Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Как да използвате телефона си разумно

Как да използвате телефона си разумно
Теми по категории
Как да използвате телефона си разумно

29 декември, 2017

Доста вероятно е наскоро да сте тичали, карали колело или участвали в преход, попадайки на красив изглед – може би разтварящи се облаци пред планински връх или безкрайно зелено поле. И изведнъж усещате силно желание да грабнете мобилния си телефон. „От това ще стане страхотна снимка за Instagram”, мислите си.

„Това е проблем, защото спираме да живеем живота си пряко и вместо това гледаме на него като на нещо, което можем да използваме, за да изградим личен бранд“, казва психотерапевтът Нанси Колиър. Има все повече научни изследвания, които стигат до заключението, че преживяванията ни се влошават, когато започнем да мислим по този начин.

Да записвате преживяванията си

Изследване на психолози от Университета в Южен Мейн, публикувано през 2014 г. в журнала Social Psychology, показва, че дори човек да не използва активно своя смартфон, самото му присъствие в стаята пречи да концентрира вниманието си.

При друго изследване на Есексия университет, публикувано две години по-рано в Journal of Social and Personal Relationships, британски учени демонстрирали, че ако в полезрението на участниците имало смартфон по време на дълбоко личен разговор, те се чувствали по-малко свързани, отколкото ако пред тях имало тетрадка. Този ефект се наблюдавал дори ако телефонът не принадлежал на никого от тях. „Когато смартфонът е в нас, изважда ума ни от настоящия момент и го прехвърля другаде. Това вреди на преките ни преживявания“, твърди Колиър.

Фотографът и катерач Джеф Джонсън, носител на различни награди за творчеството си, казва, че са му били нужни десетилетия, докато осъзнае, че някои снимки просто не бива да бъдат правени. „Все още нося апарата с мен през повечето време, но ако смятам да правя нещо наистина специално, го оставям заедно със смартфона у дома. Пазя някои от най-хубавите ми приключения само в паметта си, не на снимки“, казва той.

Да записвате преживяванията си не е задължително нещо лошо, стига да го правите напълно съзнателно. „Трябва да сте честни със себе си каква е истинската Ви цел. Дали искате напълно да се потопите в момента, което би оказало дълбок ефект до края на живота Ви? Или пък искате да продадете възможно най-много снимки или да получите възможно най-много харесвания в социалните мрежи? Второто не е нещо лошо, просто целта е различна“ казва Джонсън. Според него просто трябва да направите съзнателен избор. Само че това не е лесно.

Психология на пристрастяването

Ако вниманието е най-ценният ресурс – задължително условие за възможно най-пълноценно преживяване – тогава смартфоните с вградените си камери са проектирани така, че да го присвояват. „Дигиталните устройства са създадени, често от специалисти по поведенчески науки,  за да ни поглъщат изцяло“, твърди Адам Алтър, професор по маркетинг и психология в Нюйоркския университет.

„Te разчитат на доказани методи за пристрастяване, като преследване на цели със смесена и променяща се обратна връзка (т.е. да не знаете дали даден пост в социалната мрежа ще бъде популярен или дали ще преминете на следващото ниво на дадена игра) и възможността да следите прогреса си (т.е. да събирате повече последователи и харесвания), за да останете ангажирани“, допълва той.

Разбира се технологиите не винаги са нещо лошо. В някои случаи дори са част от работата ни. Алтър, например, използва социалните медии, за да се свързва с колеги, да открива интересни идеи и да споделя снимките си. Освен това използва видео чат, за да може малкият му син да общува с роднини в чужбина. Дори признава, че понякога играе на телефона си. „Всъщност намирам технологиите за чудесни. Обаче ако не използваме дигиталните си устройства съвсем съзнателно, те ще завладяват все повече живота ни, превръщайки се в нещо разрушително, вместо продуктивно“, коментира Алтър.

Както и при много други неща, когато става дума за съвременните устройства, дозата прави отровата.

Как да изградите положителна връзка с технологиите

Според Алтър и Колиър, ако редовно изпитвате един или повече от следните симптоми, може би отделяте на технологичните си устройства прекалено много време, внимание и енергия.

  • Фантомни вибрации: Това е чувството, че телефонът Ви вибрира в джоба, без обаче да е така. Според различни проучвания това се е случвало на до 90% от хората. И макар повечето потребители да казват, че ги усещат до два пъти в месеца, при някои се случва ежедневно.

  • Тетрис ефектът: Когато заспивате, вместо умът Ви да е спокоен, започвате да си представяте елементи от игри, социалните мрежи и т.н.

  • Проверяване посред нощ: Събуждате се късно през нощта, за да отидете до тоалетната и не можете да устоите да не проверите смартфона си.

  • Неспокойни сте без телефон: Стоите на опашка и започвате да се чувствате некомфортно, ако не погледнете телефона си.

Добрата новина е, че има няколко прости неща, които всеки може да направи, за да се отърве от непрестанното дигитално разсейване.

  • Далеч от погледа, далеч от ума: Отстранете мобилния си телефона от погледа си (например, оставете го в другата стая, докато работите, или извън спалнята през нощта). Така веднага ще намалите притегателната му сила.

  • Определете си свободно от джаджи време: Определете твърди правила за дадени дейности или периоди от деня, когато ще оставите телефона. В списъка може да влязат неща като тренировките във фитнеса, разходките с кучето, гледането на филм с половинката си, един час преди лягане и т.н.

  • Следете употребата: Приложения, като Moment, следят колко време прекарвате със смартфона си. Това е отличен начин да видите слабите си места в това отношение.

  • Освободете сутрините си от технологиите: През първите 30 минути след ставане не пипайте никакви устройства. Вместо това използвайте времето, за да си начертаете план за деня. Пробвайте да медитирате или да се занимавате с йога. Или просто се потопете напълно в закуската и първото кафе за деня.

Автор: outsideonline.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца