколкото при тези, които приемали пласебо.

Е, явно въпреки останалите ползи от тях, мултивитамините няма да предпазят човек, който вече е претърпял инфаркт, от нови сърдечни усложнения. Изглежда обаче доста тенденциозно въз основа на това изследване да се твърди, че витамините и минералите са безполезни.

Изследване №3

Третото изследване е актуализация на публикувана в миналото препоръка на държавната организация U.S. Preventive Services Task Force (USPSTF) по отношение на ефективността на суплементите с витамини като предпазна мярка при възрастни хора, които се хранят нормално. Лекарите, станали автори на сензационния документ, споменат в началото, твърдят, че това проучване предоставя доказателства, според които бета-каротинът и витамин Е увеличават смъртността. Въпреки това USPSTF не отчита проблеми с витамините. Всъщност организацията заявява: „USPSTF намира адекватни доказателства, че приемът на витамин Е има минимални или никакви вреди.“ Що се отнася до проблемите с бета-картоина, те са наблюдавани само при пушачи.

Ползите от витамините и минералите

В своя документ екипът лекари пропуска да спомене десетки изследвания, според които има полза от суплементите с витамини и минерали. Всъщност редица проучвания сочат, че мултивитамините намаляват риска от определени болести и дори смърт. Ето няколко примера:

Изследване №1

В изследване, публикувано през 2012-а в European Journal of Nutrition, германски учени наблюдавали група от около 24 000 души в продължение на 11 години. Накрая отчели, че при участниците, които приемали суплементи с витамини и минерали от самото начало, имало 42% по-малък риск от смърт поради каквито и да е причини и 48% по-малък риск от смърт, предизвикана от заболяване от рак.

Изследване №2

Изследване също от 2012-а, публикувано в Canadian Journal of Physiology and Pharmacology, твърди, че мултивитамините намаляват риска от рак на червата.

Изследване №3

Изследване на „Харвард“ от 2010 г. отчита, че приемът на мултивитамини, особено на витамин А, С и Е, намалява риска от рак на червата. Друго изследване от същата година, проведено от Института „Каролинска“ в Швеция, показало, че жените, които пиели мултивитамини, имало 30% по-малък шанс да получат инфаркт.

Изследване №4

През 2009 г. в American Journal of Epidemiology излиза изследване, според което употребата на мултивитамини над 10 години намалява риска от смърт вследствие на сърдечни болести с 16%, а приемът конкретно на витамин Е може да доведе до 30% по-малък риск.

Изследване №5

През 2009 г. учени от Националния здравен институт в САЩ обявиха, че жени, пиещи мултивитамини, имат по-ниска биологична възраст, отколкото жени, които не приемали такива суплементи. Данните са базирани на дължината на теломерите (окончанията на хромозомите).

Изследване №6

Изследване, публикувано през 2007 г. в American Journal of Clinical Nutrition, сочи, че приемът на селен заедно с мултивитамини намалява риска от рак на простата с 40%.

Изследване №7

През 2003 г. изследване, публикувано в Annals of Internal Medicine, открива, че 130 възрастни, приемали суплементи с витамини и минерали в продължение на една година, страдали значително по-рядко от инфекции (например на респираторния тракт или пикочните канали), инфлуенца и отсъствали по-рядко от работа заради болести, отколкото контролната група, която получавала пласебо.

Когнитивни функции

Интересно е, че лекарите се фокусират върху подизследването на Physicians Health Study II, което не показва разлика в когнитивните функции между приема на ниски дози мултивитамини и пласебо. Интересно е, защото всъщност пренебрегват редица изследвания, откриващи ясни ползи за когнитивните функции на мозъка при приема на мултивитамини. Ето няколко примера:

Изследване №1

През 2012 г. австралийски учени анализират данните от 10 проучвания върху връзката между когнитивните функции и употребата на мултивитамини. Те са с общо над 3000 участници. Резултатите недвусмислено показват, че пиенето на мултивитамини подобрява паметта при жените.

Изследване №2

Пак през 2012-а в Journal of Psychopharmacology е публикувано изследване, според което възрастни жени, страдащи от проблеми с когнитивните функции на мозъка, изпитвали значително подобрение след четири месеца прием на мултивитамини, спрямо контролна група на пласебо.

Изследване №3

През 2010 г. британски учени установили, че млади жени и жени на средна възраст, които приемали мултивитамини в продължение на 9 седмици, се представяли много по-добре при задачи, ангажиращи когнитивните способности на мозъка, отколкото участниците на пласебо.

Изследване №4

Ползите обаче не са запазени само за дамите. През 2011 г. изследване на австралийски учени отчело, че приемът на мултивитамини от мъже в продължение на 8 седмици увеличава способността им да концентрират вниманието си и подобрява цялостното им усещане за добро физическо и психологическо здраве.

Изследване №5

През 2010 г. британско изследване разкрива, че мъжете приемащи мултивитамини или суплементи с минерали в продължение на 5 седмици, имат по-добри когнитивни умения и чувстват по-слаба умствена умора, спрямо контролна група на пласебо. При това тези ползи се наблюдавани дори и при деца.

Изследване №6

През 2008 г. в British Journal of Nutrition е публикувано изследване, при което деца на възраст от 8 до 14 години приемали мултивитамини 12 седмици и накрая успявали да се концентрират по-добре и имали по-добри когнитивни способности.

Автор: bodybuilding.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца