Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Защо детоксикацията със сокове не е полезна

Защо детоксикацията със сокове не е полезна
Теми по категории
Защо детоксикацията със сокове не е полезна

03 ноември, 2018

Още преди над десетилетие на лекарите и учените им беше писнало да слушат за детоксикация. От 90-те години на миналия век прочистването на организма, независимо дали с глад и зеленчукови сокове или чрез скъпи продукти, подкрепени от псевдонаучни данни, се превърна в хит. В анкета от 2014 г., проведена в САЩ, 68% от регистрираните диетолози твърдят, че получават все повече въпроси от клиентите си за прочистване със сокове и детоксикиращи диети. В същото време 80% от тях са категорични, че не биха препоръчали подобни методи.

Всъщност лечебният глад със сокове, както и повечето популярни продукти за детоксикация, Ви лишават от важни нутриенти, които биха подпомогнали този процес. Ето един пример. Ако намалите драстично протеините, ще ограничите способността на тялото да синтезира глутатион, смятан за най-важния ензим, отговорен за детоксикацията на тялото.

За спортистите ограничаването на храната за период от няколко дни най-малкото ще доведе до значителен спад във формата, предупреждава Джули Стефански, която е говорител на Академията по хранене и диетология в САЩ – организация с над 80 000 членове. „Колкото по-дълго практикувате диета само със сокове, толкова повече ще Ви липсват неща, от които тялото се нуждае“, казва Стефански. Освен това тя допълва, че когато приемът на протеини спадне значително, „ще разграждате собствените си мускули заедно с мазнините, така че няма да имате същата сила и енергия като преди“.

Тялото само се детоксикира

Токсините са нещо напълно реално, просто тези методи за прочистване не са начинът да се отървете от тях. Тялото Ви – особено меките тъкани, мастните клетки и костите – могат да абсорбират вредни вещества, като пренасяни по въздуха замърсители, тежки метали и пестициди, които допринасят за всевъзможни здравословни проблеми. Тялото неутрализира токсините, трансформирайки ги по време на серия биохимични реакции. Крайният продукт е разтворима във вода форма, която се изхвърля с телесните течности.

Тялото само се детоксикира, иначе щяхме да умрем за няколко дни“, обяснява Робин Форутан, която също е сред говорителите на Академията по хранене и диетология в САЩ. Тя подкрепя мнението, че прочистването със сокове и подобни бързи решения не водят към по-добро здраве. Въпреки това има начини да подобрим работата на вътрешната ни система за детоксикация. На първо място, разбира се, това става чрез диетата.

Определени ензими могат да подсилят биохимичните реакции, отговорни за детоксикацията, а приемът на някои витамини, минерали, флавоноиди и аминокиселини може или да помогне, или да попречи на синтезирането им. И докато учените опитват да разберат по-добре връзката между храната и детоксикацията, диетолози като Форутан се чудят дали меню, богато на определени нутриенти, оптимизира продуктивността на детоксикиращите системи, подобрявайки значително здравето и спортното представяне.

Връзката между детоксикацията и храната

Изследванията как храната, различни токсини и определени фактори от ежедневието влияят на вътрешната детоксикация са все още на много ранен етап. Някои показват светкавичен ефект от нутриентите върху ензимите, трансформиращи токсините. При други такива ефекти се наблюдават цели дни по-късно. В повече от един случай различно количество от дадена храна оказва противоположен ефект върху един и същ ензим. Много от изследванията пък се провеждат с животни или само с отделни клетки.

И все пак науката откроява няколко обещаващи храни и напитки, включително чесъна, зеленият чай, куркумата и кръстоцветните зеленчуци, като брюкселското зеле. Те така или иначе са полезни и по много други причини, така че вече имате повод да ги включите в менюто си. „Диета, базирана на натурални, непреработени храни с растителен произход и намаляването на токсичните субстанции от околната среда, засега изглежда най-подкрепеният от науката подход“, се казва в заключението на анализ на Университета в Бриджпорт, САЩ, посветен на връзката между детоксикацията и храната.

В дългосрочен план такава диета подпомага всички телесни функции. Затова най-добрият съвет от експертите едва ли е нещо, което не сте чували. Яжте повече разнообразни плодове и зеленчуци. Яжте повече фибри и протеини. Намалете рафинираната захар, транс мазнините и наситените мазнини. Пийте повече вода.

Стефански подчертава колко е важен и качественият сън, защото „позволява на тялото да се фокусира върху възстановяването си без допълнителния товар от поддържането на физическа активност и бодрост“. В крайна сметка тялото Ви само се грижи за детоксикацията си. Ако по някаква причина не успява, имате нужда от лекар, а не от глад и сокове.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца