Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво прави с тялото една безсънна нощ

Какво прави с тялото една безсънна нощ
Теми по категории
Какво прави с тялото една безсънна нощ

27 юли, 2019

Имате краен срок, така че си казвате: „Ще будувам цяла нощ, за да свърша. Какво толкова може да се случи?“ В интерес на истината доста лоши неща. Дори една безсънна нощ оказва влияние на тялото.

Недоспали или пияни

„Осемте часа сън са изключително важни за нормалното функциониране на тялото“, казва д-р Джанет Нешейуoт, медицински директор в най-голямата компания за спешна медицинска помощ в Ню Йорк – CityMD. Тя допълва, че понякога недоспиването е толкова опасно, колкото и консумацията на алкохол.

Експеримент с 39 души на Университета в Нови Южен Уелс, Австралия, показва, че след само 17 до 19 часа без сън двигателните умения на човек се влошават толкова, колкото и с 0,5 промила алкохол в кръвта. След само още няколко часа ефектът вече e като с 1 промил. 

Сънят е машина за спомени

„Накратко, сънят затвърждава спомените. Голяма част от информацията, достигнала до Вас, когато сте будни, се обработва, докато спите“, обяснява пред Greatist д-р Дейвид Грюнър от NYC Surgical Associates – друга голяма нюйоркска компания за медицински услуги. „Не само паметта обаче се влошава, но и способностите на мозъка да запазва внимание, да се концентрира и да взема правилни решения. Изобщо, мозъкът Ви спира да работи ефективно, допълва д-р Грюнър.

През 2013 г. в „Бъркли“ провеждат изследване, което показва, че докато спите, спомените се местят от краткосрочната в дългосрочната памет. Ако не си осигурите достатъчно качествен сън, тези спомени няма да се съхранят в префронталния кортекс на мозъка и ще бъдат забравени. Това означава, че да останете будни цяла нощ, за да учите, никак не е разумен ход.

Пречите на циркадния ритъм

Циркадният ритъм е биологичният часовник, който Ви казва кога да се събудите, кога да си легнете и регулира повечето телесни функции. „Тялото Ви праща съобщения към хипоталамуса, който в отговор праща хормони, каращи Ви да се чувствате уморени, гладни и т.н. Ако останете будни цяла нощ, тези съобщения излизат от строя и започвате да се чувствате ужасно“, обяснява д-р Грюнър. Това означава, че не само ще се чувствате изтощени, но и гладни, схванати, в лошо настроение и т.н.

„Безсънието влияе и на начина на хранене, както и на въглехидратния метаболизъм – най-вече като се покачват нивата на грелина (хормонът, който сигнализира, че сте гладни) и намаляват нивата на лептина (хормонът, който сигнализира, че сте заситени)“, казва Кимбърли Фен, професор по психология от Мичиганския щатски университет. „Затова след безсънна нощ сте по-гладни и по-трудно се засищате. Освен това тялото по-трудно метаболизира въглехидратите, което Ви поставя в състояние, подобно на преддиабетно.“

Физическите и умствени проблеми настъпват веднага с недостига на сън. Ако обаче редовно не се наспивате, ефектите значително се влошават. „Продължителната липса на сън може да доведе до диабет, повишен стрес, затлъстяване, сърдечни проблеми, високо кръвно и депресия“, предупреждава Фен.

На следващата сутрин

„Ако по някаква причина Ви се налага да будувате цяла нощ, не опитвайте да преживеете следващия ден само с огромни количества кофеин. Пийте повече вода, хранете се здравословно и по възможност дремнете“, съветва д-р Грюнър. В случай че поддържате тялото си хидратирано и си осигурите пълноценно хранене, ще се възстановите по-бързо.

Ако сте будували цяла нощ, трябва възможно най-бързо да започнете отново да си лягате и ставате в нормално време. И имайте предвид, че понякога са нужни дни или седмици, за да може тялото да се възстанови след нарушаване на циркадния ритъм.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца