Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Гласът в главата Ви ще Ви направи по-добри атлети

Гласът в главата Ви ще Ви направи по-добри атлети
Теми по категории
Гласът в главата Ви ще Ви направи по-добри атлети

23 април, 2017

Здравите тренировки могат да Ви помогнат само до определена степен. За да изстискате абсолютно всичко от себе си по време на състезание, трябва да надхвърлите границите си и да продължите тогава, когато тялото Ви казва да спрете. Ако попитате някои от най-добрите атлети в света как се справят с това, повечето ще Ви отвърнат, че просто слушат гласа в главата си. Може да звучи малко налудничаво, но последните изследвания потвърждават ползата от това да си говорите сами – т.е. да си повтаряте постоянно определена мантра.

Какво нашепва вътрешният Ви глас?

С този въпрос през 2014 г. се заемат психолози от Бангорския университет в Уелс, чието изследването е публикувано в Medicine and Science in Sports and Exercise и уместно е кръстено „Да си говорите сами, за да преодолеете изтощението“. Учените открили, че да си повтаряте мантра намалява усещането за вложени усилия и подобрява резултатите при колоездене до пълно изтощение.

Да се мотивирате сами е работеща стратегия според анализ на редица изследвания, търсещ „психологическите фактори“, които определят колко добро е спортното представяне. Той е изготвен от Университета в Кент и през 2015 г. е публикуван в Sports Medicine review paper.

Ултрамартоенцът Зак Милър, който през декември 2016-а печели 80-километрово състезание от сериите The North Face Endurance Challenge, признава, че си говори сам, за да се справи с най-тежките моменти. Милър си повтаря: „Не е толкова зле“ – реплика от филма „Роки“, както и „Груб и здрав и свикнал с трудностите“ – израз, който често чувал от дядо си, докато бил дете.

Каролин Болър, която се състезава на ултра дистанция и държи националния рекорд в САЩ на 80 км по пресечен терен, също е открила, че да има мантра й помага. Тя си повтаря: „Огромна е, огромна е“, за да си напомня, че има огромна разликата между реалните възможности на тялото и ограниченията, които ума поставя. „Това ми напомня, че болката е само временна. Тялото ми се опитва да се предпази, само че взема прекалено строги мерки и ме лъже“, казва Болър.

Открийте пълния си потенциал

Да си говорят сами подтиква атлетите да поемат контрол над мислите и затова е ефективна стратегия, обяснява Алистър Маккормик, спортен психолог в британския университет „Свети Марк и Свети Джон“. „Това е особено важно, когато положението се влоши или нещо се обърка“, допълва той.

Мантрата ангажира ума с нещо конструктивно и помага на атлетите да видят ситуацията като предизвикателство, а не като заплаха. Такава оценка Ви дава както психологическо, така и физическо предимство. Изследване на Йейлския университет показва, че хората, които приемат стресиращите ситуации като предизвикателство, отделят по-малко кортизол (хормон, свързан с възпаления, отслабен имунитет и депресия), отколкото хората, приемащи стресиращите ситуации като заплаха.

Маккормик отбелязва, че мантрите трябва да са кратки и конкретни – нещо, което се помни лесно и може да се сетите за него без да се напрягате. Може с един куршум да убиете два заека, като си повтаряте „Концентрирай се върху формата“, казва състезателката по триатлон Миринда Карфра. Да си измислите мантра, която има значение за Вас и Ви кара да продължите въпреки болката и трудностите, е практичен начин да откриете пълния си потенциал.

Автор: outsideonline.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца