Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Как да извлечете по-голяма полза от кофеина

Как да извлечете по-голяма полза от кофеина
Теми по категории
Как да извлечете по-голяма полза от кофеина

23 юли, 2019

Въздържането е много спорна тема – и да, говорим за спорт. Подготвяте се за важно състезание и се надявате максимално да подобрите представянето си с доза кофеин. Дали трябва да спрете кафето седмица преди големия ден, за да увеличите чувствителността си към този стимулант и да извлечете възможно най-голяма полза от него?

Между елитните атлети това е обичайна практика, макар да не е обичана. На една конференция Дезире Линдън, която през 2018 г. стана първата жена от над три десетилетия, спечелила Бостънския маратон, говори за тези седем дни от програмата си. Тя притежава компания за кафе – LINDEN X TWO, така че никак не й е лесно да се откаже от него, дори и за кратко. Щом заговори за това, веднага се усеща напрежението в гласа й. Но все пак победата е по-важна от всичко, нали?

Колко е важно привикването към кофеина

Проблемът е, че научните доказателства в подкрепа на въздържането от кафе са доста мъгливи и въобще не са категорични. Редица изследвания измерват ефекта, но никое не е особено убедително. При едно от последните – проведено преди две години от Университета в Сао Паоло – 40 колоездачи в отлична форма били разделени на три групи според това дали обикновено консумирали малко, средно или много кофеин. Накрая учените не открили разлика в ползата, която атлетите получили от допълнителния кофеин под формата на таблетки. Това означава, че не би трябвало да има значение колко сте привикнали към кафето.

И все пак трябва да се има предвид, че е трудно да се открият малки различия при такъв тип изследвания, защото спортното представяне при всеки човек е различно. За да се извлече надежден извод, трябва да бъде проведен продължителен експеримент, сравняващ отново и отново представянето на едни и същи хора, които постепенно привикват към кофеин. Звучи като доста лудо хрумване и все пак точно това прави ново изследване, публикувано по-рано тази година в журнала PLOS One.

Екип от испанския университет „Камило Хосе Села“, воден от Хуан Дел Косо, подлага 11 доброволци на две тежки 20-дневни програми. Всички по принцип консумирали малко количество кофеин в ежедневието си – до 50 мг, което е значително под средните между 100 и 300 мг, поглъщани от средностатистически човек, пиещ кафе.

По време на едните 20 дни участниците получавали по едно хапче на ден, съдържащо 3 мг кофеин на килограм от теглото им. Това е стандартна доза, използвана от повечето атлети, равняваща се на 240 мг за 80-килограмов човек. През другите 20 дни им давали пласебо. Двете програми били разделени от една седмица, като за всеки се избирало на случаен принцип в кой от двата периода да му бъде давано истинското хапче.

Преди началото и края на изследването, както и по три пъти на ден по време на самото изследване, доброволците минавали VO2max тестове до пълно изтощение и правели 15-секундни спринтове с максимална скорост на велоергометър. Това позволило на учените да проследят как представянето им се променяло от кофеина, докато участниците постепенно привиквали към него ден след ден. След това можели да сравнят резултатите със същата прогресия, но под въздействието на пласебо.

Резултатите

Още след първото кофеиново хапче резултатите на участниците се подобрили със средно 5% спрямо пласебото. Като цяло през първите дни резултатите им ставали все по-добри, но постепенно се наблюдавало забавяне. На 11-ия ден разликата била нулева. Това обаче е добре, защото 11-ият ден играел ролята на контролна проверка. Вместо да получат кофеина си 45 минути преди да се качат на велоергометъра, тогава участниците изпивали хапчето след тренировката. Така пак приемали дозата като част от процеса по привикване, но без ефект върху спортната им форма.  Затова не трябвало да има разлика между кофеиновото хапче и пласебото – точно каквото учените наблюдавали.

Като цяло кофеинът винаги имал ефект върху участниците. В първите дни по-голям, след това постепенно намалявал, но никога не ставал нулев. Общо взето 20-ият ден изглеждал като шестия. От резултатите може да се заключи, че кофеиновата толерантност (поне при тестваните дози) никога не отнема напълно ползата от стимуланта. От друга страна, обаче, донякъде я притъпява. Това означава, че спирането на кофеина преди състезание, колкото и да е болезнено, може да си струва, ако всяка секунда е от значение за Вас.

Разбира се, спортното представяне е сложно уравнение.  При някои пълното отказване от кофеина може да направи тренировките през последната седмица толкова неефективни, че недостатъците да надхвърлят евентуалните ползи. А и има някои генетични изследвания, според които при малък процент хора този стимулант не помага за спортното представяне.

Може би обаче най-важният въпрос остава различен от този, който испанските учени си задават – колко дни въздържане от кофеин е нужен на пристрастените към него, за да извлекат максимална полза? Това е доста практичен въпрос, но трудно ще се намерят доброволци, за да открием отговора.    

Автор: outsideonline.com

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца