Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Всички мастни киселини ли са Ви нужни или само омега-3

Всички мастни киселини ли са Ви нужни или само омега-3
Теми по категории
Всички мастни киселини ли са Ви нужни или само омега-3

20 февруари, 2015

Чудите се дали имате нужда само от омега-3 мастни киселини или е по-добре да заложите на пълен комплекс омега 3-6-9? Това е един от най-задаваните въпроси по отношение на суплементите. На пръв поглед изглежда, че има смисъл да приемате различни полезни и съществени мазнини в една хранителна добавка, вместо да се ограничавате само до един тип. В повечето случай обаче е добре да се придържате единствено към омега-3. Проблемът не е в комплекса 3-6-9, а в това как повечето от нас се хранят.

Най-важната от всички

Ако трябва да посочим само една хранителна добавка, подходяща за абсолютно всеки човек, това е рибеното масло или по-точно омега-3 мастните киселини ейкозапентанова киселина (EPA) и докозахексанова киселина (DHA). Суплементите с омега-3 имат прекалено много ползи за здравето, за да ги игнорирате, включително понижен риск от сърдечни болести, диабет и рак, както и подобряване на функциите на мозъка и ставите. И това са само някои от ползите. Рибеното масло дори може да Ви помогне да се отървете от излишните мазнини или да покачите мускулната си маса. При това е напълно безопасно.

Както и омега-3, омега-6 мастните киселини са съществени и имат много ползи за здравето, но между тях има и една основна разлика. Тъй като омега-6 мастните киселини се намират предимно в зеленчуковите масла, ядките и месото от животни, хранещи се със зърно, повечето хора си ги набавят чрез храната. Това обаче е проблем, защото макар да са съществени, те могат да повлияят негативно на здравето Ви, ако превъзхождат омега-3 мастните киселини с по-голямо съотношение от 4:1.

Ако заради диетата Ви постоянно си набавяте над четири пъти повече омега-6, отколкото омега-3, това вече може да доведе до развитието на депресия, астма, артрит, сърдечни болести и дори рак. Освен това може да попречи на възстановяването и растежа на мускулите, както и да подтисне изгарянето на мазнините. За съжаление менюто на повечето хора в редица европейски страни обикновено им осигурява доста над това съотношение 4:1. Когато обаче съотношението на омега-6 към омега-3 се доближи до 1:1, рискът от болести значително намалява и започвате да изпитвате сериозни ползи по отношение на мускулите и изгарянето на мазнини.

Както омега-3 и омега-6, омега-9 мастните киселини също са важни за здравето, като основно имат противовъзпалително действие, подобряват възстановяването на ставите и предпазват от редица болести. За разлика от омега-3 и омега-6 обаче не са съществени. Това означава, че тялото Ви може да ги произвежда само. Освен това те също се намират в зехтина и други зеленчукови масла. Така че стига да включите в менюто си зехтин, което определено би трябвало да направите, значи си набавяте достатъчно омега-9 мастни киселини.

Какво липсва на диетата Ви

Идеята да вземате комплекс 3-6-9 е следната – тъй като правилното съотношение е важно, тогава защо да не вземате суплемент в точно това съотношение? За повечето хора обаче единственият проблем при съотношението на мастните киселини е, че си набавят прекалено малко омега-3. Тогава приемът на омега-6, включително в комплекс 3-6-9, само допълнително ще влоши съотношението между тях.

Затова е най-добре да се насочите към суплементите с омега-3, например рибено масло. Освен това използвайте зехтин като салатен дресинг и за готвене. В такъв случай ще си осигурите добро съотношение между омега-6 и омега-3 и ще си набавяте достатъчно омега-9. А и ще получите всички ползи за здравето от тези мазнини.

Препоръчително е дневно да си набавяте поне 6 грама от омега-3 мастни киселини под формата на рибено масло, като може да ги разделите на две или три дози от по 2-3 грама. Ако искате да бъдете наистина прецизни в дозировката, старайте се да приемате 1500 мг DHA на ден. Освен това по този начин ще сте сигурни, че си набавяте достатъчно EPA, които в рибеното масло се съдържат в по-големите количества от DHA.

Автор: bodybuilding.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца