Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Как Ви влияе алкохолът, когато спортувате

Как Ви влияе алкохолът, когато спортувате
Теми по категории
Как Ви влияе алкохолът, когато спортувате

25 май, 2013

„Не карай пил” не e в сила само когато сте зад волана, но и на терена. Алкохолът може да има изключително негативно въздействие върху формата и представянето Ви дори да мислите, че сте си оставили достатъчно време за изтрезняване.

Какво трябва да знаете

За да бъдете на върха на възможностите си, имате нужда от енергия. Няколко питиета обаче могат значително да Ви попречат, а освен това влияят доста зле и на външния Ви вид. Причината е, че алкохолът не може да се складира като енергия в мускулите (все пак той не е хранително вещество), затова се трупа под формата на мазнини. Влиянието му над черния дроб може да доведе до недостиг на кислород, а това има ефект върху производството на аденозинтрифосфат (АТФ) – директен източник на енергия за мускулите.

Алкохолът също така пречи на организма да усвоява въглехидратите, за да си доставя енергия. Редица проучвания сочат, че употребата му преди тренировка възпрепятства циркулацията на глюкоза, която е основно гориво за мускулите. Няколко глътки джин със сок могат да спрат панкреаса да отделя своите храносмилателни ензими в стомашно-чревния тракт и организмът не успява да усвои някои ценни хранителни вещества.

Не е изненада, че спортуването, докато сте дехидратирани, е лош вариант, а алкохолът води именно до дехидратиране. Това не само удължава периода на възстановяване заради намаления приток на кръв към мускулите, но също така увеличава риска от топлинен удар.

Освен това няколко питиета също така могат да обезсмислят здравата работа във фитнеса. Изследванията върху хора се осъществяват трудно (повечето участници не приемат добре идеята да обърнат няколко чашки преди да се насочат към лежанката), но е доказано, че алкохолът отслабва синтеза на протеини при плъховете. Това пречи на мускулите да се възстановяват и съответно да растат. Спиртните напитки също така намаляват хормона на растежа в човешкия организъм, а този хормон е отговорен за изграждането на мускулите. Любимите Ви коктейли дори могат да попречат на усвояването на протеините, така че протеиновият шейк след тренировка не е универсално решение за всеки проблем.

Вреда и полза

Проучванията са категорични – по-добре да пропуснете питиетата преди тренировка. Алкохолът може да се задържи в кръвта Ви дори след добра почивка през нощта, така че не пийте поне един ден преди състезание, мач или важна тренировка. Що се отнася до това да бъдете опиянени по време на натоварване – в никакъв случай! Алкохолът освен всичко друго влияе на преценката и координацията Ви, правейки всичко, от играта до завършването на едно повторение, трудна и опасна задача.

Диуретичният му ефект Ви кара да ходите често до тоалетната по малка нужда и така губите много електролити. За жалост изглежда, че бирата с приятели преди неделния мач също никак не е добра идея. Що се отнася до бирите за отпразнуване на голямата победа – тогава ще трябва да пожертвате възстановяването на организма от натоварванията, а това определено ще Ви отдалечи от крайната цел. 

И все пак новините не са изцяло лоши. В умерени количества (универсалното правило е едно питие за жените, две за мъжете) алкохолът не е проблем. Според някои проучвания една малка водка с портокалов сок не пречи на качественото възстановяване на мускулите. А и няколко глътки могат да повишат нивото на добрия холестерол, да предпазят сърцето и дори да намалят стреса. Така че може да се придържате към 1-2 напитки няколко дни преди състезание, а после се фокусирайте върху зареждането с въглехидрати без да посягате към бирата.

Автор: Greatist.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца