Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Изследване: Липсата на сън увеличава 4 пъти риска да се разболеете

Изследване: Липсата на сън увеличава 4 пъти риска да се разболеете
Теми по категории
Изследване: Липсата на сън увеличава 4 пъти риска да се разболеете

21 октомври, 2015

Ако искате да останете здрави, една от най-големите грешки е да подцените значението на съня. Според резултатите от изследване на Калифорнийския университет в Сан Франциско, публикувано през септември, хората, които спят по 6 часа на нощ или по-малко, е над четири пъти по-вероятно да се разболеят, отколкото тези, които спят поне 7 часа. Това е поредно доказателство колко важен е сънят за здравето ни.

В името на науката

Между 2007 и 2011 г. 164 доброволци без здравословни проблеми се съгласили в името на науката да бъдат изложени на вируси. В началото учените дали на всички специални електронни гривни, които записвали по колко часа на нощ спели участниците в продължение на една седмица. Две седмици по-късно в лаборатория ги инжектирали с живи риновируси. След това ги поставили под карантина в хотел за пет дни, като в това време ги държали под наблюдение и ги изследвали, за да видят кой ще се разболее.

Оказало се, че колко часа на нощ спи човек е един от най-важните фактори за това дали ще се разболее или не. По-важен дори от фактори като възраст, телесна маса, стрес и емоционално състояние. Хората, прекарващи в сън не повече от 6 часа, имало 4,2 пъти по-висок риск да се простудят, отколкото хората, които спят над 7 часа. Тези, които спели под 5 часа, било 4,5 пъти по-вероятно да се разболеят. Като цяло при 29% от участниците били наблюдавани симптоми на простуда, а от тях близо половината спели средно под 5 часа.

Обяснението

Арик Прадър от Калифорнийския университет, водещ автор на изследването, има теория на какво се дължат резултатите. „Проблемът не е, че ще се чувствате по-изтощени или раздразнени. Липсата на сън има цялостно влияние върху здравето. Знаем, че той играе важна роля при регулирането на имунната система. Ако не се написваме, способността ни да се борим с вирусите отслабва. И по-ранни изследвания сочат, че тогава в кръвта се увеличават нивата на важни имунни клетки, което означава, че те не се намират там, където са нужни – например лимфните възли, за да се борят с вирусите. Освен това, когато не си доспиваме, телата ни не се борят ефективно с възпаленията. Сега вече имаме убедително доказателство, че сънят влияе на податливостта ни на простуди”, обяснява Прадър.

Темата определено не е нова за ученият. По-ранни опити с негово участие показват, че хората, които не си доспиват, има по-голям шанс да се разболеят, след като се ваксинират. Други прочуваният пък твърдят, че сънят е важен за регулирането на нивата на лимфоцитите (вид белите кръвни телца), които имат важна роля за функциите на имунната система.

Изводите

Експериментът на Прадър има един голям плюс спрямо традиционните опити, при които по изкуствен начин се ограничава времето за сън на участниците, защото е базиран на реалното поведение на хората. „В случая това може да е типичната седмица на човек в сезона на грипните епидемии”, обяснява ученият. Също така е голямо предимство използването на електронните гривни. При по-ранни проучвания участниците сами записвали колко часа на нощ спели, което поставя данните от тях под съмнение.

Нужни са още изследвания, за да се определят точните причини за връзката между недостига на сън и увеличения риск от болести. Последното изследване на Прадър обаче е убедително доказателство, че на съня трябва да се обръща не по-малко внимание, отколкото на диетата и редовните физически упражнения. Въпреки това остава трудно хората да бъдат убедени да отделят повече време за сън. „В напрегнатото ни ежедневие се приема с гордост да не си доспиваме, за да свършим повече работа. Имаме нужда от повече проучвания като това, за да убедим всички колко е важен сънят за цялостното ни благополучие”, заключва Прадър. Все пак трябва да имате предвид, че допълнителният сън не е лек за простудата, а важна стъпка, която трябва да направите, за да останете здрави.

Автор:2beFit

Снимка: freedigitalphotos.net

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца