Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Лошо ли e да ядете еднакви храни всеки ден

Лошо ли e да ядете еднакви храни всеки ден
Теми по категории
Лошо ли e да ядете еднакви храни всеки ден

22 февруари, 2016

Планирането и приготвянето на седмичното Ви меню може да е наистина досадно. Особено ако сте много натоварени в офиса. Затова някои хора се кълнат в рутината, докато други обичат разнообразието.

Има ли обаче значение дали диетата Ви е, така да го кажем, скучна? Може би разнообразната храна е в основата на по-дългия и здравословен живот. Или пък не?

Какво ни казват инстинктите

Хората обичат да се придържат към приблизително едно и също меню. Поне на седмична база. Става дума за храните, които обичат, и за ястията, които умеят да приготвят най-добре. Науката обаче открива в стандартизираната диета нещо повече от чувството за комфорт.

Структурираното и повтарящо се меню ще Ви помогне по-лесно да задържите здравословно тегло. Според изследване, публикувано в журнала PLoS ONE, колкото по-разнообразна е диетата, толкова по-голяма е и обиколката на талията. Според авторите му проблемът е, че разнообразното меню Ви подтиква да ядете повече храни (независимо дали полезни или вредни), така че в крайна сметка ще трябва да сте по-стриктни и да внимавате повече за приетите калории.

„По-големият избор се свързва с повече изядена храна“, твърди д-р Сюзън Робъртс от Университета „Тафт“. Представете си огромна маса с най-различни плата със зеленчуци. Ще изядете доста повече, отколкото ако пред Вас има просто една голяма купа със салата. Според д-р Робъртс това се дължи на инстинкт, който за съжаление важи и когато пред Вас има доста по-нездравословни избори. „Нито една храна не съдържа всички нутриенти в оптимални количества, така че яденето на разнообразни храни прави по-вероятно да си набавим всичко необходимо“, отбелязва тя. Според нея един от най-ефективните начини да контролирате калориите и преяждането е именно като ограничите значително списъка с храни, които включвате в седмичното си меню.

Малките ни приятели

Не всичко обаче е въпрос на инстинкти. Някои предварителни изследвания предполагат, че разнообразната диета може да повлияе негативно на чревната микрофлора. Това са микроорганизми в тялото Ви, които подпомагат храносмилателната система, допринасят за контрола на апетита и изпълняват още десетки важни функции.

Разнообразието им е нещо хубаво, но според д-р Даниел Болник от Тексаския университет при някои животни смесването на храни всъщност ограничава броя и разнообразието на въпросните микроорганизми. Болник подчертава, че това не превръща автоматично разнообразното меню в нещо лошо, а по-скоро комбинирането на различни храни може да има неочаквани ефекти. „Дори да знаете ефекта на храна А и ефекта на храна Б, не можете да предвидите как ще повлияят на чревната флора, ако ги изядете заедно. Несъмнено в момента ядем много по-разнообразна храна, отколкото предците ни. Науката обаче още не може да определи дали това е добре или зле за нас“, заключва Болник.

Колко да е дълго менюто

При това положение колко разнообразие е достатъчно и колко е прекалено? Съвместно изследване на Болница „Бригам“ и „Харвард“ открива, че при жени, които редовно ядели 16 или 17 неща от списък със здравословни храни, включващ плодове и зеленчуци, пълнозърнести продукти, киноа, риба, нискомаслени млечни продукти и др., била наблюдавана 42% по-ниска смъртност, отколкото при жени, които редовно ядели под 9 неща от списъка.

Е, дали тогава е добре да ядем приблизително еднаква храна ежедневно? Ако приемате една поничка за закуска, един сандвич за обяд и малко месо с картофи за вечеря, тогава със сигурност изпитвате дефицит на доста важни нутриенти. Ако обаче опростеният Ви хранителен план изобилства от различни зеленчуци, тогава най-вероятно няма за какво да се тревожите. Просто се старайте зеленчуците в менюто Ви да са по-шарени, защото различните цветове се свързват с различни нутриенти.

Изводите

Според д-р Сюзън Робъртс следният прост план върши работа – цедено мляко с пресен плод за закуска, салата със спанак, пиле и зеленчуци за обяд, плод и ядки за лека закуска и ястие със зеленчуци и кафяв ориз за вечеря. Разбира се това е просто ориентир, а не точна диета. Има хиляди други начини да структурирате менюто си така, че да си набавите всичко нужно за тялото със само няколко ястия.

В крайна сметка, ако трябва да извлечем един основен извод, той е, че не се нуждаете от милиони „суперхрани“ в диетата си, за да бъдете здрави и във форма.  

Автор: 2beFit

Снимка: pexels.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца