Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Как упражненията Ви помагат извън залата

Как упражненията Ви помагат извън залата
Теми по категории
Как упражненията Ви помагат извън залата

20 август, 2019

Всеки, който е тренирал за маратон, знае, че едно от първите неща, които трябва да научи, е как да свикне да му бъде комфортно, когато му е некомфортно. Това умение, развивано постепенно, километър след километър тичане, ще Ви помогне извън пътя, колкото и на него.

Всъщност не говорим само за бягане. Попитайте всеки, чийто ден включва изтощително каране на колело, много дължини в басейна, сложно изкачване на стена за катерене или тежка силова тренировка – трудният разговор в офиса спира да изглежда толкова труден, кратките срокове не са толкова притеснителни. Проблемите се смаляват.

Може би не Ви е толкова грижа заради натрупаната в тренировките умора, но изглежда не това е обяснението. Изследване на израелския институт за спорт и физическо възпитание „Уингейт“ показва, че физическата активност подобрява функциите на мозъка и способността за концентрация. Дори в дните, когато не тренирали (това елиминира умората като фактор), участниците в изследването се справяли по-добре с ежедневния стрес.

Традиционните ползи от изтощителните тренировки – като превенцията и лечението на редица болести, включително диабет, високо кръвно налягане, остеопороза и сърдечни заболявания – са добре известни и документирани. Една от най-големите ползи обаче остава доста пренебрегвана. В свят, в който сме свикнали постоянно да се чувстваме възможно най-комфортно, тренировките ни дават рядката възможност да се „измъчим“ в здравословна доза.

„Път към лично развитие“

Малцина владеят това умение по-добре от състезателите в спортовете за издръжливост, чиито живот е да устояват на условия, на които другите не биха могли. Независимо от спорта, почти всички споделят, че са се научили как да се справят в изключително некомфортни условия. Ето няколко примера:

  • Дезире Линдън, която през 2018 г. стана първата жена от над три десетилетия, спечелила Бостънския маратон, казва, че с години практика се е научила да остава спокойна в най-тежките моменти от състезанията. Често си повтаря мантрата: „Спокойно, спокойно, спокойно. Отпусни се, отпусни се, отпусни се.“

  • Сърфистът Ник Лам, който през 2016 г. спечели престижното състезание Titans of Mavericks, казва, че да се чувстваш некомфортно, дори да си уплашен, е нещо обичайно, щом искаш да яхнеш вълна с размерите на 4-етажна сграда. Това обаче е и „път към лично развитие“. Научил се е, че макар да можеш да се откажеш, почти винаги можеш и да продължиш напред. „Да го направиш е кураж. Да се откажеш е съжаление!“

  • Алекс Хонълд, американски катерач, придобил световна известност с фрий соло изкачванията си на големи стени, казва следното: „Единственият начин да се справиш с болката е практиката. Свиквам с нея в тренировките, така че ако я усетя по време на голямо изкачване, за мен това е нещо нормално.“

  • Евелин Стивънс – жената, която държи рекорда за най-много изминати мили с колело за един час (29.81) – обяснява, че по време на най-тежките си интервални тренировки вместо да мисли, че иска по-бързо всичко да приключи, се опитва да се примири с болката и да свикне с нея.

  • Джими Чин – първият американец, който се изкачва на връх Еверест по южната страна и се спуска оттам със ски – казва, че страхът го съпътства във всичко, което прави, но се е научил да го контролира. „Трябва да отличиш възприемания риск от реалния, след което да си възможно най-разумен“.

Не е нужно обаче да покорите най-високите върхове на планетата или да пробягате ултрамартон. Дори тренировките за първото Ви състезание по бягане или кросфит биха Ви донесли сериозни ползи в други области на живота. Както казва един от създателите на кросфит движението Кели Старет: „Всеки може да усети ползата от усвояването на физическа практика.“

Науката го потвърждава

Изследване на австралийския университет „Макуори“, публикувано в British Journal of Health Psychology, показва, че след като два месеца ходели на фитнес между два и три пъти седмично, студенти, които преди това не правели абсолютно никакви упражнения, станали по-устойчиви на стрес, започнали да се хранят по-здравословно, намалили консумацията на алкохол, контролирали по-успешно емоциите си, пушели по-малко, учели по-добре и дори подобрили бюджета си. Според учените тренировките помогнали на участниците в експеримента „да се контролират по-успешно“ (казвали „да“, когато телата им казвали „не“) и ги направили по-спокойни в трудни моменти.

По тази причина носителят на Пулицър – Чарлз Дюиг, пише в бестселъра си „Силата на навиците“, че упражненията са „ключов навик“ или начин да внесете позитивна промяна в много житейски аспекти, променяйки само един. Според Дюиг ключовите навици са много силни, понеже променят чувството за нас самите и за това на какво сме способни. Това обяснява защо благотворителни организации като „Отбор на надеждата“ използват спорта, за да помагат на бездомни хора да подобрят положението си. В САЩ пък „Отново на крака“ е организация, която е събрала 5500 бездомни бегачи. От 2009 г. насам 40% от тях са си намерили работа, а 25% - постоянен дом, след като започнали да тичат. Често може да чуете и за някой, който тренирайки за маратон, е преодолял и тежък личен проблем или трагедия.

Друго изследване на Технологичния институт в Карлсруе, публикувано през 2016 г. в European Journal of Applied Physiology, оценява как упражнения променят реакцията ни на стрес. В началото на семестъра учените разделили студенти на две групи, като инструктирали половината да тичат два пъти седмично в продължение на 20 седмици. След въпросните около пет месеца настъпвал един от най-стресиращите за участниците периоди – изпитите. По време на тях те носели пулсомери, измерващи вариабилността на сърдечния ритъм (ВСР) – физически показател за степента на изпитвания стрес. Както вероятно вече сте се досетили, студентите, които тичали по време на семестъра, изпитвали значително по-малко стрес. Т.е. чувствали се по-комфортно в некомфортна ситуация.

Какво означава това за Вас

Най-добрата новина от въпросните изследвания е, че участниците в тях не спазвали тежки тренировъчни програми. Правели това, което бихме могли да определим като физическо предизвикателство за всеки от тях. От напълно заседнал начин на живот преминавали към умерени упражнения, така че няма нужда се превръщате в елитни атлети.

Защо всичко това е важно? Не е необходимо да си поставяте труднопостижими цели (като да пробягате маратон). Още по-хубавото е, че упражненията не Ви помагат само да подобрите здравето и външния си вид. Това, което постигате във фитнеса (на пътя, в басейна, на игрището и т.н.) Ви прави по-успешни хора като цяло. Истината, макар и да звучи клиширано, е следната: подобряването на физическата форма Ви прави по-добри във всяко отношение.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца