Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво точно са ИТМ и процентът телесни мазнини

Какво точно са ИТМ и процентът телесни мазнини
Теми по категории
Какво точно са ИТМ и процентът телесни мазнини

24 август, 2013

Индексът на телесната маса (ИТМ) и процентът мазнини в тялото са два показателя, които е важно да разбирате, за да можете да определите какво е здравословно за Вас и да си начертаете конкретни цели.

Индекс на телесната маса (ИТМ)

Терминът индекс на телесната маса (ИТМ) не се използва само в кабинетите на лекарите и здравните заведения, а също така е широко разпространен в застрахователната индустрия. За да разберете какво точно показва тази популярна мярка, първо трябва да знаете как се изчислява. В общи линии това е съотношението между височина и тегло.  

ИТМ = теглото (в килограми) / височината на квадрат (в метри)

Ползата от тази формула е, че бързо може да пресметнете данните за много хора, като получите добра представа относно риска за здравето им. Недостатъкът е, че в нея не се вземат предвид хората с много подкожни мазнини или пък тези с много мускулна маса, които са в отлична физическа форма. Типичен пример за това е професионален състезател по американски футбол, тежащ 110 кг и висок 1,85 м. Според тази формула неговият ИТМ е 32, което показва, че е затлъстял, а това явно не е така. Затова за спортистите и много активните хора този индекс не е добър показател за здравословното им състояние. Вместо това полезна информация могат да получат от изчисляването на процента телесни мазнини.

Процент на телесните мазнини

Той показва каква част от тялото Ви се състои от мазнини (мастна тъкан) и каква част се състои от мускули, кости, вътрешни органи, кожа, коса и т.н. Въпросът тук е с какво оборудване да го изчислите. Има различни методи като биоелектричен импеданс, калиперметрия, инфрачервен анализ и др.

При всичките тестове обаче има вероятност за грешка. За да е минимална, трябва да сте сигурни, че оборудването е точно настроено, добре поддържано и различните измервания да се правят от един човек. Ако различен човек Ви направи няколко измервания, може да има отклонения в резултатите, защото избира различна част на тялото или заради начина му на работа с уредите. Може би най-добрият вариант е подводното претегляне. При него трябва да се потопите под вода и да издишате целия кислород от дробовете си, за да са точни резултатите. Проблемът е, че различното количество кислород, което остава в дробовете Ви, може да доведе до малки отклонения в цифрите.

В общи линии и ИТМ, и процентът телесни мазнини са отличен инструмент, за да определите какви са рисковете за здравето Ви. Избора между двата метода зависи както от това какъв човек ще се подложи на изчисленията, така и какви са целите, които иска да постигне.

Автор: active.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца