Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Еднакво добра тренировка ли са ходенето и тичането

Еднакво добра тренировка ли са ходенето и тичането
Теми по категории
Еднакво добра тренировка ли са ходенето и тичането

03 юни, 2014

Има много причини хората да започнат да тичат редовно – искат да отслабнат, да имат повече енергия или пък са загрижени за здравето си. Този тип тренировка е полезен за сърцето, подобрява настроението и намалява риска от болести. А и най-вече бягането е отличен начин да намалите и поддържате теглото си. Изследванията обаче показват, че това може да се случи не само на скорост.

Тичане или ходене? Какво трябва да знаете за тях

Макар ходенето да има същите ползи за здравето, като тичането, учените от Националната лаборатория "Лоурънс Бъркли" в Калифорния твърдят, че тези, които искат да свалят няколко килограма, трябва да се придържат към второто. Не е изненада, че хората изразходват два и половина пъти повече енергия, когато бягат, отколкото докато се разхождат. Това означава, че 72-килограмов човек гори около 800 калории на час, докато тича, и около 300 калории на час, докато се движи пеша.

Още по-интересно заключение на учените в Националната лаборатория "Лоурънс Бъркли" е, че дори когато двете тестови групи изразходвали еднакво количество енергия (т.е. тези, които ходели, тренирали по-дълго време и изминавали по-голямо разстояние), бегачите пак успявали да свалят повече килограми и имали по-голям шанс да задържат теглото си след това. Още едно ново изследване също свидетелства, че тичането или спортното ходене са по-добрият избор. Тези, които залагали на по-бързото темпо, били по-здрави от тези, които обичали само да се разхождат. Това твърдят учени от Университета в Сиракуза, Ню Йорк. Разбира се, една от възможните причини е, че хората с влошено здраве така или иначе се движат по-бавно.

Разликата между ходенето и тичане може да се обясни с един експеримент от 2012 г., който доказва, че бягането регулира по-добре хормоните, отговорни за апетита. След като тичали или ходели, участниците в него били поканени да се хранят. Първите изяждали средно 200 калории по-малко, отколкото изгорили, докато вторите изяждали средно 50 калории повече. Освен това бегачите имали по-високи нива на хормона пептид YY, който подтиска апетита.

Като оставим настрана отслабването, ходенето пеша също е изключително полезно. Две национални проучвания в САЩ отчитат, че хората, изразходвали еднакво количество калории, независимо дали с разходки или с тичане, изпитвали еднакви ползи за здравето – по-малък риск от високо кръвно налягане, по-ниски нива на холестерола, по-малък риск от диабет, по-здраво сърце.

Също така обаче трябва да обърнете специално внимание на натоварването. Тичането подлага тялото на сериозен стрес и увеличава риска от контузии, особено от разтежения и травми на коленете. А и някои хора просто обичат нещата да се случват по-бавно.

План за действие

Ако по една или друга причина не искате да тичате, тогава ходенето с тежести е най-добрият начин да си осигурите една пълноценна тренировка. Ходене с 6,5 км/ч на бягаща пътека с тежести, прикрепени към китките и глезените, е равно на джогинг с 8 км/ч без тежестите.

Независимо от предпочитаното темпо винаги бъдете уверени, че тялото Ви е готово за натоварване. 60% от хората, които тичат редовно, са получавали поне една сериозна травма. Винаги започвайте с пълноценна загрявка и завършвайте с разгрявка. Ако пък имате нужда от разнообразие, винаги може да заложите на каране на колело, плуване, пилатес или аеробика и т.н. Не се притеснявайте да опитвате нови неща.

Изводът

Редовното кардио (независимо от скоростта) помага да поддържате здравето си, подобрява настроението и увеличава енергията Ви. Ако трябва обаче да направим сравнение, тичането гори два и половина пъти повече калории от ходенето. Освен това помага да контролирате апетита си, така че хората, решили да поддържат форма с редовно бягане, ще отслабнат по-лесно. И все пак тичането не е за всеки, тъй като увеличава риска от контузия. Тежестите на китките и глезените ще Ви помогнат да увеличите натоварването без да покачвате темпото.

Автор: greatist.com

Снимка: freedigitalphotos.net

Затвори прозореца