Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Митове и факти за витамин С

Митове и факти за витамин С
Теми по категории
Митове и факти за витамин С

14 октомври, 2015

Повечето хора знаят две неща за витамин C - има го в портокаловия сок, а недостигът му води до скорбут (което в миналото е било сериозен проблем за моряците). Митовете за този важен нутриент все още са силно разпространени. А и в действителност науката продължава да разширява знанията си за неговите функции и с какво може да е полезен.

Знаете ли например, че витамин С може да подобри сърдечното здраве? Едно съвсем ново изследване на Университета в Колорадо, Боулдър показало, че 500 мг витамин С, даван на хора с наднормено тегло, има сходен ефект за кръвоносните съдове като продължителни разходки, правени 5-7 дни в седмицата. Резултатите от този опит са били представени на симпозиум в Атланта миналия месец. Все пак въпросното проучване е сравнително малко, с участието на само 35 души с наднормено тегло и водещи заседнал начин на живот. Но определено показва, че продължаваме да учим все нови и нови неща за витамин C и че изглежда той може да направи за нас повече от това да подсили имунната ни система. Какво още си мислите, че знаете за него, но грешите? Ето някои от най-популярните твърдения за витамин C и мнението на науката за тях дали са измислица или истина.

Твърдение 1: Витамин С ще Ви отърве от простудата

Оценка: Мит

Сезонът на грипа и простудите е открит, така че все повече хора започват да пият тонове портокалов сок и витамин С на таблетки, надявайки се така да се предпазят от болести. За съжаление обаче това може да не е толкова добра стратегия, колкото си мислите. Действително има изследвания, според които редовният прием на суплементи с витамин С може да облекчи симптомите, ако се заразите, но при много хора не намалява риска от разболяване. Според изследване, проведено през 2013-а в Хелзинския университет, допълнителният прием на витамин С намалява с 50% шанса спортисти мъже да се разболеят, но не и жени. Преглед на 30 отделни изследвания с над 11 000 участници пък показва, че случаите на простуди не намаляват при повишен прием на витамин С.

Вярно е, че този витамин има много важна роля за оптималното функциониране на имунната система. Но ако искате да я заздравите, трябва да го постигнете с пълноценно и разнообразно хранене. Като цяло приемът на достатъчно витамин С може да намали продължителността на простудите и да облекчи симптомите, но на този етап няма кой знае какви научни доказателства, че може напълно да ги предотврати.

Твърдение 2: Недостигът на витамин С е голяма рядкост

Оценка: Истина

Човешкото тяло не може да произвежда витамин С. Заради това той се смята за „съществен”, което означава, че трябва да си го набавяте чрез храната или хранителни добавки. При дефицит на този витамин симптомите включват кървене на венците и носа, кожни проблеми, гингивит, косопад и подути стави, но в днешно време това е изключителна рядкост.

Препоръчителното количество за жените е 75 мг, а за мъжете – 90 мг. Пушачите трябва да приемат допълнително 35 мг. Много експерти обаче съветват да се целите в поне 200 мг на ден. Един среден портокал Ви осигурява около 70 мг, а скорбутът, за който стана дума в началото, може да бъде предотвратен с едва 10 мг дневно. Така че най-вероятно изобщо не сте изложени на риск от недостиг на витамин С, което обаче не означава, че не трябва да се стремите да увеличите приема му.

Твърдение 3: Цитрусовите плодове за най-добрият източник на витамин С

Оценка: Мит

Да, наистина цитрусовите плодове, като портокали, лимони и грейпфрути, са отличен източник на витамин С. Но има доста храни, които са дори по-добър източник – например тези десет.

Твърдение 4: Витамин С помага да отслабнете

Оценка: Истина

Дневната доза витамин С не само помага тялото Ви да функционира пълноценно, но изглежда може да Ви помогне и по-лесно да влезете във форма. Макар че този нутриент не води непременно до отслабване, той изглежда е пряко свързан с теглото на човек. Хората с ниски нива на витамин С в кръвообращението имат по-високи ИТМ и процент телесни мазнини, както и по-голяма обиколка на талията, отколкото хората с нормални нива. Това сочи изследване на Щатския университет в Аризона. Според учените причината е, че витамин C влияе на способността на тялото да използва мазнините като източник на гориво.

Твърдение 5: Не може да прекалите с витамин С

Оценка: Мит

Тялото Ви не може да складира витамин С. Когато приемете повече от необходимото количество, бъбреците елиминират излишъка чрез урината. Това обаче не означава, че прекалено големите дози не могат да предизвикат нежелани странични ефекти. Витамин С е един от нутриентите, за който има определено максимално безопасно количество, независимо дали го приемате чрез храна или хранителни добавки. За почти всички това е 2000 мг на ден. Предозирането с витамин С може да доведе до стомашни проблеми, повръщане, безсъние, главоболие, киселини, камъни в бъбреците. Така че в случая „повече” не означава задължително „по-добре”.  

Автор: 2beFit

Снимка: freedigitalphotos.net

Затвори прозореца