Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Каква е разликата в месото от животни, хранени с трева и със зърно

Каква е разликата в месото от животни, хранени с трева и със зърно
Теми по категории
Каква е разликата в месото от животни, хранени с трева и със зърно

10 юни, 2016

Чистото говеждо, като филе или флейки, е отличен източник на протеини, желязо и дори омега-3 мастни киселини. Начинът, по който животните се хранят, обаче има огромно значение за разпределението на нутриентите в месото.

В днешно време добитъкът се отглежда предимно със зърно, докато през почти цялата човешка история хората са ловували свободни животни, хранещи се с трева. Вярвате или не, от научна гледна точка това са два доста различни източника на хранителни вещества.

Животът на кравите

Повечето крави водят доста сходен начин на живот. Телетата се раждат през пролетта, пият мляко и обикновено получават възможност да се разхождат и да ядат трева, храсти или каквито други растения искат и намерят. Това продължава между 6 и 12 месеца.

После ги местят в угоителни комплекси (т.нар. feedlots), които са доста неприятни места – едно от нещата, за които спокойно може да се съгласите с всеки веган. Там говедата бързо се угояват със зърнени храни, обикновено произведени на базата на соя или царевица. Често получават специални лекарства или хормони, за да растат по-бързо, както и антибиотици, за да преживеят ужасните условия. Остават на тези места няколко месеца, преди да поемат към кланицата.

От друга страна хранените с трева говеда продължават да живеят на открито до края на живота си. Това разбира се е сравнително просто обяснение. В действителност хранителните практики са по-сложни и разнообразни. „Хранени с трева” дори не е ясно дефиниран термин. Като цяло отглежданите в естествени условия животни ядат (предимно) трева, докато хранените със зърнени храни са подложени на (предимно) неестествена диета с царевица и соя през втората половина на живота си.

Добрите мазнини

Сигурно сте чували поговорката: „Вие сте това, което ядете.” Е, това важи на 100% и за кравите. Диетата им има огромно влияние върху съдържанието на различни нутриенти в месото им. Особено ясно си личи, ако погледнем мастните киселини.

Хранените с трева животни като цяло имат по-малко телесни мазнини. Това означава, че грам за грам месото им е по-малко калорично, отколкото на хранените със зърнени продукти. Само че в двата типа месо съставът на мастни киселини е много различен. Ето тук хранените с трева говеда наистина изпъкват:

  • Наситени и мононенаситени мазнини: Месото от хранени с трева говеда има сходно или по-малко количество от тези мазнини.

  • Омега-6 полиненаситени мазнини: Двата типа месо съдържат приблизително еднакви количества.

  • Омега-3 мастни киселини: Месото от хранени с трева животни съдържа до пет пъти повече.

  • Свързана линоленова киселина (CLA): Изследванията показват, че тази мастна киселина може да повлияе на структурата на тялото, като намалява телесните мазнини и увеличава чистата мускулна маса. Месото от хранени с трева животни съдържа до два пъти повече от нея.

Изводът е, че месото от хранени с трева животни е добър източник на омега-3 мастни киселини и CLA, докато в същото време съдържа по-малко мазнини и калории. Лошото обаче е, че е по-скъпо, а и не във всеки магазин се предлага. В случай, че нямате достъп до такова место, би било добре да включите в менюто си тлъсти риби или рибено масло, за да си набавяте достатъчно омега-3. 

Полезните нутриенти

През цялата човешка история хората са се хранили с месо и тялото е много умело в това да усвоява нутриентите от него. В древността ловците (и някои запазени до днес племена, като Масаите) са си набавяли повечето калории именно от месо. Това е възможно, тъй като червеното месо, дори и от животни, хранени със зърно, е богато на ценни вещества – витамини В3, В6 и В12, желязо, селен и цинк. Освен това е отличен източник на протеини, както и на креатин и карнозин, които са изключително важни вещества за мозъка и мускулите. В това отношение обаче месото от животни, хранени с трева, отново има някои сериозни предимства:

  • Витамин А: Месото от животни, хранени с трева, е богато на бета-каротин – важен прекурсор (изходно вещество, от което се получават други вещества) на витамин А. Този витамин, известен още като ретинол, е известен с ползата си за зрението, но освен това насърчава производството и активността на червените и белите кръвни телца, подсилва имунната система, подобрява здравето на кръвоносните съдове, помага за изграждането на костите, подпомага растежа и делението на клетките, намалява риска от някои видове рак.

  • Витамин Е: Силен антиоксидант, който се намира в мембраните на клетките и ги защитава от окислителния стрес. Недостигът му води до мускулна слабост и влошаване на баланса и координацията. Месото от животни, хранени с трева, съдържа повече.

  • Микронутриенти: Месото от животни, хранени с трева, е по-богат източник на калий, желязо, цинк, фосфор и натрий.

Стрували си парите и усилията

Обикновеното месо от животни, отглеждани в угоителни центрове, също е полезно в умерени количества, тъй като съдържа доста важни хранителни вещества. Месото от хранени с трева животни е по-богато на витамини, минерали и полезни мазнини, но също така е и по-скъпо, а и обикновено се намира по-трудно. Дали си струва парите и усилията? Въпрос на личен избор. Месото от говеда, хранени с трева, не е източник на уникални вещества. Можете да си набавите всички споменати нутриенти и от други храни. Освен това за някои хора не е толкова вкусно, тъй като е по-сухо.

В крайна сметка в обществото започва да се налага консенсус колко е важно да „ядем истинска храна”. След всичко казано дотук обаче можем да изведем този извод една крачка по-напред: „Има смисъл да ядете истинска храна, която е яла истинска храна”.

Автор: 2bFIT.bg

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца