Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Забравете диетите. Слушайте тялото си, за да бъдете здрави

Забравете диетите. Слушайте тялото си, за да бъдете здрави
Теми по категории
Забравете диетите. Слушайте тялото си, за да бъдете здрави

02 юли, 2015

Автор на статията е популярната блогърка и персонален треньор Ния Шанкс. Мненията изразени в следващите редове са изцяло нейни.

Тялото постоянно Ви дава обратна връзка и Ви казва дали всичко е наред. Но дали го слушате? Лесно е, докато опитваме да се храним „правилно”, да започнем да си вредим повече, отколкото да си помагаме. Част от проблема се крие в постоянния поток от конфликтна информация, който ни залива. Понякога става наистина трудно да определим какво е „чиста” храна, кое е „здравословно” и т.н. Прекалено многото информация ни кара да се чувстваме безпомощни и объркани какво е добро за тялото ни. Ето това е „хранителна лудост”.

Какво се крие зад термина „хранителна лудост”

Достатъчно е да прекарате няколко минути в търсене в Google, за да разберете какво стои зад термина „хранителна лудост”. Веднага ще Ви засипят тонове информация, според която не бива да правите следните неща:

  • Не яжте плодове.
  • Не яжте месо.
  • Не яжте яйца.
  • Не яжте масло.
  • Не яжте зърнени продукти.
  • Не яжте млечни продукти.
  • Не яжте кръстоцветни зеленчуци.
  • Не пийте кафе.
  • Не си бройте калориите.
  • Не яжте мазнини.
  • Не яжте въглехидрати.

В същото време лесно може да намерите същото количество сведения, според които трябва да правите всичко изредено по-горе. И това важи не само за този списък, но и за почти всичко свързано с ядене и пиене.

Тъй като искаме да се храним правилно и да изградим силно и атлетично тяло, което функционира толкова добре, колкото и изглежда, продължаваме да търсим „правилните” отговори. И накрая мнозина от нас завършват по-объркани и парализирани от опитите да тълкуват всички анализи, на които попадат. Дори след редица изследвания и експерименти, които правим, пак се чудим: „Какво, по дяволите, трябва да ям и как трябва да го ям?”

Какъв е лекът за „хранителната лудост”

Ако целта Ви е да бъдете по-здрави, най-добре е да следвате максимално опростен подход, базиран на здравия разум. Когато трябва да решите какво и кога да ядете, най-важната информация идва от собственото ни тяло. Проблемът е, че мнозина са спрели да обръщат внимание на сигналите, които то им дава. Вместо това разчитат на купищата конфликтна информация, която ги засипва. Добрата новина е, че е напълно възможно да се ядете вкусна храна, да се чувствате сити и въпреки това да постигнете всички свои спортни цели.

Научете се да слушате тялото си

Има три основни неща, които трябва да направите.

Първо: Яжте, когато сте гладни

Събуждате ли се гладни? Тогава яжте. Не сте гладни на обяд? Тогава го отложете. Само защото някой Ви предлага храна или часовникът сочи, че е време да обядвате, не означава че задължително трябва да се натъпчете с нещо. Яжте, когато сте гладни, или просто изчакайте да огладнеете. По този начин ще намалите и стреса от факта, че трябва да правите нещо „задължително”.

Второ: Спрете да ядете, когато се заситите, и преди да Ви стане тежко

Няма нужда да се храните докато Ви стане некомфортно. Може да спрем да се храним, когато сме сити и няма нужда да се тъпчем, защото в крайна сметка после може пак да се храним, ако почувстваме глад. Повечето хора свързват думата „диета” с постоянни ограничения. А това може да доведе до преяждане, защото се предполага, че след това определен брой часове не бива да ядем отново.

Разбира се не забравяйте, че има голяма разлика между това да ядете, защото сте гладни, и да ядете заради скука или друга емоция. Посягате ли към хладилника щом се почувствате тъжни, самотни, отегчени или напрегнати? Е, това е ядене, предизвикано от емоции. За да го избегнете, е важно да си отбелязвате определени модели в хранителния Ви режим и да се научите да различавате причините, различни от физическия глад, да ядете. Ако смятате, че имате такъв проблем, би било полезно известно време да си водите хранителен дневник, за да стане ясно какво най-много Ви кара да сядате на масата.

Щом си дадете сметка какво Ви кара да ядете, е време да замените храната с друго решение на проблема. Отегчените сте? Правете нещо приятно. Чувствате се самотни? Вижте се с приятели.

Трето: Обърнете внимание как се чувствате след ядене

Това е може би най-важната точка. Следващия път, когато ядете, обърнете специално внимание как се чувствате след това. Изпитвате ли прилив на енергия? Летаргия? Подуване? Обърнете внимание как определени храни и хранителни групи Ви карат да се чувствате. Ако след някои от тях се чувствате зле, просто ги извадете от менюто си (или поне ги ограничете). Ако дадени храни Ви правят по-енергични и свежи, тогава посягайте към тях по-често.

Вероятно често се срещали твърдения, че единственият начин да отслабнете е да избягвате определени хранителни групи. Вместо да четете какво е полезно и какво е вредно, защо не оставите тялото Ви да реши? Просто е време да обърнете внимание на това какво Ви кара да се чувствате добре и какво Ви кара да се чувствате зле. Разбира се не бива да забравяме, че някои храни могат да доведат до здравословни проблеми дори да нямат забележими странични ефекти. И това правило си има изключения.

Заключение

Да се научите да се вслушвате в тялото си е по-лесно да се каже, отколкото да се изпълни. Често е трудно да идентифицирате истинския глад, чувството на ситост и други знаци, които тялото Ви подава. Така или иначе си струва да опитате. Както с много други неща в живота, ще Ви бъде нужно търпение, но процесът проба – грешка ще Ви изведе на правия път към по-доброто тяло. Колкото повече слушате, толкова по-добра обратна връзка ще получавате.

Автор: greatist.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца