Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Има ли най-добра диета против възпаления

Има ли най-добра диета против възпаления
Теми по категории
Има ли най-добра диета против възпаления

05 юни, 2019

В съвременния свят възпаленията се превърнаха в едни от най-големите злодеи. Всичко, което ги предизвиква, веднага се приема за лошо, и обратното – това, което се бори с тях, трябва да е добро, нали? В интернет има хиляди готварски книги, предлагащи рецепти, спиращи възпаленията. Може да намерите тонове суплементи и чайове, които Ви пазят от тях.

И все пак не всички възпаления са лоши. Понякога дори са необходимо зло. Макар че здравословната диета може да ги ограничи, идеята, че дадени храни действат противовъзпалително, не бива да се приема за чиста монета.

Какво точно е „възпаление“?

Възпалението е реакция на имунната система към всякакви травматични събития, случващи се в тялото. Кръв (пренасяща имунни клетки) и вътрешноклетъчна течност (пренасяща плазмени белтъци) навлизат в засегнатата област, което може да доведе до зачервяване, подуване и локално затопляне. Понякога този процес стимулира нервите и може да предизвика болка.

„Острото възпаление е защитна реакция на тялото, която помага за борбата с патогени, премахване на увредени тъкани и ускоряване на лечението. Този тип възпаления започват бързо и са кратки, обикновено 1-2 дни“, обяснява Дайонг Ву, директор на лаборатория за изследвания в областта на хранителна имунология към университета „Тафтс“. Тази реакция е ключова при почти всеки възстановителен процес, включително възстановяване след тренировка, борба с болести и лекуване на рани.

И докато острите възпаления помагат за разрешаване на проблеми в тялото, то хроничните предизвикват такива. За разлика от острите, които са локални, хроничните възпаления могат да засегнат цели системи, като белите дробове, кожата или ставите. Симптомите обикновено са леки, но продължителни. Вторични продукти, като цитокините – отделяни от имунната система сигнални протеини – се изчистват бързо при остри възпаления, но могат да се натрупат по време на хронични възпаления и в крайна сметка да нанесат вреди, защото влошават работата на имунните клетки.

„Хроничните възпаления са рисков фактор за много заболявания, включително сърдечни болести, диабет, автоимунни и невродегенеративни заболявания, депресия и дори някои видове рак“, предупреждава Ву. Освен това са в основата на проблеми от типа на артрит, псориазис и болест на Крон, при които имунната система погрешно разпознава нормални клетки като опасни и ги атакува.

Може ли диетата да Ви спаси от възпаленията?

Начинът на хранене влияе на хроничните възпаления, но в научните среди няма консенсус коя е най-добрата противовъзпалителна диета. Ако разгледате общите препоръки, ще откриете няколко повтарящи се съвета. Диетите, богати на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и полезни мазнини, могат да защитят тялото от редица проблеми.

Множество изследвания посочват, че рафинираните въглехидрати, газираните напитки и преминалите сериозна преработка колбаси и меса пък подсилват хроничните възпаления. Това включва и прекаляването с алкохола. Ву допълва, че и прекомерният прием на калории може да доведе до възпаления, дори да идва от полезни храни.

От друга страна пресните храни от растителен произход и тлъстите риби пък ограничават хроничните възпаления. Изследване на Мауро Серафини и Илария Пелузо от италианската организация за изследвания в областта на храните CREA показва, че фитохимикалите в растителните храни намаляват количеството на цитокините в кръвта. Сходен ефект имат и мононенаситени мазнини, показва друго изследване на Университета в Кордоба, Испания. Такива мазнини се съдържат в зехтина, авокадото, фъстъченото масло и много ядки и семена.

Трябва обаче да приемате тези резултати с едно наум. „Макар много изследвания да посочват, че определени храни, хранителни вещества или цели диети намаляват показателите за възпаления в тялото, повечето доказателства идват от опити с животни“, предупреждава Ву. Нужни са повече проучвания преди да можем да гарантираме кое има ефект при хората.

Никоя суперхрана няма да Ви спаси

Ако някой се опитва да Ви продаде противовъзпалителните качества на дадена храна или хранителна добавка, трябва да бъдете скептични. „В момента не съществува списък с магически храни и суплеменети, подкрепени от солидни научни доказателства“, казва Ву. Няма консенсус дали дадени вещества са особено полезни срещу възпаленията.

Това важи и за суплементите. Дори растителен екстракт или хапче да съдържа голямо количество от определени витамини и минерали, за които се смята, че помагат, няма гаранция, че тялото може да се възползва от тях. А и големите дози от даден микронутриент може да са вредни в дългосрочен аспект. Макар че някои модерни суперхрани, като нар, куркума, женшен или акай бери, са наистина полезни, не може да се определи дали са по-ефективни срещу възпаленията от други растителни храни.

Трябва да се има предвид, че храната не е единственият важен фактор. Стресът също е от огромно значение. Изследване от 2012 г. на нюйоркския университет „Рокфелер“, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, показва, че хроничният стрес отслабва способността на тялото да реагира на възпаленията, което увеличава опасността те да станат хронични. Други рискови фактори са стареенето, пушенето, излагането на замърсяване и хроничните заболявания, но няма категорични изследвания, които да измерват точно колко голям ефект има всеки.

Ако искате да ограничите хроничните възпаления, насочете се към освобождаващи Ви от стреса занимания, избягвайте пушенето и се постарайте възможно най-малко да се излагате на мръсен въздух. Що се отнася до храненето, една от най-препоръчваните диета е средиземноморската – много плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, плюс тлъсти риби (като сьомга), други полезни мазнини, билки и подправки. Като цяло фокусът трябва да пада върху пресни и непреработени храни, но нищо не е абсолютно забранено, тъй като прекалено рестриктивните диети са източник на голям стрес и могат да доведат до още възпаления.

Автор: outsideonline.com

Снимка: unsplash.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца