Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво е гликемичен индекс

Какво е гликемичен индекс
Теми по категории
Какво е гликемичен индекс

14 март, 2014

Някога да Ви се е случвало да изядете вафла или шепа желирани бонбони и да получите внезапен прилив на енергия, а малко след това да се почувствате много изтощени? А да хапнете пълнозърнеста закуска и часове наред да се чувствате във форма? Някои храни предизвикват сериозен скок в нивата на кръвната захар, докато други ги поддържат стабилни. Гликемичният индекс (ГИ) всъщност показва как въглехидратите в храните влияят на тези нива. Когато въглехидратите се превръщат в глюкоза, те стават един от основните източници на енергия за тялото.

Стойности

Гликемичният индекс обикновено се изчислява по скала от 1 до 100. Храни със стойност под 55 се смята, че имат нисък гликемичен индекс, а тези със стойност над 70 - висок. Повечето плодове и зеленчуци са в долния край на тази скала, в рамките на 30-40. Там са и пълнозърнестите продукти. В горния край на скалата пък са картофите с над 90 и белият хляб с над 70. Не търсете гликемичен индекс при протеините, като например пилешко месо. Ако храната не съдържа въглехидрати, няма как да има гликемична стойност. За сметка на това протеините и мазнините крият друг интересен номер - могат да понижат гликемичната стойност на храни с висок гликемичен индекс, когато се консумират заедно.

Тъй като храните с нисък гликемичен индекс държат стабилни нивата на кръвната захар, те са сочени като по-добър избор от почти всеки диетолог. Тялото разгражда много бързо храните с висок гликемичен индекс, което означава, че след това много бързо ще настъпи чувство за глад и умора. Изглежда поничките вече са обществен враг №1.

Дебат

Все още няма категорични научни данни дали гликемичните стойности оказват някакво влияние върху здравето ни като цяло. Според някои изследвания диета, базирана на храни с нисък гликемичен индекс, е добър избор за хора, стремящи се да отслабнат, тъй като предотвратява рязкото покачване и спадане на кръвната захар. Освен това такъв хранителен план намалява риска от диабет тип 2. При тези проучвания обаче обикновено участват малък брой хора и не е сигурно в каква степен резултатите от тях се отнасят до по-широк кръг от населението.  

От друга страна има изследвания, които не отчитат разлика при глада, засищането и нивата на енергията при ядене на храни с висок и храсни с нисък гликемичен индекс. Един от възможните пропуски при подобни експерименти е фактът, че учените изолират отделните храни, които участниците ядат. В живота извън лабораторните стени обаче хората обикновено ядат различни комбинации от храни с напълно различни стойности. Така че резултатите не е задължително да отразяват случващото се в действителността. А и ефектът върху кръвната захар се различава при отделните хора.

Има и още нещо, което трябва да се отбележи в рамките на този дебат. Самата скала на гликемичния индекс е малко подвеждаща, а и има само един екип учени, който постоянно работи над официална статистика, и той се намира в университета в Сидни. Ако се опитате да определите гликемичния индекс на една храна и потърсите информация, ще срещнете доста различни стойности (например бананът варира от 30 до 62) и е трудно да се каже кои са най-точни и правилни. А и фактът, че стойността е ниска, не е причина веднага да включите дадена храна в менюто си. Крушата и десертът „Сникърс” имат приблизително еднакъв гликемичен индекс, но е ясно кое има по-важно място в диетата Ви.

Автор: greatist.com

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца