Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Изследване: Червеното цвекло може да Ви направи по-умни

Изследване: Червеното цвекло може да Ви направи по-умни
Теми по категории
Изследване: Червеното цвекло може да Ви направи по-умни

11 септември, 2015

Упражненията, ако са достатъчно дълги и тежки, Ви правят по-глупави. Или, ако трябва да бъдем по-точни, „по време на упражнения с висока интензивност когнитивните спосoбности отслабват и се развива умствена умора”. Това е било наблюдавано при изследване на парижкия университет „Рене Декар” - най-големият медицински университет във Франция. За целта учените ангажирали група от 13 здрави мъже и измервали времето им за реакция при вземане на решения по време на тренировки с нарастваща интензивност. Резултатите са особено актуални за спортове, при които трябва да бъдат вземани решения за части от секундата в края на мачовете.

Експеримент

Вече сме разглеждали научните сведения, според които цвеклото може да Ви направи по-издръжливи, по-бързи и дори да Ви помогне да натрупате повече мускули. Едно по-ново изследване, проведено от Андрю Джоунс в Ексетърския университет и публикувано в Европейския журнал по приложна физиология, обаче твърди, че то дори може да подобри когнитивните функции на мозъка, когато се намирате в състояние на повишено изтощение.

За целта Джоунс и колегите му ангажирали 16 атлети, занимаващи се с отборни спортове (хокей на трева, футбол, ръгби) и ги накарали да изпълнят тренировка със спринтове, симулираща условията по време на мач. В две полувремена по 40 минути участниците изпълнявали 2-минутни блокове, състоящи се от 6-секундни спринтове с максимална скорост, 100 секунди активно възстановяване и 14 секунди почивка. Всичко това било изпълнявано на велоаргометър. По време на активното възстановяване участниците правели серия когнитивни тестове - натискали определени копчета в съответствие с комбинации от стрелки, цветове и думи, докато учените измервали времето за вземане на решение и точността им. Всеки един от атлетите минавал през всичко това два пъти. Веднъж след като в продължение на 7 дни пиел сок от червено цвекло (по един шот от 70 мл сутрин и вечер и още два в деня на теста, два и половина часа преди тренировката) и втори път, след като пиел пласебо - сок от цвекло без нитрати (активните съставки).

Резултатите

Изследването довело до няколко интересни резултата, включително факта, че участниците покривали средно 3,5% по-голямо разстояние при спринтовете, след като пиели сок от червено цвекло. Обикновено обяснението за повишената издръжливост е в това, че нитратите в цвеклото намаляват нуждата от кислород. В конкретния случай количеството консумиран от участниците кислород било еднакво в двата случая, така че повишената издръжливост се дължи на друг механизъм, за който на този етап учените нямат точно обяснение.

Така или иначе идеята на изследването е да проследи ефекта върху когнитивните функции на мозъка. При точността на отговорите нямало разлика, но атлетите, които преди това не са пиели сок от цвекло, имали по-бавни реакции през вторите 40 минути. При атлетите, които пиели сок от цвекло, нямало разлика във времето за реакция и през двете 40-минутни полувремена.

Когато учените се вгледали по-внимателно в резултатите, установили, че ефектът бил по-голям във финалната една трета от тренировката. Тогава изтощението е най-голямо. И този път това няма конкретно обяснение, но е възможно да има нещо общо с достигащото до мозъка количество кислород. Когато сте подложени на тежко натоварване в условия на хипервентилация (много по-учестено дишане от нормалното), нивата на въглероден диоксид в кръвта спадат, което пък кара кръвоносните съдове да се свият, намалявайки притока на кислород до мозъка. Нитратите в сока от червено цвекло, които след консумация се превръщат в азотен оксид, отпускат кръвоносните съдове, така че оказват противоположен ефект.

Като теглим чертата излиза, че сокът от червено цвекло (и изобщо богатите на нитрати храни, като зеленолистни зеленчуци) не просто увеличават издръжливостта, но изглеждат имат и други полезни за здравето ефекти.

Автор: 2beFit

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца