Този сайт използва "бисквитки" (cookies) за своята ефективност. Продължавайки напред, Вие сe съгласявате с нашата "Политика за управление на бисквитки".

Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Безопасно ли е да тичате всеки ден

Безопасно ли е да тичате всеки ден
Теми по категории
Безопасно ли е да тичате всеки ден

24 октомври, 2018

Независимо дали сте опитен маратонец или просто търсите начин да поддържате форма, лесно може да се пристрастите към хубавото чувство, което тичането носи. Отделяните от мозъка ендорфини са това, което кара някои хора да бягат всеки ден. Макар да е ясно, че тичането носи много ползи – от по-добра памет до подобрено сърдечно здраве – дали е безопасно да го практикувате всеки ден?

От колко почивка се нуждаят мускулите

Една все по-популярна практика е човек да пробягва поне по километър и половина на ден. Целта не е да се постигне определено темпо или дистанция, а да се поддържа постоянство. На пръв поглед това изглежда като добър начин да си създадете полезен навик, но някои експерти смятат, че ежедневното тичане е пряк път към претоварване или контузия.

Обикновено този тип предизвикателства са насочени към хора, които нямат опит в тренировките и трудно се мотивират да започнат. Проблемът е, че бързо се увеличава тренировъчният обем, което създава риск от свързани с претоварването травми. Особено при хора, които така или иначе имат опит и решат да започнат да тичат всеки ден, тъй като не си оставят достатъчно време за възстановяване.

Мускулите имат нужда от 24 до 48 часа, за да се възстановят след тренировка. В случай че тичате два поредни дни, едва ли ще има проблем, но ако дълго време тичате всеки ден, вероятно няма да имате достатъчно време за възстановяване и рискувате да получите травма“, казва д-р Робин Берзин, специалист по вътрешни болести и изпълнителен директор на платформата Parsley Health.

Какво казва науката

Съвместно изследване на датската болница „Фредериксберг“ и Копенхагенския университет показва, че да тичате прекалено много може да навреди на сърцето, вместо да е полезно. Продължителното претоварване се свързва с калциране на коронарните артерии, диастолна дисфункция и втвърдяване на артериалните стени.

Като кардиолог инстинктът ми казва, че трябва да подтиквам хората да правят упражнения, а не обраното“, отбелязва Кунал Кармали от Northwestern Medicine Delnor Hospital. „Само че имаме случаи, при които при нас идват екстремни бегачи и се налага да им предлагаме по-умерени тренировъчни планове за маратон, смесващи различни дистанции и почивни дни, за да предотвратим евентуално претрениране.“

При друго изследване на Университета в Гуелф, Канада, непрофесионални колоездачи и триатлонци били разделени на две – едните тренирали както обикновено, а другите 150% повече. Учените установили, че симпатиковата нервна система при тези, които тренирали повече, била по-активна, а това се смята за нездравословно, защото е индикация за ускорен пулс и по-високо кръвно налягане. Макар че участниците не били бегачи, според Берзин изследването доказва, че претренирането неутрализира ползите от умерените тренировки и дори е нездравословно.

Повече не винаги е по-добре

Прекалено големият тренировъчен обем и прекалено високата интензивност са опасни“, подчертава Берзин. Кармали допълва, че болката или натиска в областта на гърдите са признак, че тичате прекалено много и това влияе на сърцето. Има и други признаци на претренирането, като безсъние, понижен имунитет, влошени спортни резултати и честа поява на болка в ставите и мускулите. От това не са защитени дори най-елитните спортисти. Претренирането е причина за преждевременния край на кариерите на маратонеца Алберто Салазар и ултрамаратонеца Райън Хол, казва Берзин.

Затова общите препоръки към любителите са да тичат три пъти седмично по около 30 минути, а през останалите дни да правят различни упражнения или да почиват.

Може ли да тичате безопасно всеки ден?

Може би. Според изследване на Щатския университет в Айова тичането само по 5-10 минути на ден с умерено темпо намалява риска от смърт заради сърдечни и други разпространени заболявания. Според друго изследване на същия университет обаче тези ползи не стават по-големи, ако тичате повече от 4,5 часа седмично. Т.е. това е границата, до която положителните ефекти се трупат. Освен това трябва да бягате с умерено темпо, отговарящо на до 10 км/ч.

Изследване на Психиатричната болница към Университета в Базел пък показва, че след като 51 юноши бягали по 30 минути всяка сутрин в продължение на три седмици, започнали да спят по-качествено, настроението им се подобрило и бодростта им се увеличила в сравнение с контрола група, която не тичала. Други изследвания обаче твърдят, че може да изпитате същите ползи от по-малко натоварващи упражнения, като йога или ходене.

В случай че тичате по десетина минути всеки ден, вероятно няма да си навредите, но няма и да се приближите до изпълнението на спортните си цели. Освен това, ако само тичате, ще пропуснете доста ползи от други типове упражнения“, заключва Берзин.

Автор: 2beFIT.bg

Снимка: pixabay.com

За контакт

Телефон: 0883 301 968 E-mail: office@2bfit.bg

Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter

Затвори прозореца