Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Дали процентът какао наистина означава, че шоколадът е по-полезен?

Дали процентът какао наистина означава, че шоколадът е по-полезен?
Теми по категории
Дали процентът какао наистина означава, че шоколадът е по-полезен?

02 март, 2018

Не всички шоколади са еднакви и спокойно можем да заключим, че „Сникърс“ не е най-здравословната опция за следобедна закуска. Само че как да разберем кой ще ни осигури най-големи ползи срещу вложените пари? В днешно време това е по-лесно, след като повечето производители посочват процента какао в съдържанието директно върху опаковката. Но каква точно е разликата между шоколад с 80% какао и някой с 60%? И защо този с по-висок процент какао се смята за по-здравословна опция? Нека потърсим отговорите на тези въпроси.

Основата

Казано най-просто процентът какао, изписан върху шоколада, показва колко от него всъщност е произведен директно от какаови зърна. Продуктът от какаови зърна се състои предимно от шоколадов ликьор, който е комбинация от какаови частици (смляно какао на прах) и какаово масло (естествена мазнина в какаовите зърна). Понякога се добавя допълнително масло (в някои случаи и допълнителни какаови частици), за да се засили вкусът и да се подобри консистенцията.

Ако шоколадът е с 80% какао, това означава, че 80% от него е направен от шоколадов ликьор и допълнително какаово масло и/или какаови частици. Останалите 20% са от добавки за пълнеж – предимно захар.

Макар че производителите не са длъжни да обявят точните пропорции на какаовото масло и какаовите частици, може да сте сигурни, че колкото е по-висок процентът какао, толкова повече комбинация от тях се съдържа. И толкова по-тъмен е цветът на шоколада.

По-горчив вкус

Генералното правило е, че колкото е по-висок процентът на какаото, толкова по-горчив е вкусът на шоколада. Но, както при почти всичко, има и изключения. Точно както и кафените зърна, каковите зърна са различни на вид и с различен вкус в зависимост от почвата и средата, в която са израснали (топлият, влажен климат е най-добър), и начинът, по който са били набрани, ферментирали, изпечени и т.н.

В зависимост от вида какаови зърна, които използват, производителите може да променят съотношението на какаови части спрямо какаово масло. Това означава, че шоколадът на една марка със 73% какао може да има много различен вкус от друг шоколад със същия процент. Като цяло обаче с голяма доза сигурност може да предположите, че шоколад с 80% какао ще бъде доста по-горчив от шоколад с 40%.

Повече какао прави ли шоколада по-полезен

Макар че мнозина предпочитат по-сладкия вкус на млечния шоколад, има причина повечето нутриционисти да препоръчват по-тъмните варианти. Тъй като какаовите зърна са това, което съдържа флавоноидите – веществата, предпазващи сърцето, борещите се с възпаленията и подобряващи функциите на мозъка – по-голямото съдържание на какао прави шоколада по-полезен.

Освен това колкото повече какао има в продукта, толкова по-малко място остава за добавки от типа на захар, която не носи никакви ползи за здравето, и мляко, което пък може да попречи на усвояването на антиоксидантите от какаото. Само че процентът му е повече показател за количество, отколкото за качество. Всяка стъпка от приготвянето на шоколада – от ферментирането на какаовите зърна до изсушаването им – може да повлияе негативно на количеството антиоксиданти в крайния продукт.

Резултатът е, че в зависимост от това как зърната са отглеждани, колко са обработени и какво е съотношението на какаово масло спрямо шоколадов ликьор, някой шоколад с 65% какао може да съдържа по-малко флавоноиди от друг с 80%.

Колко какао има в млечния и белия шоколад

Млечният шоколад съдържа шоколадов ликьор, но много от вариантите на пазара са пълни с други съставки (т.е. добавки, като захар, мляко, сметана и лецитин), така че процентът какао може да е дори едва 10%. Докато черният шоколад може да съдържа 175 милиграма флавоноиди на 100 грама, същото количество млечен шоколад може да има едва 75 милиграма. Що се отнася до белия шоколад, повечето видове не съдържат никакво какао на прах. Заради това някои твърдят, че дори не бива да се брои за шоколад.

Повече не винаги е по-добре

Както стана ясно, точното значение на процента какао може да е леко подвеждащо, но с няколко трика в ръкава си бихте могли да направите по-полезен избор. По отношение и на съставките, и на производствения процес важи правилото, че повече не винаги е по-добре. Прочетете етикета, за да се уверите, че какаото/какаовите зърна, какаовата маса или шоколадовият ликьор са изписани преди всичко останало. Колкото са по-малко съставките, толкова по-малка обработка е преминал шоколадът и съответно толкова по-полезен е. Ето и няколко неща, за които да внимавате:

  • Зеленчуково масло, използвано вместо какаово масло. Избягвайте го.

  • Захарта стои на първо място в списъка със съставки. Този шоколад вероятно не е това, за което се представя.

  • Използвано е „холандско“ какао или алкализирано какао. Терминът „холандското какао“ не означава, че идва от страната на лалетата, а че е алкализирано. При този процес се губят много от антиоксидантите.

Оптималният избор е черен шоколад, при производството на който са използвани зърна от страни, близки до екватора, като Гана, Еквадор и Кот д`Ивоар. По тези места климатът е идеален за какаовите дървета, така че от там идват едни от най-добрите шоколади в света.

Игра с числата

Ако не Ви се занимава с дешифриране на пропорциите на шоколадовия ликьор, разкриване на производствените практики и установяване на произхода на какаовите зърна, щом Ви се прияде нещо сладко, ето някои най-базовите математически правила, по които да се ориентирате:

  • Шоколад с 50% какао: 50% шоколадови частици + какаово масло, 50% добавки (захар, лецитин, ванилия и др.)

  • Шоколад с 85% какао: 85% шоколадови частици + какаово масло, 15% добавки (захар, лецитин, ванилия и др.)

  • Шоколад със 100% какао: 100% шоколадови частици + какаово масло, 0% добавки или овкусители (тези шоколади едва ли ще са особено вкусни, заради което рядко ги виждате в магазините, но може да добавите 100% какао към смутита или други десерти).

Все още не сте сигурни какъв шоколад да си вземете? Сведете всичко до едно просто правило – ако се интересувате от противовъзпалителните ползи и ползите за сърцето от флавоноидите и полифенолите, потърсете шоколад с поне 70% съдържание на какао.

Не забравяйте, че въпреки антиоксидантите в него, шоколадът все пак е много калорична храна. Затова не използвайте процента какао като оправдание да го замените със зеленчуците на обяд. Придържайте се към порции под 50 грама и се насладете на всяка хапка.

Автор: greatist.com

Снимка: pexels.com

Затвори прозореца