Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво е инсулин и как влияе при изгарянето на мазнините

Какво е инсулин и как влияе при изгарянето на мазнините
Теми по категории
Какво е инсулин и как влияе при изгарянето на мазнините

04 март, 2014

При положение, че постоянно се говори за това кое е по-важно, когато искате да отслабнете - диетата или упражненията, е лесно да подцените значението на хормоните. А всъщност те имат наистина ключова роля за здравето. Затова нека хвърлим поглед към хормона инсулин. Какво представлява той и как е свързан с диабета? Можем ли да му повлияем, така че по-лесно да изгорим излишните мазнини и да живеем по-дълго? Изглежда не само можем, но и в действителност е лесно.

Какво е инсулин

Инсулинът е много важен хормон, който Ви помага да усвоявате важните хранителни вещества, когато се храните. Когато ядете въглехидрати (а в малка степен и при приема на протеини), количеството захар в кръвта Ви се покачва и панкреасът отделя инсулин, който помага захарта да бъде пренесена до органите (предимно черния дроб и клетките на мускулите), където се използва като източник на енергия.

Диабетът е болест, при която реакцията към инсулина е понижена и захарта започва да се трупа в кръвта без да има къде да отиде. Това води до редица проблеми, включително загуба на зрение или слух, високо кръвно налягане и болести на венците. Има два основни вида диабет. Тип 1 се получава, когато панкреасът отделя малко или дори никакъв инсулин. При тип 2 в организма Ви се произвежда инсулин, но тялото не реагира на него. Какво предизвиква диабет тип 1 е трудно да се каже. Тип 2 е по-често срещан, като по официални данни в България всеки десети страда от диабет. Хубавото е, че вторият тип може да бъде предотвратен, така че нека погледнем какви мерки бихте могли да вземете.

Какво е чувствителност към инсулин

Ако често правите едно и също нещо, с течение на времето започвате да ставате по-малко чувствителни към ефектите от него. Тези, които твърде често пият кафе, стават резистентни към кофеина, редовната употреба на алкохол пък води до това, че Ви е нужно по-голямо количество, за да се напиете и т.н. По същия начин прекалено честото ядене на въглехидрати (особено простите, като захар) Ви прави резистентни към инсулина. В този случай е нужно организмът Ви да произвежда все повече инсулин, за да стабилизира нивата на кръвната захар.

А това е много лошо. Ако чувствителността към инсулина се влоши, започвате трудно да смилате въглехидратите и да усвоявате хранителни вещества, което води до напълняване. Ако това състояние се запази дълго време, панкреасът ще трябва да произвежда още и още инсулин. В един момент този орган се изтощава и спира да отделя инсулин правилно. Тогава настъпва диабет тип 2.

Резистентността към инсулин обаче не поражда риск само от диабет, но и от проблеми с щитовидната жлеза и няколко вида рак. А освен това става трудно и да контролирате теглото си. Така че, ако искате да горите мазнини, трябва да сте чувствителни към инсулин. За щастие има много начини да поддържате това здравословно състояние.

План за действие

Ако се притеснявате, може лесно да проверите каква е чувствителността Ви към инсулин. Просто попитайте личния си лекар какъв тест трябва да си направите. Поддържането на добра чувствителност към инсулин трябва да е приоритет за всеки, който иска да запази здравето си и дори за тези, които искат да стопят шкембето. Ето седем важни съвета в тази насока:

  • Спортувайте редовно. 3-4 тренировки седмично могат да подобрят всеки признак на доброто здраве и чувствителността към инсулин не е изключение. За по-добри резултати натоварванията трябва да са интензивни.

  • Наспивайте се добре. Това е изключително важно, за да може тялото Ви да работи оптимално, което включва и произвеждането на хормони.

  • Яжте по-малко прости въглехидрати. Ако се храните с много въглехидрати, тялото Ви трябва да произвежда много инсулин. Затова ограничете простите въглехидрати и особено захарта. Изключение е само периодът след тренировка, когато скокът на кръвната захар е нещо положително, защото инсулинът бързо изпраща хранителни вещества до уморените мускули.

  • Яжте храни, които се усвояват бавно. Когато организмът Ви смила храните по-бавно, отнема повече време захарите да навлязат в кръвообращението и инсулинът се освобождава постепенно. Затова полезните мазнини, фибрите и протеини са важна част от диетата Ви.

  • Яжте канела. Тя е вкусен начин да контролирате концентрацията на глюкоза в кръвта. Можете да я добавите към много неща - от млякото до кафето си.

  • Пийте зелен чай. Той контролира нивата на кръвната захар. Обаче внимавайте с млякото, което може да неутрализира ползите от зеления чай.

  • Дръжте нисък процента телесни мазнини. Това ще Ви помогне да поддържате добра чувствителност към инсулина. Ето още една мотивираща причина да отслабнете.

Автор: greatist.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца