Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Могат ли определени храни да ускорят метаболизма

Могат ли определени храни да ускорят метаболизма
Теми по категории
Могат ли определени храни да ускорят метаболизма

26 юни, 2018

Всички сме виждали заглавията, възпяващи някоя топяща мазнините храна, която се предполага, че ускорява метаболизма и почти магически Ви отървава от няколко излишни килограма. Би било прекрасно, ако имаше начин да превърнем телата си в атлетични машини за изгаряне на калории. Обаче за съжаление повечето продукти, претендиращи за това, няма да Ви помогнат внезапно да отслабнете с пет килограма.

Все пак храните оказват известно влияние на метаболизма. Например, лютите чушки и зеленият чай наистина го ускоряват, макар и съвсем малко. Време е да използваме науката, за да ни помогне да разграничим истината от измислиците, когато става дума за храни и метаболизъм.

Какво е метаболизъм?

Метаболизмът се отнася до всеки телесен процес, използващ енергия, включително храносмилането, дишането, кръвообращението, контролирането на телесната температура, свиването на мускулите, работата на нервната система и мозъка. Тялото изразходва калории, за да изпълнява тези функции, известни като метаболизъм в спокойно състояние. Все още има доста спорове дали може да му се влияе.

По някакъв начин всяка храна ускорява метаболизма, защото трябва да бъде разградена. Скоростта му обаче до голяма степен е извън нашия контрол и има минимално значение за теглото ни. Въпреки това някои изследвания сочат, че увеличаването на мускулната маса и яденето на определени храни може да го ускори. Само че резултатите няма да са толкова сензационни, колкото някои твърдения, които може би сте чували.

Зелен чай

Мнозина смятат, че чаша зелен чай значително ускорява метаболизма, но това не е съвсем така. Изследване на Маастрихтския университет показва, че зеленият чай в комбинация с ограничаването на калориите, помага за по-сериозно отслабване. Учените отдават този ефект на EGCG (епигалокатехин галат) – съставка, която подпомага окисляването на мазнините. Само че съвсем логично човек може да се запита доколко участниците в изследванията отслабнали заради зеления чай и доколко заради отрязването на калориите.

Да добавите чаша чай към менюто си звучи лесно, само че учените използвали доста по-голямо количество. Във въпросното изследване хората получавали 250 мг екстракт, равняващ се на три чаши. Това количество довело до допълнителното изгаряне на около 100 калории дневно, което е равно на едно малко парченце сирене. Но пък погледнато в перспектива не е съвсем нищо.

Люти чушки

Може би сте чували, че ако пиете вода с лют пипер и лимон, ще дадете огромен тласък на метаболизма си. Това е доста преувеличено, но въпреки това има известни доказателства, че капсаицинът (на който се дължи лютивостта на лютите чушки) действително ускорява метаболизма. Само че има уловка – повечето изследвания използват обезпокоително големи количества лют пипер.

Затова от Копенхагенския университет провели изследване, в което проверили ефекта върху метаболизма от 1 грам лют пипер, което е равно на около половин чаена лъжичка. Учените установили, че това количество, което обикновено се използва в повечето рецепти, води до изгарянето на около 10 допълнителни калории.

Пълнозърнести храни

Изследване, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition, показва как влияе смяната на рафинираното брашно с пълнозърнесто. В продължение на осем седмици участниците ядяли или 200 грама въглехидрати от пълнозърнести източници с 40 грама фибри, или никакви въглехидрати от пълнозърнести източници и 20 грама фибри. Хората в първата група изгорили допълнителни 45 калории. Не е много, но е още една причина да изберете пълнозърнестите храни.

Протеини

Колкото повече протеини и фибри изядете, толкова повече енергия ще е нужна за храносмилане. Всъщност 20-30% от калориите от протеините отиват за разграждането им, а при мазнините и въглехидратите – 5%. Това означава, че ако изядете 100 калории от протеини, 20-30 ще бъдат изгорени още при храносмилането. Звучи вълнуващо, но нека сме реалисти – 20 калории са равни на един не особено голям морков.

Кафе

Умерената консумация на кофеин води до временно ускоряване на метаболизма, но това варира в големи граници – от един до 25 процента. Само че трябва да имате предвид, че приемът на големи количества кофеин може да доведе до странични ефекти, като ускорен пулс, стомашни проблеми и безсъние.

Кокосово масло

В последно време това масло набра голямо популярност, защото съдържа средноверижни триглицериди (MCT), за които се смята, че по-трудно се съхраняват в тялото, отколкото останалите видове наситени мазнини. За съжаление изследванията показват, че консумацията на средноверижни триглицериди вместо дълговерижни триглицериди не оказва особено влияние на обиколката на талията.

Изводите

За съжаление никоя храна няма да ускори магически метаболизма Ви. Основните минуси на подобни твърдения е, че хората се концентрират върху този предполагаем ефект на дадена храна, вместо върху трайната промяна на диетата си.

Макар че зеленият чай и лютите чушки помагат да изгорите няколко десетки допълнителни калории, нито едното, нито другото само по себе си ще доведе до особена промяна на теглото Ви. Постарайте се да се храните балансирано и умерено, включвайки повече плодове и зеленчуци в менюто си. Това все още е най-добрият избор, който можете да направите.

Автор: 2beFit.bg

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца