Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Наистина ли обработеното месо увеличава риска от рак

Наистина ли обработеното месо увеличава риска от рак
Теми по категории
Наистина ли обработеното месо увеличава риска от рак

04 ноември, 2015

Миналата седмица бе много тежка за любителите на бекона, хот-дога, наденичките и салама. На 26 октомври бе публикуван докладът на Световната здравна организация (СЗО), според който епидемиологични изследвания дават достатъчно доказателства, че яденето на обработени меса може да предизвика рак на дебелото черво.

Тези, които обичат пържоли и необработено месо, също нямат много поводи за радост. След като прегледали над 800 проучвания, които изследвали връзката между консумацията на червено и обработено месо и различни типове рак, групата от 22-ма учени категоризирала червеното месо като „вероятно канцерогенно”. Освен това заключили, че е възможно (макар и да не е напълно сигурно) консумацията на червено месо  също да причинява рак на дебелото черво. 

Данните от доклада отчитат и връзка между яденето на обработено месо и увеличения риск от рак на стомаха, както и връзка между яденето на червено месо и рак на панкреаса и простата. Доказателствата за тези връзки обаче не са толкова силни, колкото за рака на дебелото черво.

От СЗО отбелязват, че докладът дава оценка на научните доказателства, а не представлява списък с препоръки какво трябва или не трябва да ядат хората. Тъй като получи сериозно внимание от медиите и разбуни духовете в обществото, документът накара мнозина да се чудят как да приготвят обяда си и дали пътят към дълголетието не минава през вегетарианството. А и се създаде объркване кои храни спадат в категориите на обработеното и червеното месо, кои съставки в тях увеличават риска от рак и какво количество е опасно. За да намери отговорите на тези и други въпроси, Live Science се обърна към двама експерти, занимаващи се със здравословно хранене и превенция на рак.

От какво трябва да се тревожите

Данните на СЗО сочат, че човек, който всеки ден яде над 56 грама обработено месо (колкото един малък кренвирш или няколко големи резена салам), има 18% по-голям шанс да развие рак на дебелото черво, отколкото човек, който изобщо не посяга към такива меса. Това обяснява Алис Бендър, лицензиран диетолог и директор на Американския институт за изследвания в областта на рака (AICR). AICR е неправителствена организация, базирана във Вашингтон, която подкрепя изследвания в областта на храненето и превенцията на рак, и няма общо с доклада на СЗО.

Бендър уточнява, че под „обработено месо” трябва да се разбира всяко месо, което е било опушено или обработено със захар, сол, нитрати, нитрити или химически консерванти. Това включва почти всичко на щанда с месни деликатеси в близкия супермаркет – шунка, пастърма, салам, пуешко, както и бекон, кренвирши, наденици, осолени меса, консервирани меса и т.н. В категорията на червеното месо попадат говеждото, свинското, телешкото, агнешкото, както и някои по-малко популярни меса в България, като конско, козе и овнешко.

Макар че изследванията все още не разкриват защо диетите, богати на обработено и червено месо, увеличават риска от рак на дебелото черво, докладът на СЗО посочва няколко възможно причини. Някои от субстанциите, използвани при опушването, могат да доведат до формиране на канцерогенни вещества, наречени полициклични ароматни хидровъглероди (PAH), обяснява Бендър. 

Освен това при производството на обработените меса като консерванти често се използват нитрити, за да предотвратят развитието на бактерии, както и оцветители. Нитритите могат да формират съединения, наречени N-нитрозо съединения. Червените меса пък съдържат много желязо под формата на хем-желязо, което също може да доведе до производството на големи количества N-нитрозо съединения в червата. Изследвания с животни сочат именно тези съединения като сериозен причинител на рак.

Методите на готвене също играят роля. При използването на много високи температури, например при гриловането, пържененто и печенето, могат да се формират канцерогенни химикали, като хетероциклични амини (HCA), а обгорялата коричка отвън пък може да съдържа споменатите вече PAH.

Докладът на СЗО не съдържа конкретни напътствия, а препоръките на специалистите обикновено са доста общи и се въртят около това да „ограничите консумацията на обработено и червено месо”. Учените от AICR обаче дават доста конкретни съвети. Според тях трябва напълно да се откажете от обработеното месо с изключение на няколко специални повода през годината. По отношение на червеното месо не препоръчват да ядете повече от 500 грама седмично. Според изследвания на AICR това количество не увеличава значително риска от рак на дебелото черво. А и червеното месо има своята светла страна - то е добър източник на протеини, желязо, цинк и витамин В-12.

Как да намалите риска

Заключенията на учените от СЗО не са изненада, смята д-р Тим Байърс, професор по превантивна медицина към Щатския университета в Колорадо. В миналото той участва в анализите на две експертни комисии – към Световния фонд за ракови изследвания и към Американското раково общество (ACS). И двете комисии стигат до сходни заключения. „Данните от анализите ясно показаха, че яденето на обработено месо може да увеличи риска от рак на дебелото черво. Червеното месо също може да увеличи риска, но в по-малка степен”, обяснява д-р Байърс.

Според него обаче този риск сам по себе си не е чак толкова голям и има същото влияние като други три фактора, увеличаващи опасността от развитие на рак на дебелото черво – затлъстяване, заседнал начин на живот и недостатъчно ядене на плодове и зеленчуци. Освен това по-ранни изследвания сочат, че консумацията на такива меса със зеленчуци или като част от богата на фибри диета намалява значително опасността от тази болест. Ако хората се съобразят с доклада на СЗО и спрат, например, да ядат червено месо, това в някаква степен ще намали опасността от тази болест, обяснява Байърс. Но също така и редовните медицински изследвания са важни, за да ограничите риска, заключва ученият. 

Автор: livescience.com

Снимка: pexels.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца