Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво количество упражнения Ви прави по-умни

Какво количество упражнения Ви прави по-умни
Теми по категории
Какво количество упражнения Ви прави по-умни

30 ноември, 2015

Изследванията твърдят, че упражненията Ви правят по-умни. Но колко са нужни, за да бъде оптимален ефектът? Когато говорим за физическо здраве, основният принцип гласи: „Някакви упражнения е по-добре от никакви, а колкото са повече, толкова по-големи са ползите.” Дали обаче същото важи и за когнитивните функции на мозъка (т.е. познавателните Ви способности)? Точно това се опитва да открие едно ново проучване на Канзаския университет, публикувано в журнала PLОS ONE.

Значение на ходенето пеша

Учените разделили 101 доброволци, всички на над 65-годишна възраст и с относително заседнал начин на живот, на четири групи. В продължение на 26 седмици те трябвало да вървят пеша съответно по 0, 75, 150 или 225 минути. Ходенето по 150 минути на седмица се смята за умерена физическа активност. Преди и след цялата програма участниците направили 16 когнитивни теста в 5 области (вербална памет, визуално-пространствена обработка, нормално внимание, езикова употреба и размишление).

Тези, които не тренират кой знае колко, имат повод да се зарадват. Дори и 75 минути ходене на седмица (половината от препоръчителното) било достатъчно, за да подобри вниманието и визуално-пространствена обработка. Допълнителните упражнения изглежда не оказват влияние на вниманието, но за сметка на това значително подобряват визуално-пространствената обработка, като хората, ходещи по 225 минути, имали най-добри резултати. В този случай изглежда, че дори минимално количество физическа активност помага, а колкото е повече, толкова по-добри са резултатите.

Интересното е, че най-добрият показател за това колко са големи ползите за човек, не бил продължителността на упражненията, а повишаването на аеробната форма, измерено чрез VO2max (максималното количество кислород, което мускулите могат да използват за една минута). Това предполага, че еднакви механизми са отговорни както за физическите, така и за когнитивните ползи от тренировките. В такъв случай, ако искате да подобрите функциите на мозъка, трябва да правите нещата, които подобряват VO2max – кардио тренировки, като ходене, тичане, гребане, плуване, каране на колело.

Как помагат дърветата

Трябва да имате предвид, че при цитираното изследване участниците са вървели на бягаща пътека, тъй като интензивността и продължителността на упражнението са най-лесни за наблюдение и измерване. Дали резултатите биха били различни, ако трябваше да вървят навън? Има доста интересни изследвания, показващи сериозни ползи от разходката (и съответно тичането или карането на колело) сред природата.

Още през 1984 г. Роджър Улрих прави любопитно откритие, наблюдавайки пациенти, възстановяващи се от операция на жлъчката в болница в предградията на Пенсилвания. Той забелязал, че тези, които били настанени в стая с изглед към дърветата в двора, били изписвани средно почти един ден по-рано, от хората, чиито иначе идентични стаи били разположени срещу тухлена стена.

Именно тези интересни резултати вдъхновяват едно изследване, проведено по-рано тази година от екип учени от САЩ, Канада и Австралия, воден от професора по психология Марк Берман от Чикагския университет. Те сравнили две големи групи данни за Торонто. Едните данни измервали разпределението на зелените площи и всички 530 000 дървета, засадени в града. Втората група данни показвала в какво здраве се намирали 94 000 жители на града. Приходите, образованието и възрастта на хората били строго контролирани, за да не повлияят на крайните резултати. В крайна сметка Берман и колегите му установили, че всеки 10 дървета на една пресечка увеличават с 1% показателите за здравето на хората, живеещи в района.

Най-интересен обаче е един конкретен детайл в изследването. Ползите за здравето идват почти изцяло от дървета, засадени край улиците и в предните дворове на къщите – т.е. покрай тях минават много хора. Дърветата в задните дворове и навътре в парковете не играели особена роля при определянето на резултатите. Възможно е това да се дължи на факта, че дърветата подобряват качеството на въздуха или хората предпочитат да ходят и тичат повече в залесени райони с повече растителност. Но пък наблюденията на Улрих отпреди над 30 години сочат, че дори гледането на дърветата може да е достатъчно.

Разходка в градината

И сега обратно към когнитивните функции. Още преди десетилетие, като докторант в Мичиганския университет, Берман провел изследване, пращайки доброволци на 50-минутна разходка или в ботаническа градина, или по градските улици. След това ги накарал да направят няколко когнитивни теста. Тези, които преди това се разхождали в градината, се справили средно 20% по-добре. Освен това се чувствали в по-добро настроение, макар това да не повлияло на резултатите при тестовете.

„По време на този експеримент открихме, че не е нужно да харесвате взаимодействието си с природата, за да извлечете полза”, обяснява Берман. Част от изследването се провело през юни, а другата част – през януари, като някои хора никак не се наслаждавали на разходките си в суровата мичиганска зима.

Изводите

В крайна сметка изглежда, че упражненията наистина подобряват когнитивните функции на мозъка, а ако ги изпълнявате на открито сред природата, ползите могат да бъдат още по-големи. Така че изводът е, че да бъдете във възможно най-добра физическа форма определено помага да държите и ума си остър като бръснач.

Автор: 2bFIT.bg

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца