Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Как да останете будни, когато изобщо не сте се наспали

Как да останете будни, когато изобщо не сте се наспали
Теми по категории
Как да останете будни, когато изобщо не сте се наспали

12 май, 2018

Независимо дали сте празнували с приятели до късно или отскоро имате бебе, което все още се учи да спи, може да са Ви полезни няколко съвета как да останете будни след тежка нощ. Всички сме наясно, че ако се чувствате ужасно уморени, може да посегнете към енергийните напитки и да се наплискате със студена вода. Само че има и по-добри начини да увеличите енергията си от това да разчитате само на ударна доза кофеин.

Открийте светлината

Когато усетите, че заспивате по средата на деня, значи циркадният Ви ритъм може да е извън строя. Обикновено тялото използва слънчевата светлина като знак да се събуди, а тъмнината – като знак да заспи. Обаче да давате нощни смени или редовно да си лягате и ставате по съвсем различно време може да окаже негативно влияние на вътрешния Ви ритъм.

За щастие е лесно да се върнете в правия път. Просто излезте на слънце. „Застанете под ярка светлина, най-добре слънчева. Това спира производството на мелатонин и дава сигнал на мозъка, че е време за събуждане“, казва д-р Тзви Дорон. Колкото повече се излагате на слънчева светлина, толкова по-будни ще се чувствате. Освен това се увеличава шансът да балансирате циркадния си ритъм и да спите по-добре на следващата нощ.

Според Дорон е най-добре да прекарвате поне 30 минути дневно на слънце, но дори няколко кратки момента са достатъчни, за да доведат до прилив на енергия. Затова се разходете за пет минути навън и се насладете на свежия въздух. Запомнете обаче, че е лоша идея да се излагате на ярка светлина (особено от екрана на смартфон, таблет, компютър и т.н.) непосредствено преди лягане.

Тренирайте

Упражненията са един от най-лесните начини да се ободрите, когато се почувствате много изморени. Не става дума за цяла тренировка във фитнеса, а просто малко да ускорите пулса си. Когато сърцето Ви започне да бие по-бързо, тялото се разбужда.

Разбира се, трудно е да се мотивирате да правите упражнения, когато клавиатурата Ви изглежда като пухкава възглавница. Но ако се почувствате суперуморени, опитайте да се раздвижите с 10 клека. Това би било напълно достатъчно, за да се ободрите. Ако отново сънят започне да Ви наляга, повторете. Така хем ще изкарате деня, хем ще вмъкнете в графика си тренировка за крака. Ако обаче искате да си легнете в нормален час, по-добре не тренирайте късно вечер.

Гъл-гъл

Ако искате да се научите как да оставате будни, трябва да се научите да пиете. И не, това не е позволение да напълните чашата си за кафе с бърбън. Ако сте сънливи, трябва да пиете повече вода. Приемете го като важно задължение. Постарайте се на всеки час да си осигурявате пет минути почивка, през която да се разходите, за да си налеете вода. Да бъдете добре хидратирани ще Ви направи по-здрави и по-бодри.

Този съвет работи по две причини. Първо, да се разходите е вид упражнение. Второ, ако тялото Ви е хидратирано, ще работи по-ефективно и ще имате повече енергия. Разбира се, водата не Ви събужда по някакъв магически начин, но определено помага, защото дехидратацията води до сериозно изтощение.

Пазете се от въглехидратите

Това може и да не е кой знае каква изненада, но изяждането на тонове въглехидрати няма да Ви направи особено енергични. На всички ни се иска купа от любимата паста да ни даде сили да минем без проблеми през натоварения ден, но за съжаление не се получава така.

Ето къде е проблемът. Тялото ни копнее за въглехидрати, когато сме уморени. Колкото по-изтощен е мозъкът Ви, толкова по-привлекателно изглежда всичко в заведенията за бързо хранене. Тъй като имате нужда от бърз прилив на енергия, поничката започва да Ви се струва добра идея. Макар че за кратко може и да помогне, тази енергия няма да се задържи кой знае колко.

Д-р Ормуз Николвала от детската болница към Университета в Западна Вирджиния дава няколко съвета каква е най-добрата закуска, когато почувствате, че заспивате на бюрото си. „Яденето на въглехидрати по време на нощна смяна само Ви прави по-сънливи. Причината е в ударното освобождаване на инсулин след богато на въглехидрати ядене“, отбелязва Николвала. Той препоръчва нещо като йогурт, късчета сушено месо или други богати на протеини храни.

Използвайте кофеина стратегически

Пиенето на напитки, богати на кофеин, късно през деня, може да повлияе негативно на съня Ви през цялата нощ. Затова този стимулант не винаги е най-добрата опция. Но пък понякога трябва да останете будни и ако използвате кофеина правилно, ще свърши работа.

За да си осигурите много енергия, не обръщайте набързо тройно еспресо. По-добре е да поглъщате малки дози кофеин през целия ден, сочи изследване на „Харвард“. Учените заключили, че една голяма доза няма как да Ви държи бодри дълго време. Вместо това те давали на участниците малки количества през един час и това им помогнало да постигнат по-добри резултати на различни когнитивни тестове, както и да избегнат инцидентно заспиване.

Все пак това било малко изследване, при което участниците били карани да стоят будни в продължение на 42 часа. А това е доста по-екстремен сценарии от нормалното ежедневие. Пък и макар че резултатите на тези, които получавали кофеин, били по-добри, участниците в контролната група на пласебо се чувствали по-малко сънени.

И все пак, малко кофеин през деня може да помогне, особено ако карате нощни смени или се налага да учите до късно.

Заключение

Никой от тези съвети не може да замести пълноценния сън през нощта. Но малко слънчева светлина, упражнения и протеини биха Ви помогнали да преживеете деня, когато умирате да си легнете.

Автор: greatist.com

Снимка: pexels.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца