Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Какво е важно да знаете за средиземноморската диета

Какво е важно да знаете за средиземноморската диета
Теми по категории
Какво е важно да знаете за средиземноморската диета

14 ноември, 2018

Има много причини да харесвате Средиземноморието – плажовете, слънчевото време и храната, разбира се. Да, кухнята в този район е невероятно вкусна, но освен това е и наистина полезна. Не е изненада, че средиземноморската диета се смята за една от най-добрите в света.

Само че какво точно представлява? Философията й няма как да е по-проста – хранете се балансирано, като базирате менюто си на натурални, непреработени храни с фокус върху плодовете, зеленчуците и чистите протеини. Добавете пълнозърнести продукти и полезни мазнини.

Това общо взето обобщава диетата. Няма броене на калории и изключване на цели хранителни групи. Ето какво още трябва да знаете, ако Ви се струва добра идея.

Защо средиземноморската диета си струва

Освен очевидното предимство да можете да консумирате паста, червено вино и известно количество сирена, има и сериозни ползи за здравето от това да се храните, сякаш живеете в Средиземноморието.

Подобрява сърдечното здраве: Тъй като набляга на полезните, ненаситени мазнини от зехтин и морски дарове (както и на червеното вино), тази диета намалява риска от всякакви сърдечни заболявания и диабет.

Подсилва мозъка: Заменяйки червеното месо и рафинираната захар с пълнозърнести храни, зеленчуци и сухо месо, средиземноморската диета води до нямаляване на бета-амилоид – протеин, който се свързва с развитието на Алцахаймер и деменция.

Реалистична е: Това е една от най-малко рестриктивните диети, изключително умерена е и е може би една от най-приятните (хумус и топла питка, риба на грил, червено вино). При това не само Ви дава разнообразно меню, но за разлика от други доста ограничаващи диети, които правят излизането на заведение истинско изпитание, тази няма да навреди на социалния Ви живот.

Какво може да ядете

  • Зеленчуци. Колкото и каквито поискате.

  • Плодове. Банани, цитрусови плодове, праскови, кайсии, нектарини и т.н.

  • Зехтин: Средиземноморската диета превръща тази мазнина в цяла отделна хранителна група, но не забравяйте и за авокадото.

  • Пълнозърнести храни. Макар че хлябът, оризът и пастата са супер, разнообразете менюто си с традиционни зърнени храни, като булгур и кускус.

  • Бобови култури. Бобът и лещата са сериозни източници на протеини.

  • Ядки и семена. Подгответе се и за доста тахан.

  • Яйца. Отличен източник на протеини, особено за вегетараинците.

  • Морска храна. Особено богати на омега-3 риби, като сьомга, сардини и риба тон.

  • Птиче месо. Пиле, пуйка – схващате идеята.

  • Соя. Придържайте се към тофу или едамаме.

  • Билки и подправки. Магданозът, розмаринът и мащерката са само началото. Не забравяйте за копъра, босилека и шафрана

Какво да ядете в умерени количества

  • Млечни продукти. Сиренето и киселото мляко са с предимство пред прясното мляко, сметаната и маслото.

  • Червено месо. Говорим за 1-2 пъти в месеца, при това за предпочитане е агнешкото, а не говеждото.

  • Естествени подсладители. Заложете на фурми, мед и кленов сироп.

  • Алкохол. Това не е зелена светлина за безбройни шотове в петък вечер. Говорим за чаша червено вино с яденето.

Какво е забранено

  • Преработени храни. Всички източници на транс-мазнини и консерванти, което включва не само бисквитите, но и колбасите.

  • Рафинирани масла. Например слънчогледово олио и рапично олио.

  • Изкуствени подсладители и добавена захар. Оставете сладкишите и газираните напитки (дори и диетични) само за специални поводи.

6 важни съвета как да успеете

1. Изберете зехтин вместо масло: Зехтинът трябва да стане новият Ви най-добър приятел. Ще готвите в него всичко – от зеленчуци до яйца и риба.

2. Не елиминирайте млечните продукти: Може да се сбогувате с маслото и сметаната, но киселото мляко и сиренето фета имат място в менюто Ви (в умерени количества) като източник на калций и протеини.

3. Яжте много плодове и зеленчуци: Ако поне половината Ви чиния е пълна с тях, значи сте на прав път.

4. Намалете месото: Не е нужно до края на живота си да не докосвате бекон или сочна пържола, но като основен източник на протеини изберете рибата, яйцата и бобовите растения.

5. Откажете преработените храни: Натъпканите с консерванти предварително приготвени ястия, пълните с транс-мазнини чипсове и бисквити и изкуствено оцветените бонбони са пълна противоположност на принципите на средиземноморската диета. Заменете ги със свежи или непреработени храни и Ви обещаваме, че скоро дори няма да Ви липсват.

6. Превърнете храната в удоволствие: Средиземноморската диета е повече начин на живот, отколкото типична диета. Основна част от нея е да гледате на храната, като на нещо приятно и на начин да се свържете с другите. Идеята не е просто да ядете свежи и натурални храни, но и да се наслаждавате на самото хранене, независимо дали сте сами или с близките си хора.

Автор: greatist.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца