Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Всички калории ли са еднакви

Всички калории ли са еднакви
Теми по категории
Всички калории ли са еднакви

11 март, 2014

Калориите често са приемани като обществен враг №1. Особено от хората, стремящи се да отслабнат. Вярно е, че разликата между приетите и изгорените калории играе най-голяма роля при контрола на теглото. Но има причина за всички тези подсещания колко е важна балансираната диета, защото източникът на калории е значим колкото и количеството им. Ако правите правилните избори, за Вас те ще бъдат повече приятел, отколкото враг.

Какво трябва да знаете за калориите

В най-общи линии калорията е единица за енергия. По-точно казано, тя отразява количеството енергия, нужно да загрее един грам вода с един градус по Целзий. Количеството калории на етикетите на храните отразява потенциалната енергия, която те съдържат и би могла да бъда използвана от тялото. След ядене (или съответно пиене) тялото използва енергията, за да поддържа работата на органите и мускулите. Когато има излишна енергия, то я съхранява под формата на мазнини. От гледна точка на съдържаната енергия, наистина всички калории са еднакви, независимо дали идват от въглехидрати, протеини или мазнини. Един грам протеини съдържа четири калории, колкото и въглехидратите, докато един грам мазнини съдържа около девет калории. Алкохолът съдържа седем калории, но той не се приема за макронутриент, тъй като не е необходим за оцеляването ни. Тези числа винаги са валидни, независимо за каква храна говорим. Т.е. един грам захар от бисквита съдържа толкова калории, колкото и един грам захар от морков. Ненаситените мазнини в бадемите Ви осигуряват толкова калории, колкото и наситените мазнини в маслото.

И все пак не е толкова просто. Това как тялото използва калориите от тези източници ги прави различни. Протеините възстановяват увредените тъкани и се използват при синтеза на някои хормони и ензими. Мазнините обгръщат и пазят органите и са нужни за усвояването на мастноразтворимите витамини A, D, E и K. Докато ненаситените мазнини подобряват нивата на добрия холестерол, то доста изследвания сочат, че наситените и трансмазнините могат да създадат сериозни проблеми, включително повишаване на лошия холестерол и повишен риск от сърдечни болести.

Също така някои проучвания показват, че за дадени храни тялото изразходва повече енергия, за да ги разгради, отколкото е отбелязано на етикетите. Енергията, която се използва само за храносмилане, се нарича термогенеза (или иначе казано термичният ефект на храната). Това означава, че тялото Ви използва част от калориите единствено, за да разгради храната и да усвои и пренесе важните хранителни вещества. Така всъщност всяко хранене ускорява поне с малко метаболизма.

Според повечето изследвания протеините имат най-голям термичен ефект, което означава, че е нужна най-много енергия за метаболизирането и съхранението им – може би повече от предполагаемите четири калории на грам. Приемът им може да ускори метаболизма с до 30%, докато мазнините и въглехидратите го ускоряват до 5%. Освен това протеините Ви карат да се чувствате по-заситени, отколкото въглехидратите, които иначе съдържат еднакво количество калории на грам.

Способността на протеините едновременно да изгарят повече калории и да засищат им е спечелила висок статут в диетите за намаляване на теглото. Повече отколкото дори хранителни планове, ограничаващи мазнините. При диетите с висок прием на протеини и нисък прием на въглехидрати целта е човек да замени въглехидратите за същото количество протеини, така че да консумира еднакво количество калории, но тялото да използва повече енергия за разграждането им. А и тъй като протеините са по-засищащи, накрая човек най-вероятно ще изяде и по-малки количества храна.

Перфектните протеини?

Преди да размените всяко хранене за протеинов шейк, трябва да имате предвид, че видът храна, от който идват калориите, е определящ за това как се използва енергията. Въглехидратите не са толкова засищащи, колкото протеините, но са основното гориво за тялото. Благодарение на тях органите функционират и можете да се натоварвате физически. А и за разлика от сладките изкушения, въглехидратите от плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни вървят в комплект с полезни фибри (които помагат да намалите индекса на телесната маса) и допълнителни витамини и минерали.

Кога точно са приети калориите също е от от огромно значение за това как тялото Ви ще оползотвори храната. То е по-склонно да изгори калориите веднага, вместо да ги съхрани като мазнини, когато енергията му е изчерпана (т.е. сутрин след сън или пък след тежка тренировка). В тези случаи калориите се използват, за да се замени изчерпаният гликоген и да се възстановят увредените тъкани, а не да се складират под формата на мастни клетки. Затова някои диети са фокусирани върху яденето на малки порции през целия ден, вместо три солидни хранения. Така тялото посреща моментните си нужди без да остава излишна енергия. От друга страна прекаленото ограничаване на калориите води не само до отслабване, но и до драстично намаляване на енергията и дори до разграждане на мускули.

Изводът

В крайна сметка всички калории са еднакви, ако говорим за количеството енергия, което доставят, но се различават по функцията, която изпълняват. Точното количество калории от протеини, въглехидрати и мазнини позволява на тялото да функционира нормално. Оптималното разпределение на храненията във времето пък помага калориите да бъдат използвани възможно най-пълноценно и намалява нуждата тялото да ги складира като мазнини.

Автор: greatist.com

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца