Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Кое прави диетата успешна или неуспешна? Отговорът не е свързан с храната

Кое прави диетата успешна или неуспешна? Отговорът не е свързан с храната
Теми по категории
Кое прави диетата успешна или неуспешна? Отговорът не е свързан с храната

02 април, 2018

Почти всяка седмица излизат нови изследвания, обхващащи различни диети. Между всички тях има нещо общо. Дори при най-строгите научни експерименти участниците средно отслабват съвсем малко. Всички диети, независимо дали бедни на въглехидрати или на мазнини, имат еднакъв ефект в дългосрочен план, при това съвсем незначителен.

Това обаче са средните резултати. Отделните участници често имат различен и при това понякога доста сериозен успех. Особен интерес предизвиква едно изследване на Станфордския университет, което бе публикувано през февруари в Journal of the American Medical Association. При него 609 души с наднормено тегло трябвало в продължение на година да следват или нисковъглехидратна диета, или диета бедна на мазнини. В това време менюто им се състояло предимно от пресни и качествени храни.

Експериментът, воден от проф. Кристъфър Гарднър, бил много строг. В рамките на 22 групови събирания всички участници преминали образователни курсове на тема хранене. Освен това през цялото време били следени изкъсо от учени, съветници и диетолози, които проверявали теглото им, мерките им, кръвното налягане, холестерола и други показатели, свързани с метаболизма.

В крайна сметка всички участниците в двете групи загубили почти еднакво тегло. За една година тези, които ограничавали мазнините, отслабнали средно с 5 кг, докато тези, които ограничавали въглехидратите, свалили средно 5,9 кг. Изводът бил, че двете диети водели до сходни резултати. По-интересното било, че между отделните участници имало такива, които постигнали много сериозен успех или неуспех. Някои отслабнали с над 27 кг, докато други напълнели с около 9 кг.

За да научат на какво се дължи това, от Vox се свързали с Гарднър и той им представил част от участниците. Даун, Денис, Елизабет (името е променено по нейно желание) и Тод – по двама от всяка група – обясняват какво им е помогнало или ги е провалило в хода на изследването. Даун и Тод успяват да отслабнат значително, Денис отслабва съвсем малко, а Елизабет качва няколко килограма.

Макар че четиримата може и да не са представителна извадка за всички 609 участници, историите им са изпълнени с поуки. Оказва се, че храната сама по себе си почти няма значение за това дали ще отслабнат или не. Ето четирите най-важни неща, които са им помогнали или попречили.

1. Работата може да Ви помогне или попречи да отслабнете

В началото на изследването Тод Муур тежи 122 килограма. След една година на нисковъглехидратна диета сваля малко над 26 килограма, което го прави един от най-успешните участници в експеримента на Станфордския университет. На въпроса какво му помага най-много, дава изненадващ отговор – смяната на работата, придружена от сериозна промяна в ежедневието му.

Тод работи като електротехник в медицинска компания в Сан Франциско, когато чува за готвеното изследване и решава да се запише като доброволец. Задълженията му включвали доста физически труд и теглото му пречело. Освен това шофирал от болница до болница, като често по пътя обядвал набързо хамбургери. „Ядях колкото да се натъпча с нещо, да продължа към следващата спирка и да работя“, казва 47-годишният баща на три деца. „Постоянно бързах и не се замислях особено какво вкарвам в тялото си.“

Твърди, че включването в изследването променя живота му. Имал проблеми с теглото от дете, но накрая успява да постигне килограми, от които е доволен. Главната причина за успеха му? Сменя работата си и вместо постоянно да е в движение, постъпва като IT поддръжка в офис на 3 км от дома му.

Вече можех предварително да си приготвям храна и да не губя фокус. Не ми се налагаше постоянно да шофирам и така имах повече време през деня“, казва Тод. Днес той вече не спазва нисковъглехидратна диета, но менюто му все още е ориентирано към храни с растителен произход. Изводът? Обърнете внимание как работата може би Ви подтиква към нездравословни навици.

Денис Маком е в обратното положение – сваля само 1,8 кг при стартово тегло 105,6 кг. Според него работата му застава на пътя към отслабването. Като инженер той шофира един час до работа и после прекарва целия ден пред компютъра или обикаля с кола до различни места, които се налага да провери. „Често, когато съм на инспекция, ям нещо набързо, колкото да се заситя. Трудно е, трябва постоянно да се бориш“, коментира Денис. Освен това казва, че има малко време и енергия за спорт и предварително приготвяне на храна, макар да е наясно колко е важно това за отслабването.

2. Средата около Вас е много важна

Елизабет Смит (името е променено) също следва нисковъглехидратна диета, но завършва изследването с 2,7 кг повече, отколкото в началото. Според нея едно от нещата, които й пречат, е заседналият начин на живот.

Преди 12 години тя емигрира в Сан Франциско от Германия заедно със съпруга си и трите им деца. След това килограмите започват да се трупат. В началото на експеримента тежи 86,6 кг. За нея е ясно на какво се дължи това. Като дете в Германия семейството й рядко се хранело навън и готвело повечето си храна у дома. „В Европа е много лесно да минаваш по 10 000 крачки на ден. Не е нужно да се стараеш да го правиш“, обяснява тя. В Калифорния обаче се чувства зависима от колата си и твърди, че в заведенията предлагат предимно преработени и богати на захар храни, при това в огромни порции.

Докато траело изследването, Елизабет не променя особено диетата си. По това време тя вече готвела предимно вкъщи, използвайки свежи и качествени храни. Все пак се наложило да намали въглехидратите. Не успяла обаче да включи редовни тренировки в графика си.

Освен това фокусът на изследването бил върху качеството на храната, а не върху калориите, което според нея също й е попречило да отслабне. „Замених сладкишите с вкусни нисковъглехидратни храни, като яйца, домати, авокадо. Те са полезни, но ако изядеш прекалено много, пак ще напълнееш“, заключва тя.

3. Личните проблеми могат да стимулират промяната

Даун Диас тръгва от 97,5 кг и след една година на диета, бедна на мазнини, отслабва с 21,3 кг. В миналото много пъти е опитвала да отслабне, но без успех. Според нея този път го постига, защото се намира в много трудна ситуация и това я мотивира допълнително.

Точно преди да се включи в изследването едната от сестрите й е диагностицирана с рак. Страхът за здравето й я подтиква да започне да води по-здравословен живот. По същото време по-малката й дъщеря пък се бори с хранително разстройство. „Помислих си, че не й давам добър пример, като я окуражавам да преяжда“, отбелязва тя.

Личните проблеми помагат на Даун се концентрира. Въпросът вече не бил само в цифрите на кантара. Тод също имал сходни страхове преди изследването. Той осъзнал, че има проблеми с алкохола, от които страдали близките му, и решил напълно да го спре. Това го кара да се замисли какъв човек иска да бъде и го насърчава да се погрижи за здравето си.

4. Качеството на диетата е по-важно от това кои храни ограничавате

Участниците в изследването свалили горе-долу еднакво тегло, независимо дали следвали нисковъглехидратна диета или ограничавали мазнините. Това си личи и при четиримата участници, с които разговаряли от Vox.

Даун Диас, например, трябвало да спазва бедна на мазнини диета, която първоначално никак не й се понравила. Скоро обаче си дала сметка, че качеството на храната и това как се храни има по-голямо значение в дългосрочен план, отколкото това дали яде повече въглехидрати или мазнини.Включването на повече естествени храни в менюто ми помогна. Те са засищащи и чувстваш, че нямаш нужда от повече. Освен това опитах да избягвам заведенията за бързо хранене“, споделя Даун.

Учените от Станфордския университет определили качественото хранене по следния начин: „Концентрирайте се върху естествените храни, приготвени по възможност у дома, и всеки ден яжте колкото можете повече зеленчуци... Избирайте животински продукти от животни, отглеждани в естествени условия на паша, както и риба... елиминирайте максимално преработените храни, включително тези с добавена захар, рафинирано бяло брашно или трансмазнини... гответе си сами възможно най-често.“

Даун започнала да планира предварително менюто си и се хранела на маса, а не в колата, както често правела преди. Освен това включила в графика си повече разходки с дъщерите си през уикендите, вместо да ги извежда на заведение. Като цяло изследването променило връзката й с храната, споделя тя.

Може би най-важното е, че Тод и Даун – тези, които отслабнали най-много – не чувствали диетите си като някакво затруднение. Те с удоволствие учели нови неща за здравословното хранене и приготвянето на полезни ястия. Извлекли вдъхновение от житейските изпитания и чувствали, че новите им навици били лесни за поддържане в дългосрочен план.

Интересното е, че фокусът върху качеството на храната не помогнал на Денис и Елизабет, които не постигнали успех в изследването. Денис не успял да се откаже от бързото хранене и нямал нито време, нито мотивация да си приготви здравословни алтернативи. Освен това се обезсърчил от това, че не успявал да приложи наученото в хода на експеримента. Елизабет пък чувствала, че има нужда от повече съвети как да отреже калориите и да контролира порциите си, вместо да чува, че трябва да се съсредоточи върху качеството на храната.

Заключение

Всичко това води до една от най-големите загадки на диетите – как да обясним защо някои успяват, докато други се провалят. Засега науката няма категоричен отговор. Нещо, което било наблюдавано при четиримата участници, обаче може да е много поучително. Това колко въглехидрати или мазнини ядели било от второстепенно значение. Житейските изпитания, работата и мястото, където живеели, се оказало по-решаващо по пътя към успеха или провала.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: pexels.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца