Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Единствените 4 неща, които е нужно да знаете за аминокиселините

Единствените 4 неща, които е нужно да знаете за аминокиселините
Теми по категории
Единствените 4 неща, които е нужно да знаете за аминокиселините

20 юли, 2016

Ако се интересувате от здравословно хранене, сигурно знаете по нещо за въглехидратите, протеини и мазнините. Обаче едва ли Ви е грижа за аминокиселините. Те са важни за живота, но въпреки това какво точно представляват?

Ако сте проверявали в Google, вероятно сте получили объркващ отговор за това каква химична група са, но има и по-просто обяснение. „Аминокиселините са градивните елементи на протеините”, казва д-р Елизабет Шоу, специалист по хранене в Сан Диего Меса Колидж. „За разлика от въглехидратите и мазнините, протеините имат нужда от аминокиселини, които изграждат структурата им”, допълва тя.

Ако това все още Ви звучи прекалено неясно, ето единствените четири неща, които наистина трябва да знаете за аминокиселините.

1. Протеините са направени от аминокиселини

Нужни са ни протеини, за да живеем. Те са във всички клетки и ни помагат да поддържаме здрави костите, мускулите и кожата си. Протеините, които се откриват в ядките, семената, млечните продукти, рибата, месото и бобовите растения, представляват дълга верига от аминокиселини. Така че, когато тялото Ви разгражда протеини от храната, това, което остава, са аминокиселините.

Има три типа аминокиселини – съществени, несъществени и условно съществени (известни и като условно незаменими). Съществените са тези, които тялото не може да произведе само, но пък са нужни за оцеляването Ви (за което ще стане дума малко по-надолу). Несъществените са тези, които тялото само произвежда, докато условно съществените обикновено са Ви нужни в допълнителни количества, когато сте болни или сте подложени на голям стрес.

2. Тялото не може да произвежда всички

От всички 20 аминокиселини има 9, които тялото не може да произвежда само. Трябва да си ги осигурявате чрез храната. Без тях клетките в тялото Ви биха използвали свои собствени протеини, за да си набавят липсващите аминокиселини. Това обаче би довело до разграждане на мускулната маса”, обяснява диетологът Ейми Горин.

В случай, че сте любопитни, деветте съществени аминокиселини са: хистидин, изолевцин, левцин, валин, лизин, метионин, фениланин, треонин и триптофан. Тялото Ви има нужда от всяка една от тях в различни количества за храносмилане, изграждане на мускули, поправяне на увредени тъкани и много други функции. Например, триптофанът (на когото погрешно се носи славата, че Ви приспива) помага на тялото да произвежда серотонин – химикал, който се възприема като регулиращ настроението хормон.

3. Достатъчно е да се храните разнообразно

Няма нужда да следите кои храни съдържат или не съдържат определени аминокиселини, ако си набавяте достатъчно протеини всеки ден. Горин дава следния пример – ако закусите с чисто цедено мляко с 2% масленост, шам фъстък, една ябълка и пълнозърнест хляб, ще си набавите по малко от всички съществени аминокиселини при едно сядане на масата.

Ами хранителните добавки? През последните години се носи голяма слава на т.нар. верижно разклонени аминокиселини (от английски branched-chain amino acids или ВСАА). Те са три – изолевцин, левцин и валин. Между атлетите са наистина популярни, но можете да си ги набавите и от натурална храна.

Ако говорим за любители, а не за олимпийци или други професионални спортисти, няма причина да вземате суплементи, освен ако не са Ви предписани поради някаква медицинска причина. Може да си набавяте аминокиселини от храната, дори да сте вегетарианци, и пак да изградите мускулатурата си”, обяснява Елизабет Шоу.

4. Не се тревожете за комбинирането на непълни протеини

Може би сте чували, че оризът и бобът заедно са пълни или допълващи се протеини, което означава, че ако ги ядете едновременно, ще си набавите всички съществени аминокиселини. По отделно те са непълни протеини, което ще рече, че са бедни на една или повече съществени аминокиселини. В миналото учените смятаха, че непълните протеини трябва да се комбинират (т.е. да ги ядете заедно при едно сядане на масата), за да може тялото да ги използва оптимално. Но това отдавна се смята за отживелица.

Няма нужда да го правите. Ако на обяд хапнете салата с червен боб, а на вечеря зеленчуци с кафяв ориз, пак ще си набавите допълващи се протеини в рамките на деня”, казва Горин.

Тя подчертава, че няма нужда да мислите прекалено по този въпрос. „Най-важното е да включите в менюто си източник на протеини, като пиле, сьомга, яйца, цедено мляко или тофу, при всяко хранене”, допълва Горин. Ако балансирате източниците на протеини, полезни мазнини (като ядки и авокадо) и пълнозърнести продукти (като кафяв ориз и 100% пълнозърнест хляб), най-вероятно си набавяте достатъчно аминокиселини.

Автор: greatist.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца