Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво не знаехте за кофеина (досега)

Какво не знаехте за кофеина (досега)
Теми по категории
Какво не знаехте за кофеина (досега)

08 август, 2014

Повечето хора имат сложни отношения с кофеина - или го обичат, или го мразят наистина силно. При всички положения обаче е добре да знаете някои неща за него.

В редиците на опиатите той се нарежда сред сравнително слабите и си има добра причина за това. За разлика от кокаина, например, кофеинът влияе на мозъка значително по-малко. Той дори се използва като модел за определяне на степента на наркотична зависимост и толерантност.

Всъщност малцина приемат съдържанието на чашата си за кафе като нещо равностойно на хапче или прах. Но реално това приемат всеки ден пристрастените към кофеин. Независимо дали изпивате дневната си доза чрез кафе, чай, енергийна напитка или безалкохолно, ефектът му е еднакъв. Нека погледнем от по-близо какво точно прави кофеинът, когато попадне в тялото, и какви са последствията от зависимостта към него.

Това сте Вие под въздействието на кофеин

Кофеинът се произвежда от над 75 растения, които го употребяват като пестицид. Хората имат доста нисък праг на търпимост, което означава, че трудно се адаптираме към приема на големи количества. Тъй като все пак говорим за вид пестицид, това едва ли е особена изненада.

Кофеинът едновременно принадлежи към семейството на алкалоидите (заедно с морфина, никотина, кодеина и т.н.) и семейството на ксантините, от които се добиват повечето стимуланти. При консумация се свързва с аденозиновите рецептори. Аденозинът е инхибиторен невротрансмитер, който забавя активността на централната нервна система. Когато кофеинът го подтисне, започваме да се чувстваме по-малко уморени (което обяснява защо кафето е толкова примамливо за всички, които не се наспиват добре). Реално тялото ни започва да мисли, че се случва някаква извънредна ситуация и започва да отделя големи количества допамин, епинефрин (адреналин), кортизол и ацетилхолин.

Кофеинът също така стяга мускулите, разширява зениците, отваря дихателните пътища, ускорява пулса и свива кръвоносните съдове. Последният ефект обяснява защо понякога го включват като съставка при някои болкоуспокояващи. По-малко кръв до засегнатата зона означава и по-малко болка. Заради своята биохимия кофеинът е класифициран като пристрастяваща субстанция.

Рискове за здравето

Зависимостта към кофеин е болестно състояние, което може да бъде сериозен проблем. Той може да допринесе за някои признаци на преждевременното стареене, посивяване на косата и появата на бръчки. От друга страна едно изследване с над 400 000 участници твърди, че кофеинът удължава живота, докато друго го свързва с подобрена памет.

Кофеинът може да създаде проблеми по отношения на пълноценния сън. Повечето хора са чували, че не е добре да пият кафе следобед, защото това ще има негативен ефект върху съня им. Причината е, че кофеинът се метаболизира напълно за около 12 часа. Това означава, че ако пиете кафе в 14:00 часа, в 22:00 все още част от кофеина ще бъде в кръвообращението Ви. Това може да Ви попречи да се наспите пълноценно и съответно на следващия ден отново ще Ви се спи и няма да се чувствате отпочинали. Недостигът на сън от своя страна има доста негативни ефекти, включително склонност към преяждане и влошаване на когнитивните функции.

От друга страна, веднъж пристрастите ли се към кофеина, отказването не е никак приятно преживяване. Този процес често е съпътстван от главоболие, летаргия, влошено настроение, сънливост, а в някои крайни случаи дори депресия и повръщане. Добрата новина е, че в дългосрочен план няма никакви известни последици за здравето от отказването от кофеин.

Изводите

Е, кой е най-здравословният вариант за прием на кофеин? Едно изследване от 2010 г., публикувано в "Журнала по спортна наука и медицина", твърди, че консумирането на малки количества (100 до 200 мг, което се равнява на 1-2 чаши кафе) точно преди тренировка увеличава нивата на хормона на растежа. Освен това приемът на кофеин чрез зелен чай също е по-здравословен вариант. Зеленият чай съдържа някои полезни съставки, като антиоксиданти и аминокиселината L-теанин. Дори и кафето има някои сериозни ползи за здравето, стига да го пиете в умерени количества. Ако изпивате над две чаши на ден, може би е разумно да започнете постепенно да ограничавате количеството. Това трябва да стане в продължение на няколко седмици, за да избегнете симптомите, свързани с отказването, които описахме по-горе.

От биохимична гледна точка кофеинът е пристрастяваща съставка с няколко потенциални негативни ефекта, които обаче могат да бъдат избегнати, стига да го консумирате в умерени количества и от по-здравословни източници като чай и кафе. Проблемите настъпват, ако решите да консумирате големи количества, за да се справите с недостига на сън.

Автор: greatist.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца