Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Кое превръща дадено нещо в суперхрана (и струва ли си шума)

Кое превръща дадено нещо в суперхрана (и струва ли си шума)
Теми по категории
Кое превръща дадено нещо в суперхрана (и струва ли си шума)

11 юли, 2016

Терминът „суперхрана“ се използва за описването на всичко – от карфиола до пчелния прашец. Повечето от нас обаче не се замислят какво точно определя дали дадено нещо е суперхрана и дали си струва да се шуми толкова около продуктите, обозначени по този начин. Време е да стигнем до дъното на тази история и да определим кои храни заслужават този статут и кои са просто надценени.

Какво е важно да знаете

Макар че този термин произлиза от 1915 г., когато е използван за първи път, за да опише виното, суперхраните реално не стават популярни до 90-те години на миналия век. Тогава нутрацевтичните продукти (хранителни продукти, за които се предполага, че подобряват здравето, като например суплементите) се появяват на пазара и идеята за храната като лекарство става хит.

Днес „суперхрана“ обикновено се използва за пълни с полезни вещества храни, съдържащи антиоксиданти (например боровинките или спанакът). Тъй като няма официална дефиниция, често с този термин се злоупотребява в рекламите. В Европейския съюз употребата му на етикетите дори е забранена, освен ако производителите не са способни да докажат научно твърденията си. Определянето на дадено нещо като суперхрана е проблем, защото или заблуждава хората, или ги кара да мислят, че могат да ядат неограничени количества.

За кои храни си струва да се шуми

Овесени ядки

С тях практически си набавяте пълнозърнести продукти, които са пълни с полезни вещества, както и разтворими фибри, помагащи да понижите холестерола си. Изследване на „Харвард“, публикувано миналия месец, стига до заключението, че яденето на пълнозърнести продукти намалява риска от преждевременна смърт. И макар овесените ядки да звучат доста скучно за разлика от някои по-екзотични варианти (като второто място в класацията ни), има безброй начини да ги направите по-вкусни и привлекателни.

Сорго

Сор-какво? Това е тревисто растение от семейство житни, с което може да замените киноата, например, тъй като е много богато на минерали и протеини. Брашното от сорго има неутрален вкус, което го прави отличен заместител на пшеницата. Бонус? Може да го изпукате като пуканки.

Тофу

Хората може и да си мислят, че само веганите ядат тофу, но то може да се използва по много начини. Богато е на протеини, комбинира се с различни вкусове и е много засищащо, докато в същото време е нискокалорично. Може да използвате меко тофу в сутрешните си смутита, различни десерти или като добавка към салати, например.

Тъй като соята (от която се прави тофу) съдържа подобни на естроген вещества, някои вярват, че може да увеличи риска от видовете рак, свързани с хормоните. Науката обаче е оборила този мит. И макар да има доста продължаващи изследвания на соята, в същото време някои съвременни проучвания, например на Университета „Вандербилт“ в Нашвил, дори сочат, че тя намалява риска от рака на гърдата. 

Кафе

Ако приемем, че не го пълните със захар и сметана, изследванията доказват, че кафето намалява риска от диабет тип 2 и предпазва черния дроб от увреждане. Освен това е доста богато на антиоксиданти. Така че спокойно се насладете на сутрешната си чаша.

Къдраво зеле

Къдравото зеле, известно и като кале, е пълно с витамин А, витамин С, витамин К, различни минерали и фибри. То подсилва имунната система, сърцето и зрението, докато антиоксидантите в него предпазват клетките от увреждане и намаляват риска от развитие на рак.

Храни, които са надценени

Кокосово масло

Макар да има много начини да го използвате, определено не бива да поглъщате много от него. Защо? Кокосовото масло е богато на калории (121 в една супена лъжица) и наситени мазнини. Въпреки че изследване на учени от Университета в Сан Карлос във Филипините и Нортуест Юнивърсити в САЩ от 2012 г. да доказва, че кокосовото масло подобрява профила на липидите (холестерола и триглицеридите) при жени след менопауза, експертите все още съветват да го избягвате.

Макар в последните години изследванията да показват, че наситените мазнини може би не са злодеят, за който ги смятахме, все пак е по-добре да не ядете кой знае колко от тях, като имаме предвид всичко, което науката ни е показвала досега. Стане ли дума за кокосово масло, ограничете го да една чаена лъжичка или по-малко. Просто ако Ви харесва вкуса му, имайте предвид, че няма да Ви помогне особено да подобрите здравето си.

Агаве

Някога обичан заради ниския му гликемичен индекс, мястото на този подсладител в отбора на добрите вече е под въпрос. Макар наистина да съдържа известно количество антиоксиданти, те не са достатъчно, за да са от реална полза за здравето Ви. Кленовият сироп е по-добър избор, като се има предвид колко фитохимикали съдържа. Стига, разбира се, да го използвате умерено.

Годжи бери

Рекламното лице на екзотичните, здравословни храни. Трябва обаче да имате предвид, че в изсушен вариант годжи бери съдържа ужасно много калории и захар. Въпреки твърденията, че може да помогне в борбата с излишните килограми, диабета, високото кръвно налягане и редица други проблеми, засега няма достатъчно научни доказателства за тези ползи.

И все пак годжи бери съдържа големи количества витамин А, който е силен антиоксидант, както и минерала мед, така че ако Ви харесва вкуса, може да си похапвате умерени количества от този плод. Просто не очаквайте променящи живота резултати.

Изводите

Е, какво да правите, след като чуете или прочетете за поредната суперхрана? „Бъдете скептични“, съветват експертите. Никоя храна не е перфектна, така че всичко, което ядете, трябва просто да бъде част от балансирана диета. И не забравяйте, че освен положителни, някои храни и напитки може да имат негативни ефекти. Например комбуча (ферментирал чай) може да върши чудесна работа при повечето хора, но ако страдате от отслабена имунна система или сте бременни, по-добре го избягвайте, защото съдържа потенциално опасна бактерия. Така че интересувайте се не само от положителните, но и от негативните ефекти. Изводът? Трябва да се храните разнообразно и цветно.

Автор: greatist.com

Сникма: freedigitalphotos.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца